کد خبر ۸۷۹۲۹ ۴۳۵ بازدید انتشار : ۳ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۶
آیت‌الله میرباقری:

حضرت معصومه(س) مقام شفاعت دارند

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: طبق زیارتنامه مأثور حضرت فاطمه معصومه(س)، ایشان از سه ویژگی برخوردارند که یکی از آن‌ها دارا بودن «مقام شفاعت»‌ است. یعنی آن حضرت مانند معصومین(ع) می‌توانند در دنیا و آخرت شفیع باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از سرویس اندیشه دینی پایگاه 598، آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم،  در سخنانی به مناسب سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: عظمت ایشان فوق تصور ماست، اما همین روایت حضرت رضا(ع) کافی است که فرمودند «با شفاعت ایشان همه شیعیان من وارد بهشت می‌شوند». این شأن، شأن حضرت زهراست و تعبیر بسیار عجیبی است!

نخستین ویژگی حضرت معصومه(س)

وی با اشاره به زیارتنامه مأثور حضرت معصومه(س) گفت: همه خیرات به معصوم بازمی‌گردد، یعنی دیگران به اندازه‌ای که به معصوم معرفت دارند، بهره‌مند می‌شوند. یک معنای «قدر» بودن این است که افراد به اندازه تقرب به آنها برخوردار می‌شوند و قدر و کرامت می‌یابند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در ادامه معرفت معصوم، معرفت اولیاء معصوم است. لذا شیعیان از جایگاه فوق‌العاده‌ای برخوردارند، چون به سرچشمه نور و هدایت متصل هستند. اگر کسی شیعه کامل شد، شئون و انوار معصومین در او ظهور پیدا می‌کند، آن وقت است که بر اساس «السلام علیک یا اهل بیت النبوة»، سلمان فارسی هم می‌شود «منا اهل البیت». در حدیث عقل و جهل هست که اگر کسی «عباد ممتحن» شد، صفات نبی‌اکرم(ص) در او جلوه می‌کند، البته به اندازه ظرفش!

دومین ویژگی حضرت معصومه(س)

میرباقری با اشاره به اینکه توالد منشأ انتقال علم نمی‌شود، گفت: بنده حقیر هم به عنوان سادات ممکن است نسبم به رسول‌الله(ص) بازگردد، اما آیا صرف این توالد موجب انتقال علم است؟ بنابراین نسبتی ویژه باید میان فرد و نبی‌اکرم(ص) باشد، همان نسبتی که میان فاطمه معصومه و ائمه(ع) با پیامبر است. بنابراین نور پیامبر(ص) و معصومین در ایشان تجلی کرده است. بنابراین حرم ایشان جزو «بیوت نور» هستند و این شأن را دارند که ما را به معصوم برسانند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم افزود: اگر کسی باطن حرم وجود مقدس فاطمه معصومه(س) را ببیند، «بیت النور» و یکی از روضه‌های بهشت است.

 سومین ویژگی حضرت معصومه(س)

میرباقری گفت: حضرت معصومه(س) براساس مقام‌هایی که دارند، مقام شفاعت را هم دارند. البته شفیع بودن شئونی دارد که از جمله آنها «عهد» است؛ یعنی کسانی که امتحان پس داده‌اند و خدا می‌داند که در عهدشان ثابت‌قدم هستند.

وی خاطرنشان کرد: مقام شفاعت، مقام فداکاری است، چون بار دیگران را به دوش می‌کشد، یعنی او توبه می‌کند و استغفار ما پذیرفته می‌شود، البته او نه گناه کرده و نه گناهی دارد که بخواهد استغفار کند، اما استغفار می‌کند تا طعم تواب بودن را ما هم بچشیم.

عضو مجلس خبرنگار رهبری تأکید کرد: «وعده شفاعت» امید ایجاد می‌کند، نه اینکه غرور بیاورد، آیا در ایام محرم که امید به شفاعت سیدالشهدا(ع) بیشتر است، لاابالی‌گری بیشتر می‌شود یا کمتر؟! در روایات داریم حضرت سجاد(ع) غلامی به نام ابن اَیمن داشتند، وی به حضرت انتقاد کرد اینقدر مردم را وعده شفاعت پیامبر(ص) ندهید! حضرت در پاسخ به او فرمود اگر سختی‌های قیامت را می‌دیدی، می‌فهمیدی در روز قیامت کسی نیست مگر اینکه به شفاعت رسول‌الله(ص) نیازمند باشد! لذا انبیاء همه در عالم برزخ نیاز به شفاعت پیامبر(ص) دارند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: باطن جنت چیزی جز ولایت معصومین نیست. ملک عظیم و شراب طهور از آنِ امیرالمؤمنین(ع) است که به شیعیانش (شیعه کامل) هم می‌رسد. شفاعت از همین دنیا آغاز می‌شود، ما اگر به نیابت مؤمن که از دنیا رفته زیارت می‌کنیم، آیا ثوابش به او می‌رسد یا نه؟ البته شرط آن است که هم شفاعت‌کننده و هم شفاعت‌شونده با خدا عهد و میثاق بسته باشند.

میرباقری ادامه داد: وقتی گفته می‌شود حضرت معصومه(س) مقام شفاعت دارند؛ یعنی جوری شفاعت ایشان را کرده‌اند که خودش می‌شود «شفیع جنت»؛ یعنی انسان را از صفات رذیله پاک می‌کند و نفسش، نفس بهشتی است. این چه مقامی است؟ من نمی‌فهمم!

وی در پایان گفت: ان‌شاءالله خدا به ما توفیق دهد از این بهشتی که دراختیارمان است بهره بگیریم، در حرم ایشان برویم و دست روی سرمان بکشند، آتش جهنم درونمان را سرد کنیم و صفات بهشتی پیدا کنیم.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/