کد خبر ۸۶۰۱۳ ۶۶۵ بازدید انتشار : ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۱
حدیثی مجمل از قصه کلانشهری قم/

200 برنامه پیشنهادی به نمایندگان قم در خصوص برخی پروژه‌­های نیمه­ تمام استان

یک دانشجوی دکترای مدیریت دولتی در نامه‌ای به نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی و برخی مسئولین اجرایی استان، 10 شبه راهبرد و 200 برنامه در خصوص برخی پروژه‌­های نیمه­ تمام استان ارائه کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، متن این نامه به این شرح است:

نمایندگان منتخب مردم قم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی

ضمن آرزوی توفیق در ادای امانت مردم، نکاتی در خصوص نیازهای کوتاه ­مدت، میان­مدت و بلندمدت مردم عرض می‌­شود.

عمر نمایندگی 4 ساله موقعیتی مغتنم است که اگر همراه با بازدهی و کار مفید باشد، می­تواند باقیات صالحات باشد و اگر غیر از مسیر خدمت به مردم طی شود و راه به سمت منفعت­ طلبی­‌های مرسوم و یا دوگانه بلا وجه اصلاح­‌طلب و اصول­گرا که ثمره‌اش برای مردم، بی‌­حاصل و تقریباً هیچ است پی گرفته شود، حتم بدانیم بر پای نهالی خشک، 1461 روز ایام نمایندگی، شب خواهد شد؛ در حالی که ارزش این روزها بسیار است و شخصیتی مثل امیرکبیر در زمانی کمتر، آن همه حجم خدمات ارائه داد.

به نظر می­رسد برای رسیدن به این موقعیت، لازم است هر سه نماینده محترم و منتخب:

-      اولاً با هم هماهنگ باشند و از دل این تشکیل تیم هماهنگ، جلسات منظم با رؤسای سه قوه، وزرا و سایر مسئولین کشوری و لشکری (به فراخور مسائل و نیازهای استان) برگزار گردد؛ مضافاً آن­که هر چه این تیم به صورت هم‌­آواتری باشد، بهتر می­‌تواند در رأی­ گیری­­های صحن نیز عمل کند، حتی می­توان از این الگو چه در قالب تشکیل کمیسیون مجمع نمایندگان و یا برگزاری جلسات با سایر مجامع استانی نیز بهره جست؛ چرا که اجرای برخی پروژه‌­های مشترک بین استانی در شرایط نامتوازن بودجه‌ای، می­‌تواند توجیه اقتصادی شایان­تری داشته باشد. هم­چنین تقبل انجام برخی پروژه­های عمرانی و شبه ­فرهنگی از محل درآمدهای حرم مطهر و مسجد جمکران با توجه به کثرت موقوفه­‌ها و نذورات و در راستای صرفه­‌های اقتصادی مدیریت شهری و روستایی، می­تواند لحاظ شود.

-      ثانیاً به جای ورود بی­حاصل به بحث­های سیاسی، غالب نگاه را متمرکز به مشکلات درون­شهری کنند و آن­قدر در مسائل سیاسی و کلان کشور غرق نشوند که فراموش کنند خیل عظیم جوانان بیکار این شهر و بسیاری دیگر از مشکلات ام القرای جهان اسلام، چشم به تدبیر و عمل نمایندگانش دارد. یک پیشنهاد در همین راستا و به ترتیب اولویت و ناظر به تخصص نمایندگان منتخب، تلاش در ورود به این کمیسیون­ها است: برنامه و بودجه، تلفیق، فرهنگی، اجتماعی، آموزش و تحقیقات، بهداشت و درمان، تحقیق، سیاست داخلی و شوراها و امنیت ملی و سیاست خارجی. ورود به این کمیسیون­ها نیز طبعاً به نحوی باشد که پس از هماهنگی فی مابین میان نمایندگان منتخب باشد تا به جای ورود هر سه به یک کمیسیون، به تناسب تخصص و بهره‌­وری بیشتر، تقسیم کار نمایند. نیاز به توضیح ندارد که پذیرفتن مسئولیت ریاست یا نیابت رئیس بر کمیسیون در تنفذ بیشتر، نقش مهمی دارد و حتی اگر این مشارکت به سطح حضور در هیئت رئیسه هم منجر شود، می­تواند منشأ برکات مضاعف برای شهر شود. البته مشارکت در فراکسیون­ها با توجه به قالب معمولاً سیاسی که دارد و اتلاف وقت نمایندگان منتخب، شاید برای مرکز استان خیلی مفید نباشد که کارهای زمین­مانده آن بسیار است. ارتباط مؤثر با مرکز پژوهش­ها و دیوان محاسبات نیز در برنامه­ریزی درست و نظارت رصدمندانه از پیشنهادهای مهم است.

-      ثالثاً به جای دخل و تصرف بی­جا در عزل و نصب مدیران و یا سفارش­های نادرست، عزم خود را به هدایت و واداشتن به کار مدیران فعلی در دولت مستقر و مدیران بعدی در دولت آینده گسیل دارند که برای این دو مرحله نیز در نظر گرفتن راهبرد و شیوه ورود متمایز لازم است. به عنوان مثال؛ یک راهکار می­‌تواند برگزاری جلسات مشترک و تقسیم کار شده نمایندگان منتخب با دستگاه­های اجرایی استان به صورت منظم و دوره­ای باشد تا هم در جریان به روز رسانی پروژه­ها قرار گیرند و هم با ایجاد فضایی- مثلاً- در نماز جمعه و در قالب سخنرانی پیش از خطبه، مسئول اجرایی هر دستگاه به ارائه گزارش به مردم پرداخته و با اطلاع­رسانی قبلی در همان روز به حل و فصل مشکلات مردم بپردازد (اتقان همین طرح فعلی در نماز جمعه). طبیعی است سازوکارهای سؤال از وزرا، طرح استیضاح، تحقیق و تفحص و نظارت و از همه مهم­تر قانونگذاری می­تواند به اهرم­های در اختیار نمایندگان منتخب در واداشتن مسئولین استانی به تحرک بیشتر، کمک کند. در شکل­گیری بهتر این ایده نیز لازم است از ظرفیت­های امامان جمعه شهر بهره جست.

-      رابعاً در این مدت باقیمانده تا 8 خرداد 1399 به جای اتلاف وقت خود در مهمانی­‌های مشکوک حامیان یا خدای ناکرده تصفیه حساب­های سیاسی و انتقام­‌جویی­ها، حسن استفاده از اصل مدیریت زمان برده شود و به شناسایی و احصای دقیق مشکلات مرکز استان و تمامی بخش­ها و روستاهای آن پرداخته و سپس با تشکیل یک فایل برای هر بخش و روستا به پی­جویی راه­حل­های اختصاصی هر منطقه بپردازند.

-      خامساً در این مسیر از بدنه کارشناسی و تخصصی نخبگان و بومیان و یا قمی­های نخبه مقیم در سایر شهرها و به ویژه علما و استادان دانشگاه و دانشجویان بهره ببرند، برای این منظور نیز استفاده از ظرفیت­ شبکه­های اجتماعی و روی خوش نشان دادن به ایده­پردازی اهل اندیشه می­تواند راهگشا و چاره ­ساز باشد؛ مضافاً آن­که بهره­گیری از این ظرفیت­ها در تدوین طرح­های کارشناسی شده و طرح آن در کمیسیون­ها و سپس ارائه به صحن به صورت عادی، یک فوریتی یا دوفوریتی (بسته به اهمیت مسئله) می­تواند هم بر غنای کارشناسی مجلس بیفزاید که مسبوق به سابقه است و هم در رفع مشکلات استانی و ملی، مثمر واقع شود.

-      سادساً از مراجع و علما و نمایندگان ادوار و سابق قم مشورت بگیرند تا با آگاهی از مشکلات بر سر راه نمایندگی، دچار بحران هویت شناختی و اشتباه محاسباتی نشوند؛ پس از بهارستان­نشینی نیز با تعصب به اصل مدیریت زمان و شناخت مشکلات استان، از شرکت در همایش­ها و کنفرانس­ها و سمینارها و افتتاحیه­های مرسوم که رشد قارچ­گونه طی سالیان اخیر داشته، اجتناب نموده و حتی در نطق­های پیش از دستور نیز به جای پرداختن به مسائل سیاست­بازانه و نقد و نفی جناح رقیب، مستمراً و به سبک الگوهای یادگیری، به دنبال کاویدن و حل نمودن مسائل باشند.

-      سابعاً دفتری مردمی در قم در نظر گرفته شود؛ به نحوی که از حیث چینش منطقه­ای بتواند تمرکز هر سه نماینده را بر مشکلات مناطق محروم و نیاز به توجه بیشتر جلب کند. به عنوان مثال استقرار دفتر نمایندگی می­تواند در مناطق شادقلی خان (نیروگاه)، شهر قائم و پردیسان باشد. حتماً تأکید می­شود که نمایندگان محترم لااقل هفته­ای یک مرتبه و به صورت چرخشی در دفتر مستقر در حوزه انتخابیه خود حضور داشته و دیدار مردمی داشته باشند و هیچگاه این دیدارها را تعطیل و یا به شخص ثالث حواله ندهند مگر در شرایط خاص مثل مأموریت­های کاری.

-      ثامناً دفتر مستقر در بهارستان به نحوی مدیریت شود که شأن و منزلت مردم رعایت شود و حتی الامکان فضای ارتباطی به نحوی باشد که نیاز به عزیمت مردم بومی به تهران جهت دیدار با نمایندگان نباشد؛ بلکه دفتر تهران برای حل سایر مسائل و ملاقات­های مردمی با قمی­های مقیم سایر شهرها و جلسات مدیریتی باشد.

-      تاسعاً در طول هفته که به حوزه انتخابیه عزیمت می­شود، حتماً به بخش­ها و روستاها و توابع به صورت حضوری مراجعه شود که از نزدیک مشکلات مردم را دیدن فراتر از مشاهده گزارشات است. سرکشی ماهانه به پروژه­ها نیز مطلب دیگری است که لازم است نمایندگان محترم با هماهنگی یکدیگر و تقسیم کار، مثلاً به صورت ماهانه از پیشرفت پروژه­ها کسب اطلاع نموده و از به سامان رسیدن پروژه­ها غفلت نورزند.

-      عاشراً هر گونه مسافرت زیارتی و سیاحتی و مشارکت در کار اقتصادی با منافع شخصی را در طول این چهار سال برای خود ممنوع کنند و خانواده خود را در همین ایام به خوبی همراه نمایند که این ایام، دوران سخت کار کردن و عرق­ریزی با انگیزه جوانی است و به یاد داشته باشیم که نماینده کلانشهری مثل قم نیاز به کار مضاعف دارد، نه این­که با قصد تخطئه، همه بار عدم توسعه را به گردن مدیران و نمایندگان سابق انداخت که هر کدام در حد خود تلاش نموده­اند، بلکه از این حیث که شهری راهبردی مثل قم با سبک مدیریت سنتی و حلزونی نمی­تواند در فضای امروز که عصر ارتباطات و فناوری است، تنفسی سالم داشته باشد مگر آن­که مسئولینی پا به رکاب با سبک کار جهادی و شبانه­روزی و تخصصی پا در میدان نهند.

پس از این ده­گانه راهبردی، چند مورد عملیاتی نیز در خصوص برخی پروژه‌­های نیمه­ تمام یا نیاز به تدبیر مالی و حل مشکل نقدینگی و یا سایر موارد آمایشی و زیرساختی اشاره می­‌شود که حاکی از مشت، نمونه خروار است و البته متحقق ساختن حتی یک مورد از این سیاهه نیز می­تواند کورسوی امیدی بر کارایی و اثربخشی جایگاه نمایندگی نمایندگان منتخب باشد که نیاز به مدیریت مدبرانه و برنامه­ریزی اجرایی دقیق دارد:

أ‌.   پروژه­های نیمه ­تمام جاده­ای

1

تکمیل پروژه قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان

2

تکمیل پروژه قطار سریع السیر قم- اراک

3

تسریع در آغاز و تکمیل پروژه راه آهن قم- ساوه- قزوین (از مسیر جعفریه)

4

تکمیل پروژه اتصال راه آهن سراسری به منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان

5

تکمیل پروژه اتصال راه آهن به بادرود و سمنگان (خارج استان)، شکوهیه، گمرک، سیلو و کهک

6

تسریع در آغاز و تکمیل پروژه تعریض جاده محمدیه از خط راه آهن تا ایستگاه محمدیه

7

تکمیل پروژه احداث حداث راه آهن كمربندي

8

تکمیل پروژه احداث آزادراه 1000 کیلومتری حرم تا حرم (قم- گرمسار- مشهد)

9

اتصال آزادراه قم- گرمسار به کمربندی امام علی(علیه السلام)

10

تکمیل پروژه کمربندی آزادراه قم- تهران (سردار سلیمانی)

11

تکمیل پروژه رینگ کمربندی

اتصال محور قم- سلفچگان به قم- نیزار و قم- کاشان

12

                      تکمیل پروژه بهسازي محور قديم قم- تهران

13

بهینه­سازی و تکمیل پروژه آزادراه ساوه- جعفریه- قم

14

تکمیل پروژه چهار خطه شدن محور سلفچگان- ساوه

15

تسریع در آغاز و تکمیل پروژه احداث آزادراه قم- سلفچگان- راهجرد

16

اتصال آزادراه قم- سلفچگان به آزادراه اراک- خرم آباد

17

تسریع در آغاز و تکمیل پروژه احداث آزادراه قم- آوه (ساوه)

18

تکمیل پروژه بهسازي محور قم- نیزار

19

تسریع در آغاز و تکمیل پروژه احداث بزرگراه پردیسان- ورجان

20

تکمیل پروژه احداث جاده قم- کهک

21

تعیین تکلیف و تسریع در پروژه احداث پارک­سوار بار

کیلومتر ۲۰ جاده قدیم قم- تهران

22

تکمیل پروژه شهید کاظمی

اتصال پل شهید مصطفی خمینی به خیابان سمیه

23

احداث و تسریع در پروژه مسیر دسترسی به دریاچه نمک و بهره­مندی از ظرفیت مواد معدنی و کانی­های آن

ب‌.   پروژه­های نیمه­ تمام صنعتی و اقتصادی

 

24

توسعه ظرفیت مركز بهره­برداري و مخزن ذخیره­سازی سراجه

مخزن ذخيره­سازي و توليد گاز طبیعی

 

25

تکمیل پروژه خط لوله پل نيزار- كله

جایگزینی گاز طبیعی با فراورده­های نفتی

 

26

تسریع در آغاز، تکمیل و توسعه ظرفیتی در پروژه احداث نیروگاه کوچک برق‌آبی

 

27

تکمیل پروژه احداث پالایشگاه تولید بنزین سوپراکتیو و جت فیول

با روش GTL and MTG

 

28

توسعه غنی­سازی در تأسیسات هسته‌ای فردو تا رسیدن به سطح 20 درصد

 

29

تعیین تکلیف و تسریع در احداث شهرک تولید برق از انرژی خورشیدی

توسعه استفاده از انرژی خورشیدی به جای انرژی الکتریکی در سطح شهر و روستاها و جاده­های برون­شهری (با توجه به تابش کمی و کیفی نور خورشید در طول سال)

 

 

30

حل مشکلات مربوط به تعطیلی، تولید زیر ظرفیت، نقدینگی و سوء مدیریت واحدهای شهرک­ها و نواحی صنعتی

شهرك­های صنعتی سلفچگان، شكوهیه، الغدیر، چاپ و نشر،    محمود آباد، قنوات، فناوری اطلاعات و ارتباطات و نواحی صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود

 

31

تکمیل پروژه شهرک­سازی خودرو

به مثابه بزرگترین شهرک خودروی کشور و ایجاد بورس خدمات خودرویی در 6 فاز، در مرحله بعد انتقال صنوف مرتبط به این شهرک (مکانیکی، صافکاری، تراشکاری، اگزوزسازی، باطری­سازی، کارواش و...)

 

32

تکمیل پروژه احداث شهرک­ حمل و نقل کالا

 

33

تعیین تکلیف و تسریع در پروژه احداث شهرک حمل و نقل

 

34

نهایی­سازی پروژه­های انتقال آب به قم از سرشاخه­های دز (الیگودرز لرستان)

 

35

بهینه­سازی پروژه انتقال آب از سد دوتويه و بند عليخان به دشت مسيله

 

36

بهینه­سازی پروژه آبرساني به شهر از خط انتقال سد كوچري

 

37

تکمیل پروژه ايجاد تأسيسات تصفيه­خانه آبرساني به شهر از سد كوچري- وامي

 

38

تكميل و تجهيز پروژه شبكه­هاي اندازه­گيري آب­هاي سطحي و زيرزميني در محدوده شركت سهامي آب منطقه­اي

 

39

تکمیل پروژه تعادل­بخشی، تغذیه مصنوعی آب­های زیرزمینی و پخش سيل در محدوده شركت سهامي آب منطقه­ای

 

40

بهینه­سازی پروژه تأسیسات نمک­زدایی و توسعه آب شیرین­کن­های شهری و روستایی

 

41

تکمیل پروژه احداث تصفیه­خانه سراسری فاضلاب شهر به ویژه در منطقه پردیسان

 

42

تجهیز پروژه تصفیه­خانه استحصال آب صنعتی از پساب فاضلاب مرکزی شهر

 

43

تسریع در آغاز و تکمیل پروژه جمع آوری و تصفیه فاضلاب (روستای کرمجگان)

 

44

تسریع در آغاز و تکمیل پروژه جمع آوری و تصفیه فاضلاب (روستای بیدهند)

 

45

تکمیل و توسعه پروژه طراحی، ساخت و نصب سیستم خط بازیابی مواد پسماند (MRF)

 

46

تکمیل پروژه احداث کارخانه بازیافت PU، E.V.A

 

47

تسریع در آغاز و تکمیل پروژه احداث شهرک شیلاتی ماهیان زینتی (روستای طغرود)

 

48

تسریع در آغاز و تکمیل پروژه احداث شهرك گلخانه­اي 200 واحدي سبزي و صيفي (قنوات)

 

               

 

ج‌.   پروژه­های نیمه ­تمام عمرانی

49

تکمیل پروژه فرودگاه و بین المللی شدن آن

پرواز مستقیم به حج و عتبات و برقراری تدریجی پروازهای داخلی و خارجی

50

تعیین تکلیف و تکمیل پروژه مونوریل و تعصب به اجرای آن (به جای تغییر کاربری) به مثابه بزرگترین مزیت متمایز حمل و نقل کشور و ظرفیت بالای آن در توسعه گردشگری

اتصال از 72 تن تا پردیسان

51

تکمیل پروژه مترو

اتصال نیروگاه- جمکران و فرهنگیان- پردیسان

52

تکمیل پروژه بی­.آر.تی در تمامی سطح شهر

53

تکمیل و تجهیز پروژه پایانه مسافربری مرکزی (کوثر/ جنوب) با پوشش تمامی مراکز استانی و انتقال سایر پایانه­ها (فدک، خرمشهر، ولیعصر و شیران­سفر) به آن به جای احداث پایانه­های جدید، همراه با ساخت و ساز اطراف آن تا اتصال پایانه به مرکز شهر

54

بهسازی حریم راه آهن در مسیر شهر و روستا و تغییر کاربری از حریم راه آهن بلااستفاده و متروک

55

رفع مشکلات ایستگاه محمدیه و احیای ایستگاه جمکران

56

پروژه ایجاد خیابان از ایستگاه راه آهن تا پل آهنچی

57

تعیین تکلیف پروژه­های مسکن مهر تا قبل از پایان دولت تدبیر و امید و پیگیری عملیات اجرایی طرح اقدام ملی مسکن

58

تکمیل پروژه احداث منازل سازماني طلاب ايراني حوزه علميه قم (شهرك مهديه)

59

تکمیل پروژه احداث منازل سازماني طلاب غیر ايراني حوزه علميه قم (جامعة المصطفی العالمیة)

60

تکمیل و تجهیز پروژه احداث پایگاه اورژانس جاده­ای (عوارضی بزرگراه قم- تهران)

61

تکمیل و زیباسازی پروژه مجموعه پل­های جمهوری (پل 9 دی)

62

تسریع در آغاز و تکمیل پروژه احداث تونل جمهوری

63

تکمیل پروژه بلوار پیامبر اعظم(صلی ا... علیه وآله)

64

تکمیل پروژه احداث بلوار فردوسی

65

تکمیل پروژه احداث بلوار محتشم کاشانی

66

تکمیل فاز 3 پروژه خیابان شهید روحانی (از محدوده ۱۵ خرداد تا کمربندی امام علی(علیه السلام))

67

تعیین تکلیف تملکات و تکمیل پروژه فاز 5 عمار یاسر

اتصال میدان معلم به میدان سپاه

68

تعیین تکلیف تملکات و تسریع در آغاز و تکمیل پروژه ساخت توقفگاه (پارکینگ) شرقی حرم مطهر

69

تکمیل پروژه احداث تقاطع غیر همسطح (آزادراه قم- کاشان)

70

تکمیل پروژه تقاطع غیر همسطح فردوسی در 2 فاز

اتصال بلوار فردوسی با بلوار پیامبر اعظم(صلی ا... علیه وآله) و بلوار شهید صدوقی

71

تعیین تکلیف مسئولانه پروژه تقاطع غیر همسطح خیابان امام خمینی و بلوار شهید کیوانفر

72

تسریع در آغاز و تکمیل پروژه پیاده­راه سازی­

خیابان ارم تا چهارراه شهدا و خیابان انقلاب (چهارمردان) تا تقاطع عمار یاسر

73

تکمیل پروژه احداث نمایشگاه دائمی فرش

74

تکمیل و تجهیز پروژه بیمارستان 1000 تختخوابی خاتم

75

تسریع در آغاز و تکمیل پروژه احداث مرکز جامع درمان و نگهداری ایثارگران اعصاب و روان مزمن

76

تکمیل پروژه احداث مرکز جامع فرهنگی و توانبخشی ایثارگران

77

تسریع در آغاز و تکمیل پروژه احداث و بازسازی مرکز نگهداری کودکان

78

تکمیل پروژه چهل اختران

 

79

تسریع در آغاز و تکمیل طرح جامع پردیس دانشگاه علوم پزشکی

دانشکده پزشکی و پیراپزشکی، سالن آمفی­تئاتر در دانشکده پرستاری و مامایی،

خوابگاه 500 نفری پسران، خوابگاه 50 واحدی متأهلین، کتابخانه مرکزی، سلف سرویس، سایت رایانه مرکزی، استخر سرپوشیده و ورزشگاه با زمین چمن

80

تکمیل پروژه احداث مركز فرهنگي دفاع مقدس

81

تسریع در آغاز و تکمیل پروژه احداث مجتمع خدمات فرهنگی، هنری و آموزشی (خیابان امام خمینی)

82

تسریع در آغاز و تکمیل پروژه مجتمع فرهنگی منتظران (جمکران)

83

تکمیل پروژه احداث کتابخانه مرکزی و تجهیز آن

84

تکمیل پروژه احداث و تجهيز كتابخانه مركزي دانشگاه حضرت معصومه(سلام ا... علیها)

85

تکمیل پروژه احداث مدرسه (شیخ آباد)

86

تکمیل و تجهیز پروژه احداث شهر بازی غدیر (بوستان غدیر)

87

تکمیل و تجهیز پروژه احداث شهر بازی بزرگ بوستان علوی

88

تکمیل پروژه مجموعه ورزشی چندمنظوره 4500 نفره امام رضا(علیه السلام) (پردیسان)

89

تکمیل پروژه احداث سالن ورزشی غیر توپی سرپوشیده (پردیسان)

90

تکمیل پروژه احداث سالن ورزشی غیر توپی سرپوشیده (7 تیر)

91

تسریع در آغاز و تکمیل پروژه احداث مجموعه ورزشی قدس

92

تسریع در آغاز و تکمیل پروژه احداث مجتمع ورزشی مددجویان

93

تسریع در تکمیل پروژه­های ساخت و تعمیر استخرهای شهری و روستایی مثل هفتم تیر و منطقه 3

94

تکمیل پروژه احداث مهمانسرای ورزشگاه شهید حیدریان

95

انتقال صنوف همراه با آلودگی صوتی، آلاینده­ها و سد معبر به شهرک­ صنوف

بنکداری، درودگری، کابینت­سازی، درب و پنجره­سازی، جوشکاری، آهنگری، آهن­فروشی، قیرگونی و...

96

پروژه بازسازی و آسفالت تمامی جاده­های اتصالی روستاها به شهر

97

پروژه انتقال 100 درصدی آب و گاز به روستاها

98

پروژه امکان­پذیری 100 درصدی آنتن­دهی تلفن­های همراه در روستاها

 

99

پروژه تعریض خیابان­ها و کوچه­ها به سبب تعدد خودروها و نمایش چهره­ای از توسعه­نیافتگی در شهر با حفظ بافت تاریخی

به مثابه یک مزیت رقابتی و تکمیل سایر بلوارها و

تقاطع­های همسطح و غیر همسطح شهر

مثال: خیابان ارم تا میدان جانبازان، دورشهر، 20 متری

امام حسین(علیه السلام)، خیابان شهید دل آذر، شهر قائم، بازار، گذر خان، میدان شهید مطهری، میدان آیت الله سعیدی، پل آهنچی، خیابان اراک، منطقه نیروگاه و...

                   

د‌.   پروژه­های نیمه­ تمام گردشگری و گردشگری مذهبی

100

آزادسازی حریم حرم مطهر از جهات جغرافیایی و بافت­های فرسوده اطراف آن

تکمیل پروژه­های ساخت و ساز در راستای طرح توسعه گردشگری مذهبی

101

تدبیر وضعیت زیست شهری و منازل مسکونی اطراف مسجد جمکران

102

آغاز و تسریع در پروژه احداث شهرک زائر

آزادراه تهران- قم

 

 

103

تلاش در جهت احیا و مرمت و نیز ثبت تمامی آثار باستانی و تمدنی

در فهرست آثار ملی و ثبت جهانی آن در یونسکو در راستای توسعه

صنعت گردشگری و قم­گردی

کوه خضر نبی، بیت النور، مساجد، امامزاده­ها، مقبره­ها، آرامستان­ها، آتشکده­ها، تپه­ها (به ویژه قلی درویش)، غارها، دره­ها، قلعه­ها، برج­ها، دریاچه­ها، تالاب­ها، پارک ملی کویر، گنبد نمکی (تنها گنبد نمکی متقارن کشور)، کاروانسراها،

آب انبارها، بازار قدیم، حمام­های تاریخی، مدرسه­ها، منازل با قدمت تاریخی و...

104

مرمت کاروانسراها

محمد آباد، البرز، صدرآباد، پاسنگان، دیرگچین، پاسنگان، الله قلی و خانه حکیم باشی

 

105

پروژه تجهیز و زیباسازی موزه­ها

تاریخ طبیعی، هنرهای سنتی، مردم­شناسی، آستانه مقدسه، صنایع دستی، گنجینه آثار مراجع، مقابر باغ گنبد سبز، خانه تاریخی ملاصدرا؛ هم­چنین، تلاش در بازگرداندن آثار باستانی و مفرغ­های منتقل شده به خارج از استان یا طرح­های تشویقی برای بازگرداندن و تحویل گنج­های نزد مردم (به عنوان یک رسالت بین نسلی)

106

تکمیل پروژه باغ موزه دفاع مقدس

107

طرح هدفمند تکمیل کاوش­های باستان­شناسی و تشکیل تیم منتخب نخبگانی در تدوین

دائرة المعارف فرهنگی- تمدنی و زبانی استان

108

تکمیل پروژه تدوین دائرة المعارف قرآن کریم جهان اسلام و ترجمه آن به زبان­های مرجع (15 جلد)

109

تکمیل پروژه تدوین فرهنگ اعلام شهدای حوزه و روحانیت (14 جلد)

110

تکمیل پروژه تدوین فرهنگ اعلام شهدای روحانی جهان اسلام

111

توسعه طرح گردشگری روستایی و گردشگاه عشایری

تجهیز روستاهای هدف با استفاده از قابلیت­های بوم­گردی در مسیر توسعه صنعت گردشگری

112

توسعه کمی و کیفی و تجهیز شهرک سینمایی پیامبر اعظم(صلی ا... علیه وآله)/ نور (بزرگراه تهران- قم)

113

توسعه سخت افزاری و نرم افزاری دهکده سلامت صبا (دستجرد)

114

تکمیل پروژه اردوگاه (کمپینگ) امامزاده جعفر غریب (حوالی جمکران)

115

تکمیل پروژه تفریحی، گردشگری و خدماتی گنجینه ونوس

116

تکمیل پروژه احداث مجتمع تفریحی خدماتی غدیر

117

تکمیل پروژه احداث اردوگاهی با رویکرد نمک­درمانی و لجن­درمانی و ارائه خدمات تفریحی (شترسواری و اسب و سواری) در مجاورت دریاچه نمک و حوض سلطان

118

تکمیل پروژه درخت­کاری و زیباسازی محیطی بزرگراه تهران- قم (جاده جدید و قدیم)

119

پروژه لایروبی و پاکسازی، زیباسازی محیطی و بهینه­سازی کاربری رودخانه «قمرود»

120

تکمیل پروژه احداث باغ پرندگان (محدوده کوه خضر)

121

تعیین تکلیف طرح توسعه بوستان­ها

به ویژه احداث بوستان ویژه بانوان در منطقه نیروگاه

 

122

پروژه تجهیز بوستان­های اتمام یافته

به امکانات زیرساختی و تفریحی و گردشگری

سرویس بهداشتی، نمازخانه، آلاچیق، رستوران سنتی و کافی­شاپ، منقل ثابت، زیرساخت بازی­های محلی، وسایل ورزشی (دستگاه بازی، میز تنیس، تور والیبال)، توقفگاه و...

123

تعیین تکلیف و تسریع در پروژه احداث بوستان کوهستانی 1000 هکتاری

124

تکمیل پروژه احداث بوستان جنگلی ثامن الأئمه(علیه السلام)

125

تکمیل پروژه احداث بوستان جنگلی پیامبر اعظم(صلی ا... علیه وآله)

مجمتمع توریستی، تفریحی و جنگلی

126

تکمیل فاز 2 پروژه احداث بوستان فرامنطقه­ای کوثر (مجاورت بلوار شهید آوینی)

با اتصال به باغ موزه دفاع مقدس

127

تکمیل و تجهیز پروژه احداث بوستان ولایت

128

تعیین تکلیف و تسریع در پروژه طرح شهر آکواریوم (بلوار پیامبر اعظم(صلی ا... علیه وآله))

به مثابه بزرگترین آکواریوم منطقه خاورمیانه

129

تجهیز و توسعه کاربری پروژه تله سیژ (تله کابین) در بوستان علوی

130

توسعه طرح­های منطقه­ای کافه­کتاب

استفاده از موقعیت کافه­کتاب در آخرین طبقه مجتمع­های تجاری و ایجاد محیطی برای مطالعه و مباحثه (مثال: طبقه آخر مجتمع صفائیه)

                     

 

ی. پروژه­ های زیرساختی (پیشنهادی)

 

131

تکمیل آمایش و نوسازی شهری قم و تدوین چشم انداز و سند تفصیلی شهر به منظور تحقق توسعه پایدار

آلودگی آب و هوا، حاشیه­نشینی، ترافیک، مرمت سازه­ها و خانه­های فرسوده، ساخت و سازهای غیر مجاز و مسئله اضافه ساخت، ساخت و سازهای غیر مهندسی و نامقاوم،

مسئله تراکم، عدم توزیع متوازن مساجد در سطح شهر، عدم توزیع متوازن درمانگاه و داروخانه، عدم توزیع متوازن مدرسه و بانک، دست اندازی به اراضی کشاورزی

132

نظام­مندسازی مدیریت بحران استان به ویژه جهت تدبیر خام­فروشی

مسئله ریزگردها، آلودگی آب و هوا، سد معبر، سیل و خشکسالی

133

تشکیل کارگروهی از کارشناسان اتاق و سازمان صمت و نخبگان بازاریابی در استانداری

به منظور شناسایی بازارهای هدف داخلی و خارجی (به ویژه با تأکید بر همسایگان منطقه­ای) و صادرات محصولات تولیدی

134

افزایش سهم استان در تولید ناخالص داخلی (GDP) تا سقف 5 درصد

135

طرح احداث بام قم در کوه خضر نبی

به مثابه نقطه اوج شهر و نیز ایستگاه و باشگاه آموزش پاراگلایدر، باغ وحش، رصدخانه و...

136

تمرکز برنامه­ریزی و تخصیص منابع با رویکرد روستامحوری

به مثابه محور توسعه و حل مسئله آب با دو هدف عمده رونق تولید و جلوگیری از حاشیه­نشینی

137

طرح توسعه تولید خاویار تا 5 درصد از تولید کشور

138

طرح توسعه سطح زیر کشت زعفران (طلای سرخ) تا 5 درصد از تولید کشور

139

طرح احداث کارگاه فرآوری پسته و توسعه باغات پسته

140

طرح احداث واحد انجماد 5000 تنی میوه و سبزیجات

141

طرح احداث تولید 1000 تنی کنسانتره و پوره میوه­جات

142

طرح احداث سردخانه 8 هزار تن زیرصفر و 8 هزار تن بالاي صفر

143

طرح توسعه­ای صنایع تبدیلی و تکمیلی در روستاهای هدف

144

زمینه­سازی در سرمایه­گذاری مستقیم داخلی و خارجی با استفاده از تبلیغ ظرفیت­های موجود

145

طرح توسعه صنایع معدنی، صنایع دستی و محصولات کشاورزی و تبلیغ عمومی ملی و فراملی آن

مبلمان، فرش دستباف، سنگ، سوهان‌، کیف و کفش

به عنوان سوغات این خطه

146

طرح ایجاد شهرک فرش دستباف

147

توسعه کمی و کیفی صنایع بازیافتی در مدیریت پسماندها

148

طرح تعیین روستاهای هدف جدید به عنوان ناحیه صنعتی

با توجه به مزیت­های نسبی و رقابتی، زمین، آب، موقعیت اقلیمی و نیاز منطقه­ای

149

منطقه ویژه اقتصادی شدن شهرک صنعتی شکوهیه

در مرحله بعد، تدبیر ضرورت­های منطقه آزاد تجاری یا منطقه ویژه اقتصادی برای سایر نواحی

150

پروژه توسعه حجم مخزنی سدهای استان و تدبیر سرریزی آن با محاسبات هیدرولوژي برای مواقع بحرانی و نیز مطالعات امکان­پذیری احداث سدهای جدید

امامزاده اسماعیل، 15 خرداد، سنجگان، کبار، گلپایگان و کوچری

 

151

پی­جویی طرح کوچک­سازی نقش دستگاه­های دولتی از حیث تصدی­گری و اجرایی به سمت هدایت­دهی و رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار

با توسعه صنایع کوچک و متوسط و زودبازده و تدبیر بازارهای تجاری ملی و فراملی؛ از جمله طرح­های مربوط به توسعه نشان­های تجاری خانوادگی و کسب و کارهای الکترونیک

 

152

تعامل استانداری و دادستانی در حمایت از تولید و بهبود فضای کسب و کار

استقرار دفتر حمایت و رفع موانع تولید از مولدان و کارآفرینان و سرمایه­گذاران و پیوند این دفتر با دادستانی در ایجاد واحد رسیدگی به مشکلات تولید و تدبیر مسئله معسرین اقتصادی و کارخانه­داران و کارآفرینان به منظور حفظ چرخه تولید و جلوگیری از زندانی شدن

153

تلاش در جهت افزایش بودجه عمرانی

به منظور تکمیل پروژه­های نیمه­تمام و تسریع در رسیدن به مرحله گذار از فرایند توسعه

 

154

پروژه محرومیت­زدایی عمومی از سطح مناطق محروم و کمتر برخوردار

شادقلی­ خان، قلعه کامکار،  چهارراه سرگردان، شیخ آباد، زند آباد، عباس آباد، امامزاده ابراهیم،  امامزاده حمزه، شهر قائم، باغ پنبه، میدان میر، چهارمردان، دروازه ري، نوبهار، چهل اختران، خاكفرج و...

 

155

تدوین و اجرای برنامه جامع ریشه­کنی فقر مطلق و رفع فاصله طبقاتی از چهره شهر و روستاهای آن با راه اندازی طرح محله­یارهای مسجدمحور

برنامه­ریزی در 3 فاز شناسایی، فرهنگی و مالی به مدت 1 تا 2 سال با تشکیل هیئت امنای هر محله در مسجد محوری آن محله و شناسایی گلوگاه­های فقر و خانواده­های نیازمند و تلاش در جهت رفع مشکلات احصا شده

156

توسعه کمی و کیفی شرکت­های دانش­بنیان، استارت­ آپ­ها و مرکز رشد واحدهای فناور در پارک­ علم و فناوری

157

طرح مسکن حمایتی زوج­های جوان

برای سال اول ازدواج با شرایط قرض و اجاره مساعدتی

158

پروژه مرمت مساجد و حسینیه­های سطح شهر و روستاها

به ویژه مسجد جامع شهر

 

159

در نظر گرفتن کرسی تاریخ قم (قم­شناسی)

در نظام آموزشی مدارس، حوزه­ها و دانشگاه­ها

نمایشی از نقش قم در تاریخ ایران (به ویژه انقلاب کبیر اسلامی)

و تبیین بازی­های محلی، لباس محلی، ظرفیت­ها، فرصت­ها و نقایص آن

در عصر معاصر پس از هماهنگی با نهادهای مربوطه

160

تعریف مأموریت اخذ مجوز دوفصلنامه علمی- پژوهشی و (ISI) فرهنگ قم برای دانشگاه قم

به زبان­های فارسی، عربی و انگلیسی به منظور انجام پژوهش­های جدید و تاریخ­پژوهی قم و ارائه آن در سطح علمی بین المللی به مثابه یکی از مقاصد توسعه صنعت گردشگری (به ویژه گردشگری مذهبی) در استان

 

161

طرح تجمیع و پالایش نامگذاری­ها به تناسب نمادهای تمدنی و مذهبی و فرهنگی، آثار باستانی و شخصیت­های قمی در طول تاریخ تا عصر معاصر

مناطق شهری و روستایی، میادین و بلوارها، خیابان­ها و کوچه­ها، بوستان­ها و سایر مراکز فرهنگی و تفریحی و گردشگری

162

توسعه کمی و کیفی برنامه­های صدا و سیمای مرکز نور

حرکت به سمت برنامه­های تولیدی

163

حمایت از ساخت فیلم و سریال و تولید کتاب و رمان و بازی­های رایانه­ای

در راستای معرفی تاریخ قم، نقش قم در انقلاب و دفاع مقدس، مفاخر و شهدای قم و مسائل مرتبط

164

پروژه توسعه و تجهیز مراکز فرهنگی و تفریحی

کتابخانه، تئاتر، سینما، فرهنگسرا و مجموعه­های ورزشی

165

پیاده­روی در معابر و سرکشی شبانه به منازل مردم

به صورت منطقه­ای و زمان­بندی شده

به منظور حفظ ارتباط مستقیم با مردم و مشاهده عینی مسائل و مشکلات و تعمیق پیوند مردم با نمایندگان در قالب سنت شب­نشینی

166

پروژه زیباسازی ورودی و خروجی شهر و

مسطح­سازی معابر و آسفالت ناهمواری­ها

با توجه به گذرگاه بودن در مسیر اربعین حسینی و اتصال به

سایر استان­­ها

167

پاکسازی حریم شهر از سگ­های ولگرد

مثال: بلوار آیت الله بروجردی و حوالی جمکران

168

مدیریت روشنایی عمومی و صرفه­جویی عمومی در شهر و روستا با تأکید بر خاموشی عمومی به هنگام عدم نیاز با استفاده از روشنایی هوا

مثال: کولر گازی و مهتابی­های مستمراً روشن

در بلوار شهید منتظری

169

جانمایی صحیح استفاده از زیرگذر و روگذر و برقی­سازی پله­های آن به منظور استفاده حداکثری و تأمین فلسفه روگذر و زیرگذر

170

ممنوعیت ورود موتورسیکلت به داخل زیرگذر با توجه به خطرات آن برای عابرین و سرنشینان

مثال: زیرگذر مصطفی خمینی در مجاورت خیابان اراک

171

طرح احداث تله­کابین در شهر و روستا

شناسایی مناطق هدف شهری و روستایی (مثال: کوه خضر نبی)

172

طرح جانمایی و تجهیز

توقفگاه­ منطقه­ای

تعیین توقفگاه برای محلات شهری و روستایی ذیل برنامه آمایش سرزمین و تقسیم­بندی مناطق با قابلیت ایجاد درآمدزایی و روشی برای کنترل ترافیک

173

طرح همگانی استفاده از دوچرخه و تعیین یک روز بدون خودرو در طول هفته

تعیین مشوق­هایی جهت استفاده از دوچرخه و عدم استفاده از خودروی شخصی

174

ساماندهی مدارس به ویژه مدارس فرسوده و روستایی و شبه کپری

175

ارتقای کمی و کیفی رشته- ­گرایش­های دانشگاهی تا مقطع دکتری

با توجه به مزیت­های نسبی استان و با هدف بومی­گزینی و نگه داشتن نخبگان

 

176

طرح تشکیل شهرک دانشگاهی در پردیسان

انتقال دانشگاه­های موجود در سطح شهر (علوم پزشکی،  قم، مفید و...) به منطقه پردیسان

در کنار سایر دانشگاه­های موجود و ایجاد پل ارتباطی میان آن­ها با تقاطع غیر همسطح

در راستای توسعه جذب دانشجو و گردشگری

177

طرح ارتقاي دانشگاه قم به سطح دانشگاه­های مادر کشور

 

طرح تأسیس دانشگاه جامع طب سنتی ایران

178

طرح تأسیس بنیاد پژوهش­هاي علوم انسانی (افق 1404)

179

طرح ایجاد پایگاه بین المللی اطلاعات علوم اسلامی (دیتاسنتر)

سند آمایشی استان

 

180

بسط ارتباطات میان­فرهنگی و میان­اقتصادی با توسعه تعاملات منطقه­ای و بین المللی

استفاده از ظرفیت­ نهادهای بین المللی مستقر یا غیر مستقر (جامعة المصطفی العالمیة، مجمع جهانی اهل بیت، مجمع تقریب مذاهب اسلامی، جامعة الازهر، واتیکان و...)

181

طرح تأسیس مرکز بین المللی گفتگوي ادیان و مذاهب (افق 1404)

182

طرح ایجاد شهرک و پارک فناوری اطلاعات (افق 1404 و سند آمایشی استان)

183

پروژه آزادسازی حریم امامزادگان و آثار باستانی

184

تدبیر فقدان حریم و مشکلات فرهنگی آینده منطقه پردیسان با توجه به تکثر مجتمع­سازی

185

ساماندهی دستفروشان در بازارچه­های هفتگی و نیز پاکسازی چهره شهر از متکدیان و معلولین نیازمند (به ویژه زنان)

186

پیگیری اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات در خصوص استفاده از قلیان در سفره­خانه­ها، قهوه­خانه­ها و...

 

187

توجه به حقوق عامه و آزادی­های عمومی و حفظ حریم خصوصی و حقوق تضییع شده مردم با استفاده از ظرفیت­های دادستانی

مثل: تجدید نظر در تعریف و دایره شمول جرایم (جرم سیاسی، تشویش اذهان عمومی، افترا و نشر اکاذیب، اقدام علیه امنیت ملی و فضای مجازی)، زندانیان سیاسی، پروژه رضوان، مجمتع مسکونی سحر و...

 

188

پیگیری اجرایی­سازی دستور مقام عالی قضایی در تعیین تکلیف پرونده­های قضایی معوق

و روزآمدسازی بررسی­های قضایی

در جهت رفع اطاله دادرسی و در تعامل با دادگستری و دادستانی (به ویژه در پرونده­های مربوط به معارض­ها، زمین­خواری، ساخت و سازهای غیر مجاز، تصرفات عدوانی و رفع تملکات در راستای توسعه حریم شهری)

مثال: پرونده پروژه رضوان

189

ارتقای سطح کیفی پیشگیری قضایی

و مسئله هزینه­زای زندان­زدایی

با استفاده از ظرفیت­های ستاد دیه، مراسم گلریزان، تجدیدنظر در پرونده­های قضایی و پی­جویی شمولیت عفو اسلامی با رعایت قوانین موضوعه

 

190

تدبیری برای شیوع بزهکاری در شهر و روستا با توجه به شدت بیکاری به ویژه در مسئله مواد مخدر یا رانندگان شوتی و سایر جنبه­های قاچاق کالا و ارز

به ویژه در مناطقی مثل نیروگاه، شهر قائم و جمکران

با استفاده از تعاملات با ستاد قاچاق کالا و ارز

و ستاد مبارزه با مواد مخدر

191

طرح سراسری جمع آوری سلاح­ سرد خطرناک

و سلاح گرم نزد مردم

با استفاده از طرح­های تشویقی و ضربتی و تبیین ضرورت حفظ امنیت شهر و روستا برای مردم

192

سد معبر و انحصار در اختصاصی کردن امکانات شهری توسط افراد یا مراکز متنفذ

مثال: شهرداری منطقه 4 در کوچه 5 بلوار امین

193

طرح آرامستان مرکزی در منطقه بهشت معصومه

و عدم اجازه دفن در سطح شهر

به سبب شرایط زیست شهری و تجمیع امکانات

در آرامستان مرکزی

194

تجهیز پروژه ورزشگاه­های تختی و حیدریان در قالب دهکده المپیک و آزادسازی حریم آن

با توجه به استاندارد رشته­های ورزشی المپیکی

195

پوشش ناوگان اتوبوسرانی در تمامی سطح شهر

مثال: میدان نبوت تا شادقلی­خان (نیروگاه)

196

آسیب­شناسی ناکارآمدی عمومی ورزش استان در سطح ملی و فراملی

سرمایه­گذاری در رشته­های المپیکی در قالب ورزش به مثابه صنعت

 

197

شور و مذاکره جهت تعیین حامی مالی در بخش خصوصی برای تشکیل یک تیم فوتبال بومی و طراحی برنامه 4 ساله

برای ورود این تیم به لیگ برتر فوتبال

198

تبدیل تیم فوتبال به باشگاه فرهنگی- ورزشی و برنامه­ریزی ورود به لیگ برتر فوتسال، والیبال، بسکتبال، هندبال، کشتی، وزنه­برداری، بوکس، تکواندو، کاراته، جودو و... (در رشته­های المپپیکی و پس از ورود به لیگ برتر فوتبال)

199

پروژه شفافیت

ارائه ریز فهرست تراکنش­های مالی و هزینه­های انتخاباتی و معرفی حامیان، ارائه لیست اموال و دارایی­ها و حقوق و مزایا به مردم، ارائه گزارش ماهانه عملکرد در شبکه افلاک (پخش زنده)

200

جستجوی سرمایه­گذار و خیرین برای پروژه­های مشارکت عمومی- خصوصی

                                                     

ارائه این فهرست بلندبالا که بخشی از مشکلات عمده و تاریخی این شهر است، به معنای آن نیست که حجم انتظارات از نمایندگان منتخب بالا رود؛ بلکه غرض، گم نکردن راه و تلاش برای حل مسائل واقعی استان است و در این مسیر با توجه به گستره پروژه­های ناتمام، تلاش شود از آغاز پروژه­های­ جدید و کلنگ­زنی­های تشریفاتی اجتناب شود و البته با تمام توان جلوی تعطیلی کارخانه­های شهر گرفته شود و به کارخانه و صنایع تولیدی به مثابه مسئله­ای ناموسی نگریسته شود؛ چرا که با سفره مردم ارتباط وثیقی دارد. توجه داشته باشیم که مردم، سخنور نمی­خواهند؛ بلکه مرد کاری و پیگیر پروژه­ها با روحیه تقنینی و نظارتی قوی که روز و شب نمی­شناسد، می­خواهند؛ سخنران الی ماشاءا... وجود دارد.

پس از پایان این پروژه­ها که عبور از مراحل زیرساختی است، ساخت شهری در تراز ایران اسلامی، مرکز فرهنگی جهان اسلام و ام القرا و قلب تشیع از حیث محتوایی و نرم افزاری ذیل الگوی پیشرفت و به منظور تمدن­سازی نوین اسلامی- ایرانی شروع می­شود؛ لذا پایان این فهرست بلندبالا، آغاز راه است و تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل...

محمدشتا بدرا

دانشجوی دکتری مدیریت دولتی

اسفند 1398