کد خبر ۸۹۴۵۲ ۱۸۰ بازدید انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۴

در پاییز احتمال شیوع آنفلوانزا را در پیش داریم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: عدم رعایت پروتکل‌های ‌بهداشتی و به‌ویژه نزدن ماسک تعرض به حقوق اجتماعی و شهروندی است و افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا در قم نگران‌کننده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، محمدرضا قدیر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با تأکید بر آموزش و فرهنگ‌سازی در جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی اظهار داشت: آموزش، سیاستی راهبردی و رکن بسیار مهم در پیشگیری از شیوع کووید 19 است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: در ماه‌های گذشته درگیر کرونا ویروس شده‌ایم و کرونا جزیی از زندگی‌مان شده و باید شیوه زندگی را در مواجهه با کرونا تغییر دهیم تا بتوانیم با آن زندگی کنیم اما تسلیم ویروس نشویم.

وی تصریح کرد: استفاده از شیوه‌های غیرحضوری و مجازی در برقراری تماس، خرید و آموزش تا حد زیادی از ترددهای غیرضروری جلوگیری می‌کند، از این‌ رو باید زیرساخت‌های آن را به‌خوبی فراهم کرد.

قدیر بیان کرد: تأثیر آموزش و فرهنگ‌سازی به‌صورت مستمر بیش از هراس‌های مقطعی اثربخش است و نمی‌توان جامعه را با ترساندن اغنا کرد، همان‌طور که عادی‌سازی شرایط نیز کاری نادرست و زمینه‌ساز افزایش تجمعات و ترددهای غیرضروری است.

وی خاطرنشان کرد: در جهت قطع زنجیره ویروس و جلوگیری از انتقال باید به سمت فرهنگ‌سازی و روش‌های نوین در جهت اطلاع‌رسانی و آموزش حرکت کنیم، قطعاً استفاده از شیوه‌های خلاقانه و جدید برای ارتقای سطح آگاهی جامعه خود یک هنر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در ارتباط با آموزش شهروندان، گام‌های مهمی برداشته‌ شده و حتی مرکزی را در راستای پاسخ گویی به سؤالات مردم پیرامون کرونا راه‌اندازی کرده‌ایم و بیش از 40 هزار پاسخ مردمی و مشاوره داشته‌ایم.

وی افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید تبدیل به فرهنگ عمومی شود و جامعه به‌خوبی بداند که عدم رعایت پروتکل‌های ‌بهداشتی و به‌ویژه نزدن ماسک، تعرض به حقوق اجتماعی و شهروندی است.

قدیر عنوان کرد: زدن ماسک، رعایت فاصله‌گذاری و شستن دست‌ها همچنان سه رکن مهم و تعریف‌ شده در پیشگیری از شیوع بیماری است و باید رسانه‌ها در رعایت پروتکل‌ها و آموزش پذیری مردم ما را همراهی کنند.

وی تصریح کرد: در مورد ذرات هوا در فضای مسقف نیز احتمال انتقال وجود دارد و ماسک مهم‌ترین مکانیسم در جلوگیری از ابتلا به کرونا است و هر فردی که از منزل خارج می‌شود ملزم به زدن ماسک است و در این‌ باره ماسک خانگی که قابلیت شستشو دارد نیز کفایت می‌کند و نیاز به ماسک‌های طبی و جراحی نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: مناطق قرمز و سفید طبق معیارها و ارائه آماری مشخص می‌شود و باید مراقبت باشیم وضعیت هشدار به قرمز تبدیل نشود، البته ترساندن مردم نیز کار درستی نیست و اعلام آمار و ارقام گاهی موجب افسردگی در جامعه به‌ویژه در میان جوانان می‌شود، اما باید در مواجهه با ویروس منطقی و هوشمندانه رفتار کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به بازگشایی‌های اخیر، پروتکل‌هایی نیز تعریف شد که عدم رعایت آن در رستوران‌ها و فضای ورزشی و آرایشگاه‌ها و غیره موجب برخورد قانونی و پلمب می‌شود.

قدیر ادامه داد: افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا در قم نگران‌کننده است، به‌خصوص اینکه پاییز و احتمال شیوع آنفلوانزا را در پیش داریم، شهروندان باید به‌طور جدی از حضور در مراسم‌ها و تجمعات و یا سفر اجتناب کنند و بدون ماسک بیرون از خانه نروند.

وی در پایان اظهار داشت: در یک مراسم عروسی، 20 نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و این خطر حضور در تجمعات را نشان می‌دهد و باید در جهت سلامت خود و دیگران مسائل بهداشتی را مورد توجه قرار دهیم.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/