کد خبر ۸۹۲۶۴ ۲۳۴ بازدید انتشار : ۶ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۶
مشکلات وام ودیعه مسکن:

وام ودیعه مسکن، برخی صاحب‌ خانه‌ها را پر توقع‌تر کرده است

قیمت‌ اجاره‌ها در قم نشان می‌دهد که مبلغ ۳۰ میلیون تومان وام ودیعه، کف مبلغ در نظر گرفته شده برای رهن است و مستاجران باید مبلغ دیگری را به عنوان رهن و یا اجاره بها روی آن بگذارند تا بتوانند یک سالی را در یک محله ارزان قیمت قم ساکن شوند. همچنین این وام ودیعه باعث شده که توقع برخی صاحب خانه‌ها فراتر رفته و به مستاجرین خود برای دریافت این وام و افزایش اجاره بها فشار بیاورند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)،  ثبت‌نام کمک‌ ودیعه مسکن از روز شنبه (چهارم مرداد ماه) آغاز شده است. این تسهیلات با اولویت خانواده‌های پنج نفره، زوج‌های تازه ازدواج کرده و مستاجران تحت پوشش نهادهای حمایتی در کنار تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار با کارمزد ۱۳ درصد پرداخت می‌شود.

به گفته مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، باز پرداخت وام این گونه است که اقساط وام ۵۰‌ میلیونی برای تهرانی‌ها ۵۴۰‌ هزار‌تومان، وام ۳۰‌ میلیونی برای متقاضیان شهرهای بزرگ ۳۲۵‌ هزار‌تومان و وام ۱۵ میلیون تومانی برای سایر شهرها ۱۶۰‌ هزار‌تومان است. مستأجر فقط سود این وام را پرداخت کرده و اصل وام پایان سال به بانک برگشت داده می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی نیز در خصوص نحوه بازپرداخت این وام در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: "افرادی که با تایید وزارت راه و شهرسازی واجد شرایط استفاده از این وام باشند، اگر به جای پرداخت ماهانه سود وام و پرداخت اصل آن درپایان سال، توانایی پرداخت اصل و سود وام به صورت ماهانه را داشته باشند، می‌توانند با انتخاب خود، این وام را با اقساط ۳۰ ماهه و نرخ ۱۲ درصد دریافت کنند."

بنابراین مستاجران دو راه پیش‌رو دارند، اول این که می‌توانند فقط سود این وام را پرداخت کنند که ۱۲ ماهه است و اصل وام پس از یک سال به بانک برمی‌گردد، یا این که می‌توانند اصل و سود وام را به صورت اقساط ۳۰ ماهه پرداخت کنند که در نهایت اصل وام به مستاجر برمی‌گردد.

با این تفاصیل وام یک سال ودیعه مسکن و پرداخت یک سال سود آن، صرفا می‌تواند مشکل برخی خانواده‌ها را به صورت موقتی حل کند. از طرفی این سود ۱۳ درصد است و در صورتی که مستاجر بخواهد کل مبلغ وام دارا شود؛ می‌بایست اصل پول را در ۳۰ ماه به خزانه دولت برگرداند که در این صورت سود وام به ۱۲ درصد می‌رسد!  حالا در شرایطی که این وام صرفا برای دهک کم درآمد در نظر گرفته شده است؛ چرا باید سود ۱۳ درصدی برای آن در نظر گرفت که مبلغ قسط آن برای شهری چون «قم» به ۳۲۵‌ هزار‌تومان برسد!؟

افزون بر این، قیمت‌ اجاره‌ها در قم نشان می‌دهد که مبلغ ۳۰ میلیون تومان وام ودیعه، کف مبلغ در نظر گرفته شده برای رهن است و مستاجران باید مبلغ دیگری را به عنوان رهن و یا اجاره بها روی آن بگذارند تا بتوانند یک سالی را در یک محله ارزان قیمت قم ساکن شوند. همچنین برخی گزارشات حاکی از آن است که وام ودیعه مسکن باعث شده است که توقع برخی صاحب خانه‌ها فراتر رفته و به مستاجرین خود برای دریافت این وام و افزایش اجاره بها فشار بیاورند.

 به گفته بسیاری از کارشناسان مسکن، قیمت مسکن در کشور واقعی نبوده و حباب دارد. باید در نظر داشت وقتی قیمت چیزی در کشور به اوج برسد با کنترل بازار باید آن را به تعادل رساند؛ این در حالی است که وام ودیعه مسکن و افزایش تقاضاها برای دریافت آن باعث می‌شود این روند قیمت گذاری‌ها تثبیت شود.

به عبارتی این وام، همانطور که در بالاتر گفته شد شاید بتواند به صورت موقتی گره‌ای را از مشکلات مستاجران باز کند اما از طرفی اگر منجر به تثبیت قیمت‌های فعلی شود و یا اقدامی برای اصلاح قیمت‌ اجاره بهاها صورت نگیرد؛ این روند به ضرر آنان تمام خواهد شد.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/