کد خبر ۸۴۴۵۸ ۳۱۱ بازدید انتشار : ۵ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۱۰
شهردار قم:

قضاوت زودهنگام بدون نظر کارشناسی عامل تشویش اذهان عمومی در جامعه است

شهرداری قم با ابراز ناراحتی و گلایه از اظهارنظرهای غیرکارشناسانه درباره علت فرونشست زمین گفت: قضاوت زودهنگام بدون نظر کارشناسی عامل تشویش اذهان عمومی در جامعه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، سید مرتضی سقاییان نژاد امروز در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان قم که در استانداری قم برگزار شد، با اشاره مشکلات آب‌گرفتگی در سطح معابر اظهار داشت: در سنوات گذشته 120 نقطه حادثه‌خیز پیش‌بینی‌شده بود که به 49 نقطه کاهش پیداکرده است.

وی محل دانشگاه شهاب دانش و تونل غدیر را دونقطه حادثه‌خیز عنوان کرد و افزود: شهرداری همیشه در جلسات ستاد بحران به این دونقطه توجه داشته که قرار بود مشکل دانشگاه شهاب دانش در رینگ دوم پردیسان ترمیم شود.

شهردار قم ادامه داد: در واقع سه سال است که شهرداری برای حل مشکل محل دانشگاه شهاب دانش تأکید دارد زیرا اگر کانال‌ترمیم شود آب به رودخانه سرازیر شده و بوستان غدیر را نیز دچار مشکل نخواهد کرد.

وی مشکلات تونل غدیر را نیز بررسی کرد و گفت: مشکل تونل غدیر نخستین بار در سال گذشته مطرح شد و 10 سال است که این طول فعال بوده اما سال گذشته و امسال دچار آب‌گرفتگی می‌شود.

سقاییان نژاد ورود فاضلاب به تونل غدیر را 3 برابر حجم خروج آب از طریق پمپ‌ها ارزیابی و تصریح کرد: یکی از علت‌هایی که شهرداری مجبور به خاموشی پمپ‌ها شد سرایت آب به تابلوهای برقی بوده و امکان حادثه بزرگ‌تری را رقم می‌زد.

وی سرازیر شدن فاضلاب پردیسان به فاضلاب داخل شهر را یکی از علل مشکل تونل غدیر دانست و خاطرنشان کرد: فاضلاب داخل شهر ظرفیت فاضلاب پردیسان را نداشته و پردیسان نیازمند شبکه فاضلاب مجزا است.

شهردار قم به تبیین طراحی سیستم فاضلاب شهری پرداخت و بیان کرد: در طراحی سیستم فاضلاب شهری باید بخشی نیز به جمع‌آوری سیلاب اختصاص داده شود اما متأسفانه در سیستم فاضلاب قم چنین چیزی پیش‌بینی‌نشده و در بحران‌ها کشش جمع‌آوری آب‌های سطحی را ندارد.

وی شهرداری را مسئول جمع‌آوری آب‌های سطحی خواند و گفت: باید مشکل فاضلاب پردیسان و تونل غدیر به‌صورت اصولی حل‌شده وگرنه در سال‌های آینده نیز شاهد بروز چنین مشکلی در سطح وسیعی خواهیم بود.

سقاییان نژاد از مخلوط نیمی از آب‌های سطحی با آب خاکستری خبر داد و ابراز کرد: باید این مسئله هر چه سریع‌تر حل‌شده و با مقصر دانستن شهرداری نمی‌توانیم مسئولیت را به دوش ارگان دیگری بگذاریم.

وی در ادامه به نشست زمین میدان کشاورز پرداخت و اظهار داشت: دادستانی به این حادثه ورود کرده و پنج کارشناس در حال بررسی حادثه هستند و نمی‌توانیم بدون نظر نهایی کارشناسان دراین‌باره قضاوتی انجام دهیم.

شهرداری قم با ابراز ناراحتی و گلایه از اظهارنظرهای غیر کارشناسانه درباره علت فرونشست زمین تصریح کرد: ما منتظر نظر کارشناسان هستیم درحالی‌که بعضی از افراد با قضاوت زودهنگام و غیر کارشناسانه باعث پریشانی اذهان عمومی شده‌اند.

وی اصحاب رسانه را مخاطب قرار داد و گفت: قبل از ارائه نظر کارشناسی نباید ارگانی به این شکل متهم شده و در این شرایط باعث پریشانی اذهان عمومی شوید و جامعه را به سمت ناآرامی هدایت کنید.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/