کد خبر ۹۲۴۳۴ ۱۹۷ بازدید انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۵۸

هیچ خانه‌ای در حریم متروی قم وجود ندارد

شهردار قم با تأکید بر اینکه مترو در عمق زمین حفاری‌شده و خانه‌ای در حریم آن وجود ندارد گفت: برای رفع مزاحمت ریل‌های متروکه راه‌آهن از شهروندان قم در حال مذاکره با وزارت راه و شهرسازی هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، سید مرتضی سقائیان‌نژاد در جمع خبرنگاران، با اشاره به پیامک یکی از شهروندان راجع تعیین تکلیف خانه‌های حریم متروی قم اظهار داشت: هیچ خانه‌ای در حریم پروژه متروی قم وجود ندارد چراکه مترو به‌صورت تونل اجرا شده و از عمق 14 تا 21 کیلومتری زمین عبور می‌کند.

وی با بیان اینکه پروژه متروی قم از سال 1391 در خط A آغاز  شده است، افزود: این خط شمال غربی شهر قم را به جنوب شرقی آن متصل می‌کند که 14 کیلومتر طول و 14 ایستگاه دارد.

شهردار قم خاطرنشان کرد: در فاز نخست این پروژه 5.2 از قلعه کامکار تا میدان مطهری امتداد دارد که تا پایان 99 یا یکی دو ماه نخست سال 1400 به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در طول این مسیر آزادسازی‌های لازم انجام‌شده ادامه داد: قطار شهری قم به‌این‌علت که از زیرزمین عبور می‌کند با املاک مردم معارضی ندارد.

سقائیان‌نژاد با تأکید بر  وجود خانه‌هایی در حریم راه‌آهن شهر قم یادآور شد: ریل آهن داخل شهر قم بوده و خانه‌هایی در حریم آن وجود دارد که این موضوع مشکلاتی برای سکنه به وجود آورده است.

وی ادامه داد: مذاکراتی با وزیر راه و شهرسازی داریم و دنبال این هستیم که برخی خطوط ریلی متروکه در داخل شهر جمع شود و در قسمت‌هایی که قطار همچنان عبور می‌کند با دیوارهای بسیار زیبا جداسازی صورت بگیرد.

شهردار قم با اشاره به اینکه مسئولیت راه‌آهن به عهده راه و شهرسازی است اضافه کرد: شهرداری قم همراه با مردم از مدعیان این موضوع بوده و نسبت به مزاحمت‌هایی که ریل راه‌آهن برای مردم ایجاد کرده معترض است.

وی با بیان اینکه فاز نخست خط مترو قم تا پایان سال 99 و اوایل سال 1400 به بهره‌برداری می‌رسد اظهار داشت: این پروژه در گذشته مشکلات حقوقی و قراردادی داشت که با حل این مشکلات در تسریع آن قدم‌های مثبتی برداشته شد.

سقائیان‌نژاد گلایه برخی از کسبه در جریان ساخت مترو را موردتوجه قرارداد و گفت: قطعاً هر کار عمرانی مزاحمت‌هایی ایجاد می‌کند اما بعد از افتتاح آبادانی برای آن منطقه و رونق برای کسب‌وکارها ایجاد خواهد کرد.

شهردار قم با اشاره به جدیت و سرعت در پیگیری امور مربوط به متروی قم اظهار داشت: در حدی که بتوانیم ضرر و زیان کسبه‌ای که در این مدت دچار خسارت شده‌اند را جبران می‌کنیم.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/