کد خبر ۹۲۵۷۶ ۱۶۶ بازدید انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۴۲
هشدار پلیس فتای استان قم؛

هنگام نصب برنامه‌های تلفن همراه به مجوز‌های دسترسی توجه کنید

سرهنگ موالی گفت:ازجمله ترفند‌های مجرمان سایبری برای نفوذ به حریم خصوصی کاربران طراحی اپلیکیشن‌های جعلی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، «سرهنگ علی موالی» پلیس فتای استان قم اظهار کرد: کاربران تلفن‌های هوشمند ممکن است چندین برنامه و اپلیکیشن مختلف را بر روی دستگاه خود نصب کنند، اما پیش از نصب این برنامه‌ها لازم است به مباحث امنیتی نیز توجه کنند تا در آینده با مشکلاتی مانند سرقت اطلاعات شخصی و خصوصی مواجه نشوند.

او افزود: کاربران همیشه فرض را بر اصل اعتماد کردن به سازندگان برنامه‌ها قرار می‌دهند و همین موضوع باعث شده تا مشکلات مختلفی از نقض حریم خصوصی گرفته تا نصب بدافزار‌ها روی گوشی‌های هوشمند گریبان گیر بسیاری از کاربران شود.

موالی ادامه داد: ازجمله ترفند‌های مجرمان سایبری برای نفوذ به حریم خصوصی کاربران و سرقت اطلاعات آنان، طراحی اپلیکیشن‌های جعلی است، به طوری که با انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی و تحریک افراد به دانلود و نصب آن‌ها، سعی در عملی کردن اهداف مجرمانه خود دارند.

رئیس پلیس فتای استان قم با تأکید بر این که میزان دسترسی اپلیکیشن‌ها به اطلاعات گوشی امری بسیار مهم تلقی می‌شود، بیان داشت: سطح دسترسی که در سیستم‌عامل با عنوان مجوز دسترسی شناخته می‌شود در حقیقت به برنامه‌های کاربردی اجازه می‌دهد به منابع مختلفی مثل دوربین، کارت حافظه، پردازنده مرکزی و گرافیکی دسترسی پیدا و از این منابع استفاده کنند بنابراین باید انتخاب و نصب اپلیکیشن‌های اندرویدی با دقت بسیار زیادی صورت بگیرد.

اپلیکیشن‌های مخرب تحت عنوان Covid۱۹

او  گفت: با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان یکی از روش‌های مهاجمان سایبری انتشار اپلیکیشن‌های مخرب تحت عنوان تشخیص و شناسایی بیماری covid۱۹ برای کاربران و سرقت اطلاعات شخصی آن‌ها است که لازم است هم‌وطنان گرامی با دقت و حساسیت بیشتری با این موضوع برخورد کنند و اخبار و مطالب موردنیاز خود را از رسانه‌ها و منابع معتبر دریافت کنند.

سرهنگ موالی به کاربران فضای مجازی هشدار داد: مجرمان سایبری هر روز با روش‌های جدید و نو دست به فعالیت‌های مجرمانه می‌زنند و کاربران باید برای نصب هرگونه برنامه بر روی دستگاه‌های خود از جمله گوشی‌های هوشمند،تبلت و رایانه‌های خانگی، حتماً برنامه مورد نظر خود را از منابع معتبر دریافت کنند، زیرا برخی از برنامه‌ها می‌توانند آلوده به کد‌های مخربی باشند که باعث بروز مشکلاتی امنیتی برای اطلاعات شما شوند.

رئیس پلیس فتای استان قم گفت: کاربران می‌توانند جهت کسب اطلاعات و ارتقاء آگاهی‌های خود در این زمینه و یا در صورت برخورد با مواردی که در خصوص آن تخصص و دانش لازم را ندارند به پایگاه  اینترنتی پلیس فتا به نشانی http://www.cyberpolice.ir مراجعه کنند.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/