کد خبر ۸۱۹۰۴ ۵۰۷ بازدید انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۴۵
مقاومت یا وادادگی مقابل آمریکا؟

جلسه فرماندهان گروه‌های مقاومت عراق در قم

الاخبار نوشت: قم روز دوشنبه شاهد جلسه فرماندهان گروه‌های مقاومت عراق بود که در آن «مکانیزم اخراج نیروهای اشغالگر آمریکایی از کشور [عراق]» را بررسی کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم‌نا)، عراق در روزهای گذشته شاهد دو جلسه مهم عراقی‌ها در دو شهر «قم» ایران و «ابوظبی» امارات بود.

روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی از این دو جلسه، از آن با تیتر «دو جلسه قم و ابوظبی؛ رویارویی با واشنگتن یا وادادن؟» یاد کرد و نوشت: جلسه گروه‌های مقاومت عراق در ایران و جلسه برخی جریان‌های [سیاسی] سُنّی در امارات، نشان می‌دهد عراق بر سر دو راهی است؛ یک، رویارویی سیاسی و میدانی با آمریکا و دو، تن دادن به تمایلات دولت دونالد ترامپ؛ از «درک» استقرار نیروهای آمریکا گرفته تا پیش‌بردن طرح تجزیه عراق طبق اقلیم‌های مذهبی.

جلسه قُم ؛

الاخبار نوشت: قم روز دوشنبه شاهد جلسه فرماندهان گروه‌های مقاومت عراق بود که در آن «مکانیزم اخراج نیروهای اشغالگر آمریکایی از کشور [عراق]» را بررسی کردند. 

منابع سیاسی به الاخبار گفتند که «جلسه به اتخاذ موضعی یکپارچه انجامید که بر لزوم بیرون کردن نیروهای بیگانه، تأکید می‌کند». 

این منابع گفتند که «نشانه واقعی از آغاز کار مقاومت، پاسخ رسمی آمریکا به دعوت دولت عراق برای ارائه جدول‌زمان‌بندی شده برای بیرون بردن نیروهایش [از عراق] خواهد بود» و طبیعی است که «پاسخ» [گروه‌های مقاومت عراقی] به معنای «پایان تلاش‌های دیپلماتیک و نشانه آغاز اقدامات مقاومت» است. 

طبق این گزارش، گروه‌های مقاومت منتظر مشاهده نتیجه تلاش‌های سیاسی عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر پیشبرد امور در اجرای مصوبه پارلمان و توانایی او برای الزام واشنگتن یا تفاهم با آن برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق هستند. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم‌نا) به نقل از الاخبار، برخی در عراق معتقدند که آمریکا در حال اتلاف وقت است و ابزارهای او برای دور زدن درخواست بغداد، تهدید به تحریم، فعال کردن گزینه تجزیه و ایجاد فتنه در عراق است و منابع احتمال می‌دهند که احتمال دارد امریکا مواضع خود را جابه‌جا و به استان‌های شمالی و غربی [که سنی‌نشین و کردنشین است] منتقل کند تا از تیررس گروه‌های عراق در مرکز و جنوب عراق دور باشد. 

در همین ارتباط، امریکا و متحدان اروپایی آن تلاش می‌کنند گفتمان جاری در رسانه‌ها و عرصه داخلی، این باشد که درخواست خروج آمریکا، «خواسته ایران» است نه خواسته عراق. در ارتباط با همین رویکرد، برخی در حال تهیه طرحی هستند که در خدمت نگرش آمریکا باشد و آن آمادگی برای اعلام تشکیل اقلیم سنی است.

جلسه ابوظبی ؛

در مقابل جلسه قم، جلسه‌ای در ابوظبی برگزار شد که هدفش تلاش برای تشکیل چیزی به نام اقلیم سنی در عراق است. در این جلسه افرادی مثل محمد الحلبوسی رئیس پارلمان، جمال الکربولی رهبر حزب «الحل»، احمد الجبوری استاندار سابق صلاح الدین و سعد البزاز و افرادی دیگر، حاضر شده‌اند.

افرادی که در ابوظبی تشکیل جلسه داده‌اند، «آمادگی خود برای حمایت لجستیک از تشکیل اقلیم سنی» در هر لحظه، را بررسی کرده و گفته‌اند که این طرح، محیطی را فراهم می‌کند که حامی حضور نظامی آمریکا در عراق است.

در همین چارچوب است که از تابستان گذشته، آمریکا جوانانی از استان الانبار (غرب عراق) را به بهانه مبارزه با داعش تحت آموزش قرار داده است؛ اقدامی که دار الافتاء عراق، آن را رد کرده است و شیوخ و سران قبایل و عشایر استان‌ غربی همه آن را رد کرده‌اند و گفته‌اند که حاضر نیستند حضور نیروهای نظامی را بپذیرند و مقوله تشکیل اقلیم نیز خیانت به تاریخ عراق است. 

عراق در هفته‌ای که گذشت شاهد اقدام تروریستی نظامیان آمریکایی بود. در حمله‌ای که سیزدهم بهمن‌ماه انجام شد، آمریکایی‌ها با نقض حاکمیت عراق و قوانین بین‌الملل، دو فرمانده ارشد ایران و عراق را در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رساندند.

اقدام آمریکا در ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس نائب رئیس الحشد الشعبی و چند روز قبل از آن حمله پهپادی آمریکا به پایگاه کتائب حزب الله در شهرستان القائم الانبار و به شهادت رسیدن ۲۸ نفر از نیروهای این گروه خشم عراقی‌ها را از ادامه حضور اشغالگران آمریکایی در عراق بیش‌تر کرده است.

 پارلمان عراق روز یکشنبه ۱۵ دی دو روز بعد از اقدام تروریستی آمریکا با برگزاری جلسه‌ای درباره اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور، به خروج همه نیروهای خارجی رأی داد.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/