کد خبر ۸۴۷۷۴ ۲۴۳ بازدید انتشار : ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۵۶
مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان قم خبر داد:

ویروس کرونا تب بیکاری استان قم را بالا برد

مصطفی کاویانی با اشاره به اثر بیماری کرونا بر نرخ بیکاری استان گفت: شیوع بیماری، تأثیر منفی بر کاهش نرخ بیکاری اواخر سال 98 داشت و اگر در اسفندماه گرفتار این بیماری نبودیم نرخ بیکاری در قم تک‌رقمی می‌شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، مصطفی کاویانی ‌در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به اهمیت توجه به شعار سال و لزوم برنامه‌ریزی برای تحقق این هدف مهم اظهار داشت: در سال‌های گذشته در حوزه مشارکت اقتصادی قم، رشد چشمگیری داشتیم و از سال 93 تاکنون این رشد خود را نشان داده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم افزود: کاهش بیکاری از سال 94 در استان قم روند کاهشی داشته و در سال 94 میزان نرخ بیکاری 11.3 درصد و در سال 95 نیز 11.2 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه در سال 96 نرخ بیکاری 10.9 دهم و در سال 97 نیز 10.8 به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: در پاییز سال 98، نرخ بیکاری 10 درصد بوده است.

کاویانی شیوع بیماری کرونا در کشور را موردتوجه قرار داد و گفت: شیوع این ویروس، تأثیر منفی بر کاهش نرخ بیکاری در اواخر سال 98 در قم داشت و اگر در اسفندماه گرفتار این بیماری نبودیم، نرخ بیکاری در قم، تک‌رقمی می‌شد.

وی تصریح کرد: اسفندماه سال 97 نرخ بیکاری در قم به 9 درصد رسید و بر این اساس پیش‌بینی می‌شد با توجه به اقدامات انجام‌شده در مسیر اشتغال‌زایی و تولید، نرخ بیکاری در اسفندماه 98 نیز 9 درصد شود و یک نرخ تک‌رقمی را تجربه کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم یکی از شاخصه‌های جهش تولید را کاهش نرخ بیکاری دانست و گفت: پیش‌بینی می‌شود با خروج از کروناویروس، نرخ بیکاری در قم تک‌رقمی شود و در حال حاضر در روستاهای قم، نرخ بیکاری تک‌رقمی است و در مجموع در سال‌های قبل نیز نرخ تک‌رقمی را در روستاهای قم تجربه کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: شیوع بیماری تأثیر منفی بر روی بیمه بیکاری نیز داشته است، به‌طوری‌که از سال قبل 1000 نفر کاهش در استفاده از بیمه بیکاری ثبت شد و در اسفندماه 98 تا 2 هزار نفر ظرفیت برای بیمه بیکاری قرار گرفت تا صنایع خرد و خدماتی و گردشگری دچار آسیب نشوند.

کاویانی عنوان کرد: با وجود افزایش استفاده از بیمه بیکاری در قم، به میانگین کشوری می‌رسیم که نشان می‌دهد استان قم از نظر کاهش بیکاری در وضعیت مطلوبی قرار دارد و از نظر بیمه بیکاری در وضعیت بهتری قرار داریم.

وی با تأکید بر اینکه همراهی خوبی از صنعتگران استان قم در این مدت شاهد هستیم، یادآور شد: بسیاری از کارفرمایان در صنعت قم، با وجود دو هفته تعطیل کردن واحد در سال جدید، حقوق کارگران را بر عهده گرفتند تا مشمول بیمه بیکاری نشوند ازاین‌رو در آمار چشمگیری در بیکاری نداشتیم.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان قم با بیان اینکه در اوایل سال جدید 500 نفر از سوی واحدهای صنفی تقاضای بیمه بیکاری داشته‌ایم و در اصناف و گردشگری نیز تقاضای بیمه بیکاری بالاست، افزود: در مورد وام اشتغال نیز، بخش روستایی در تبصره 18 به دستگاه اجرایی واگذارشده و در بخش روستایی سه‌چهارم این وام پرداخت‌شده است.

وی اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های جدی در پرداخت وام به مشاغل خانگی این بوده که در این بخش، اشتغال پایداری شکل نمی‌گیرد، چراکه در بازاریابی دچار مشکلات جدی هستند و از معدود استان‌هایی هستیم که هنوز بازارچه‌های فروش از طرف دستگاه‌ها برای مشاغل خانگی ایجاد نشده است تا فعالان اشتغال خانگی بتوانند با خیالی آسوده، تولیدات خود را عرضه کنند.

کاویانی عنوان کرد: در شرایط فعلی باید زیرساخت‌های فروش اینترنتی تقویت شود تا بتوانیم بازار فروش خوبی را به‌ویژه برای فعالان اشتغال خانگی فراهم کنیم، در حوزه صنعت نیز باید به‌گونه‌ای اقدام شود که تنها دغدغه تولیدکننده، تولید باشد.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/