کد خبر ۸۰۱۳۰ ۶۲۷ بازدید انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۰۰

استراحت کامل بهترین درمان برای مبتلایان به آنفلوآنزا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری فارس از قم، فاطمه عابدی گفت: هیچ دارو و درمانی مثل استراحت نمی‌تواند باعث بهبودی فرد بیمار شود و بیماران باید برای جلوگیری از ابتلای سایر افراد جامعه از حضور در اماکن عمومی خودداری کنند. 

وی اضافه کرد: درسال جاری هیچ موردی از مرگ ثابت شده به دلیل ابتلا به بیماری آنفلوآنزا دراستان قم گزارش نشده است، ولی این بیماری همانند سال‌های گذشته شیوع زیادی بین شهروندان دارد.

وی بیان کرد: فرد بیمار باید فاصله یک تا ۲ متر را از سایر افراد رعایت کند و این مساله در مورد افرادی که جزو گروه پرخطر محسوب می‌شوند، ‌ضرورت بیشتری دارد.

 به گفته عابدی، زنان باردار، ‌کودکان زیر ۶ سال، افراد ۶۰ تا ۶۵ سال و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن از جمله قلبی، ‌کلیوی،‌ ریوی و تنفسی جزو افراد پرخطر محسوب می‌شوند که باید ارتباطی با بیماران مبتلا به آنفلوآنزا نداشته باشند.

 وی با بیان این که شستن دست‌ها در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی به ویژه آنفلوآنزا موثر است،‌ گفت: اگر شستن دستها صحیح انجام شود و خطوط کف دست،‌ لای انگشتان،  ‌زیر ناخن‌ها و کل دست کامل شسته شود و آبکشی شود،‌ ۵۰ درصد از ابتلا به بیماری‌های عفونی پیشگیری می‌شود.

 وی افزود: افراد مبتلا به آنفلوآنزا دهان و بینی خود را با استفاده از ماسک، شال یا روسری ‌بپوشانند تا علاوه بر این که جلوی انتشار ویروس گرفته می‌شود، از ورود هوای سر به گلو جلوگیری شود.

کارشناس مرکز بهداشت قم به بیماران توصیه کرد از استشمام بوی غذای سرخ کردنی خودداری کرده و از خوردن تشریجات و غذاهای سرخ کردنی دوری کنند و مایعات گرم مثل سوپ،‌ آش، کدو، ‌شلغم، ‌لبو و ‌کدو میل کنند.

وی با اشاره به این که واکسیناسیون یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزاست، خاطرنشان کرد: واکسیناسیون در زمان ابتلا به بیماری تاثیری ندارد، زیرا این واکسن ۲ هفته پس از تزریق در بدن موثر واقع می‌شود و اثر ایمنی ایجاد می‌کند.

عبادی خاطرنشان کرد: علایم بیماری سرماخوردگی نیز شبیه به بیماری آنفلوآنزاست، ولی ۲ بیماری متفاوت هستند، سرماخوردگی خفیف تر و آنفلوآنزا شدیدتر و همراه تب است.