کد خبر ۸۸۴۸۲ ۴۸۲ بازدید انتشار : ۱۶ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۷
در گفتگو با مهر مطرح شد؛

یک‌کتابفروشی قدیمی در قم تعطیل شد

کتابفروشی دارالفکر در شهر قم با ۶۰ سال سابقه فعالیت به‌دلیل بروز مشکلات اقتصادی تعطیل شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، حسین قوامیان ناشر و مدیر فروشگاه کتاب جهان کتاب در قم، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: کتابفروشی دارالفکر قم که سابقه ۶۰ سال فعالیت در زمینه عرضه کتاب دارد، به‌تازگی تعطیل شده است. این‌کتابفروشی پیش از انقلاب، بسیاری از کتاب‌های دینی، حوزوی، رسالات مراجع تقلید و رساله امام خمینی (ره) را چاپ کرده بود.

وی افزود: چاپ مجموعه تفسیر المیزان اثر علامه طباطبایی هم در سال‌های پیش از انقلاب، از دیگر موارد موجود در کارنامه مسئولان این‌کتابفروشی است. چراکه آن‌ها به‌جز کتابفروشی ناشر هم هستند و چاپخانه‌ای داشتند. اما به‌دلیل مشکلات اقتصادی، ناچار شدند سال گذشته چاپخانه خود را تعطیل کنند. در مجموع انتشارات دارالفکر با بیش از هزار عنوان کتاب دینی و مذهبی، سال گذشته چاپخانه خود را بست و امسال هم کتابفروشی‌اش را تعطیل کرد.

مدیر فروشگاه کتاب جهان کتاب، در ادامه گفت: همان‌طور که می‌دانیم کتابفروشی ویترین عرضه کار است و وقتی یک کتابفروشی مذهبی بسته می‌شود، جایگزینی ندارد. چون کتاب مذهبی مثل کتاب عمومی نیست. متاسفانه این‌وضعیت دارد روز به روز بیشتر شده و تعداد کتابفروشی‌ها مذهبی کمتر و کمتر می‌شود که این‌وضع، باعث بروز یک نگرانی مهم بین کتابفروشان و ناشران شده است.

قوامیان گفت: یکی از مشکلات بزرگی که باعث زمین‌خوردن انتشارات دارالفکر و کتابفروشی‌اش شد، این بود که بخش‌های مختلف به موازات این‌ناشر، دست به کتابسازی می‌زدند و کتاب‌های این‌نشر را به‌صورت مشابه منتشر می‌کردند. طبیعی است که دارالفکر هم که نیروهای زیادی دارد، باید حقوق و بیمه آن‌ها را بپردازد. اما وقتی کتابفروش‌ها نمی‌توانند مشکلی مثل مساله حق بیمه را حل کنند، طبیعی است که به این‌وضعیت دچار می‌شوند. بخش لوازم‌التحریر فروشگاه جهان کتاب که می‌تواند کمکی به دخل و خرج فروشگاه کند، مشمول مالیات است و مالیات پرداخت می‌کند. در حال حاضر دارالفکر چاپخانه و کتابفروشی‌اش را از دست داده و تنها به‌صورت یک‌ناشر به فعالیت ادامه می‌دهد.

وی در پایان گفت: اتفاقی که باعث ناراحتی است، این است که هرسال دوستان وزارت ارشاد، در ایام عید نوروز به ناشران سر زده و از نزدیک با مشکلاتشان آشنا می‌شدند. این‌کار در باقی ایام سال هم رخ می‌داد اما از وقتی که مشکلات به دارالفکر حمله کردند، هیچ‌کس نه از وزارت ارشاد و نه از اتحادیه سراغ این‌ناشر و کتابفروشی نیامد. حتی یک دلجویی ساده هم انجام نشد. طبیعی است که چنین‌وضعیتی باعث دلسردی و بی‌انگیزگی در ناشر و کتابفروش می‌شود.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/