کد خبر ۹۱۳۶۸ ۳۶۳ بازدید انتشار : ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۳
پاسخی به یک ادعا در سیمای ملی!

آیا قاطبه مردم قم، مخالف «حجاب اجباری» هستند!؟

«مهدی نصیری» سردبیر سابق روزنامه کیهان که مهمان برنامه «زاویه» شبکه چهارم سیما با موضوع «الزام حجاب در ایران» بود؛ مدعی شد: "در ‎قم و ‎خراسان جنوبی نسبت مخالفان به موافقان حجاب اجباری یا بیشتر و یا مساوی است."

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، «مهدی نصیری» سردبیر سابق روزنامه کیهان که مهمان برنامه «زاویه» شبکه چهارم سیما با موضوع «الزام حجاب در ایران» بود؛ مدعی شد که براساس آمار وزارت ارشاد سال 94، 70 درصد مردم جامعه، اعتقای به حجاب اجباری ندارند.

وی در ادامه با تاکید بر این که عده‌ای زیادی از معتقدین به حجاب اختیاری افراد مذهبی جامعه تشکیل می‌دهند؛ افزود: حساسیتی که بر روی حجاب وجود دارد، بر روی بسیاری از مسائل دیگر وجود ندارد.

نصیری همچنین در بخشی از سخنان خود می‌گوید: "در ‎قم و ‎خراسان جنوبی نسبت مخالفان به موافقان حجاب اجباری یا بیشتر و یا مساوی است."

در مقابل حجت‌الاسلام‌ و المسلمین «حسین سوزنچی» دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (ع) و نویسنده کتاب «حجاب در آیات و روایات؛ نقدی بر کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر (ص)» در این برنامه با رد آمار نصیری درخصوص حجاب، اظهار داشت: "پیمایشی که صدا و سیما در سال 96 منتشر کرده؛ نشان می‌دهد که 70 درصد قائل به عدم التزام به حجاب صحیح نیست و در حدود 60 درصد جامعه به مقوله حجاب، گرایش مثبت دارند."

آماری که مهدی نصیری به آن استناد می‌کند در اصل متعلق به مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری است که به نقل از وزارت ارشاد منتشر شده است.

از این گذشته، این که التزام به حجاب در جامعه نسبت به گذشته کمرنگ‌تر شده؛ امری ملموس است؛ اما سابقه انتشار چنین آماری بیان‌گر آن است که منتشر کنندگان در برهه‌هایی خاصی از زمان، برای جهت‌دهی به افکار عمومی و نیل به اهداف خود، اقدام به انتشار چنین آمارهایی می‌کنند.

به عنوان نمونه، این مرکز پس از تصویب برجام برای آمادگی افکار عمومی برای برجام‌های منطقه‌ای و ...، آمار سراسر منفی را بدون انتشار روش آمارگیری و ... از میزان محبوبیت و پذیرش سیاسی خارجی ایران در کشورهای منطقه منتشر کرد که در نوع خود، کم سابقه بود.

از طرفی اطلاعاتی از داده‌ها، جامعه آماری و روش‌های آمارگیری در نظرسنجی که پیرامون حجاب اجباری منتشر شده است؛ وجود ندارد؛ این در حالی است که آمار منتشر شده توسط صدا و سیما در همین زمینه، با تفکیک سن، تحصیلات، نوع جامعه شهری و روستایی و ... همراه است.

سال گذشته نیز «ابراهیم فیاض» جامعه شناس و استاد دانشگاه مدعی شد که در شهر قم، فحشا بیداد می‌کند و با ده دقیقه ماندن در قم، چندین نفر به او پیشنهاد صیغه داده‌اند! اظهاراتی که با واکنش مردم قم و حتی شکایت جمع از شهروندان قمی همراه بود و آخر هم این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، توضیحات جدیدی در این زمینه ارائه نداد!

پر واضح است به «آمارهای من درآوردی» برخی جریانات بدنام سیاسی حرجی نیست؛ چرا که واکاوی سبقه این جریانات گویای نیات آنان است. اشکال اصلی به برخی شخصیت‌های سیاسی منتسب به نظام است که چرا و بر چه اساسی مغلوب این گونه فضاسازی‌ها می‌شوند!؟

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/