کد خبر ۸۶۰۵۸ ۶۱۳ بازدید انتشار : ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۸
چند ابهام در خصوص وضعیت شهر قم در مواجه با کرونا:

آیا دولت، تعمدا وضعیت قم را«قرمز» نگه می‌دارد!؟

روز گذشته استاندار قم گفت: با تقسیم بندی ستاد مبارزه با کرونا بر اساس میزان تهدید ویروس کرونا در استان‌های کشور، استان قم بر اساس آمار تعداد بستری‌ها در بیمارستان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد. این در حالی آقای استاندار، چهار روز پیش گفته بود: علیرغم وجود مشکلات توانستیم تا حدی این بیماری را کنترل و تا حدودی به یک وضعیت آرامش نسبی برسیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، روز گذشته استاندار قم پس از شرکت در کنفرانس ویدئویی رئیس جمهور با استانداران کشور اظهار کرد: با تقسیم بندی ستاد مبارزه با کرونا بر اساس میزان تهدید ویروس کرونا در استان‌های کشور، استان قم بر اساس آمار تعداد بستری‌ها در بیمارستان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد.

این در حالی آقای استاندار، چهار روز پیش گفته بود: علیرغم وجود مشکلات توانستیم تا حدی این بیماری را کنترل و تا حدودی به یک وضعیت آرامش نسبی برسیم.

از طرفی دیگر وضعیت ابتلای به ویروس کرونا در قم، مدتهاست که رو به بهبودی است و آمارهای منتشر شده و رسمی نیز بر این دلالت دارد که «قم» در تمامی آمارهای مبتلایان به بیماری کرونا، بیماران بستری شده، بیماران بهبود یافته و آمار فوتی‌ها روند نزولی داشته و به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

با این وجود جای سوال است که معیار جای گرفتن «قم» در وضعیت قرمز چیست!؟ معاون وزیر بهداشت در گفت‌وگوی خبری شبکه خبر، یکی از معیارها برای اعلام وضعیت زرد را، وجود سه «کیس» در 100 هزار نفر جمعیت یک شهر عنوان کرده است. با این حال، وی مشخص نکرده است که منظور «کیس» دقیقا ابتلای جدید به بیماری کرونا، بیمار بستری شده یا فوتی است؟ و یا به عنوان نمونه اگر تعداد ابتلای افراد به بیماری کرونا ملاک تشخیص وضعیت است؛ مبتلایان جدید منظور است یا مجموع کسانی که در آن شهر به بیماری کرونا دچار هستند!؟

فرض کنید ملاک این دسته‌بندی‌ها، مورد ابتلای جدید به بیماری کرونا باشد که در این صورت با توجه به جمعیت یک میلیون‌ و چهارصد هزار نفری شهر قم، می‌بایست در حدود 42 ابتلا در روز داشته باشیم تا قم در رده وضعیت قرمز قرار بگیرد که این تعداد نیز با آخرین آمارهای دانشگاه علوم پزشکی قم همخوانی و مطابقت ندارد.

و اگر هم معیار آن چه که استاندار محترم گفته است؛ با توجه به این که افراد بستری تا زمان بهبودی در قرنطینه به سر خواهند؛ این موضوع نمی‌تواند معیار مناسبی برای اعلام وضعیت باشد؛ چرا که آمار مبتلایان جدید به این بیماری با توجه جمعیت یک میلیون و چهارصد هزار نفری قم، ناچیز است!

از طرفی اگر بر اساس این معیارها بپذیریم که قم از لحاظ درگیری با بیماری کرونا، همچنان جزء شهرهای پرخطر محسوب می‌شود؛ این سوال پیش می‌آید که جز اماکن مذهبی قم، دیگر اماکن و صنوف شهر نظیر بوستان‌ها، پاساژها، مغازه‌های پوشاک و لوازم خانگی، آرایشگاه‌ها و دیگر اماکنی که بعضا از لحاظ دسترسی و نیاز مردم به آنها، جزء صنوف کم ضرورت محسوب می‌شوند؛ بر چه اساس و معیاری بازگشایی شده‌اند!؟ به طوری که می‌توان گفت وضعیت تردد و باز بودن این اماکن، هیچ فرقی با دوران پیش از شیوع کرونا ندارد!

آن چه مرقوم شد اگرچه ابهامات پیش آمده است و لازم است توسط مسئولین محترم استان پاسخ داده شود؛ اما عملکرد برخی مسئولین وزارت بهداشت در قبال قم و اتهامات بی‌اساسی که متوجه این شهر شد؛ این شائبه تقویت می‌کند که قم همچنان قرار است درگیر غرض‌ورزی برخی مسئولین باشد!

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/