کد خبر ۱۰۰۷۴۷ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۹
در گفت‌وگوی ویژه با دو نامزد انتخابات شورای شهر قم مطرح شد:

منابع توسعه اطراف جمکران نباید از بودجه شهر قم باشد/سقائیان‌نژاد نمره خوبی در شهرداری قم کسب کرد/ سرمایه‌داران از قم فراری‌اند/ شفافیت عملکرد شورای شهر قم مطلوب نیست

ویژه برنامه اینترنتی به وقت قم با موضوع «چالش‌های مدیریت شهری» از نگاه نامزدهای انتخابات شورای شهر قم، شب گذشته از سوی پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) با همکاری خبرگزاری مهر و پایگاه خبری قم‌فردا برگزار شد. در اولین جلسه از این گفت‌وگوها «حسن مالکی‌نژاد» و «سیدجواد اشرفی» از نامزدهای شاخص ششمین انتخابات شورای شهر قم درخصوص چالش‌های مدیریت شهری و راهکارهای مقابله با آن به سوالات طراحی شده توسط کارشناسان پاسخ دادند.

ویژه برنامه اینترنتی به وقت قم با موضوع «چالش‌های مدیریت شهری» از نگاه نامزدهای انتخابات شورای شهر قم، شب گذشته از سوی پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) با همکاری خبرگزاری مهر و پایگاه خبری قم‌فردا برگزار شد.

در اولین جلسه از این گفت‌وگوها «حسن مالکی‌نژاد» و «سیدجواد اشرفی» از نامزدهای شاخص ششمین انتخابات شورای شهر قم درخصوص چالش‌های مدیریت شهری و راهکارهای مقابله با آن به سوالات طراحی شده توسط کارشناسان پاسخ دادند.

در ابتدای این برنامه حسن مالکی‌نژاد، عضو فعلی شورای شهر قم اظهار داشت: من یک معلم هستم و به اقتضائات تخصصی که دارم پس از ورود به شورای شهر در کمیسیون فرهنگی شورا مشغول به فعالیت شدم. البته در زمینه های دیگر نیز بنا برحسب ضرورت و اولویت از جمله کارهای عمرانی ورود پیدا کردم که همه آنها نیز به نوعی پیوست فرهنگی داشت.

این نامزد ششمین دوره شورای اسلامی شهر قم در پاسخ به سوال «مهمترین کارهایی که در شورا که به آن افتخار کنید؟» خاطر نشان کرد: یکی از کارهایی که بنده پیگیر آن بودم تصویب روز قم _که روز ورود خانم حضرت معصومه (س) است_ بود که این خودش باعث می شود که شهر قم و ظرفیت های آن در سطح کشور معرفی شود. همچنین ما توانستیم ما بحث مسجد محوری را دنبال کنیم و بیشتر کارهای فرهنگی را در مسجد ببریم و بچه ها در مسجد تربیت شوند.

وی با بیان این که اگر به هر مجموعه‌ای نقد نشود آن مجموعه راه پیشرفت نخواهد داشت؛ تصریح کرد: پویایی یک مجموعه به شنیدن انتقادات است و قطعا کسی که در طول چهارسال توفیق خدمت‌گزاری در شورای شهر را پیدا می‌کند؛ نسبت به قبل تجربیات‌اش بسیار می‌شود چرا که در این دوران با مسائلی مواجه می‌شود که تا پیش از این برخورد نکرده است.

مالکی‌نژاد افزود: به عنوان مثال یکی از کارهایی که به محض ورود ما به شورای شهر با آن مواجه شدیم؛ مسئله ایمنی «کوه خضر نبی» بود که زیبنده شهر ما نبود. لذا با چهارده شهید گمنامی که در کوه خضر وجود داشتند؛ صحبت کردم و برنامه خودم را به آنها گفتم که کمک کنید ما حداقل دیوار بکشیم که مردم در امان باشند. در شهر قائم نیز ما در کنار ریل‌های آهن دیوارهای بتنی داشتیم که اینها موجب آسیب‌های اخلاقی می‌شد. با دادستان وقت مکاتبات داشتیم  و پیگیری کردیم و نهایتا وی حکم داد و توانستیم دیوارها را برداریم. خیلی کارها در قالب فرهنگی می‌توانیم انجام دهیم که یکی دیگر از آنها بحث خیابان شهید برقعی است.

این عضو شورای شهر با بیان این که یکی از برنامه‌های بنده برای شورای شهر بعدی، پیگیری بحث شهر مسجد محور است؛ بیان کرد: تمام ظرفیتم را در بحث فرهنگی در بحث مسجد، فرهنگسراها و سرای محله‌ها دنبال می‌کنم. در مسجد بسیاری از بحث‌های فرهنگی از آموزش فرزندان تا تفریح آنها می‌تواند صورت بگیرد و ما به مساجدی که به آنها زمین دادیم این نکته را قید کردیم مسجد صرفا نباید محل عبادت باشد.

نامزد انتخابات شورای شهر قم در پاسخ به این سوال که در صورت ورود مجدد به شورای شهر، «آیا سقائیان‌نژاد را بازهم به عنوام شهردار قم انتخاب می‌کنید یا خیر؟» ابراز داشت: آقای سقائیان در این مدتی که شهردار قم بوده؛ توانسته است یک انضباط مالی خوبی را در شهرداری ایجاد کند و پروژه‌های مالی خوبی را رقم بزند و نمره واقعا خوبی داشته است که جای تقدیر و تشکر دارد.  البته با درنظر گرفتن نقاط مثبت و منفی، در مجموع عملکرد خوبی داشته است و مردم نیز از عملکرد شهردار راضی هستند.

وی یکی از  مهم ترین ضعف در شهرداری قم را بحث «شهر هوشمند» دانست و سپس خاطر نشان کرد: در این زمینه ما نتوانسته‌ایم به نقطه نظر مطلوب برسیم و موضوع با مدیران شهرداری درمیان گذاشته شد که ما کجا نقطه مثبت و منفی داشتیم.

مالکی‌نژاد در پاسخ به سوال که « از نظر شما یکی از پروژه‌هایی که با روح و روان مردم قم بازی می‌کند؛ چیست؟» گفت: پروژه منوریل که یک پروژه ملی است و اگر این پروژه با هزار میلیارد تا حرم مطهر تکمیل شود باید ببینیم که بعد از این چه خدمتی می‌تواند به شهر داشته باشد. هم و غم حل شدن این پروژه همواره وجود داشته اما نه با بودجه قم! در بحث‌ها دیگر نیز همچون مسجد مقدس جمکران ما صدها میلیارد هزینه کردیم که رینگ و پارکینگ و ... ایجاد کنیم که این ظلم به مردم قم است. در صورتی که ظرفیت قبلی برای مردم قم کفایت می کرد و این مکان برای کل کشور است و باید بودجه کشوری به آن تعلق بگیرد. این مشکل به نمایندگان مجلس بر میگردد و به نظر بنده آنها می بایست بودجه کشوری را برای این مسائل درنظر بگیرند.

عضو شورای شهر همچنین درخصوص بحث مهم شفافیت در عملکرد اعضای شورای شهر، یادآور شد: شورای اسلامی شهر قم در چهارسالی که گذشت تمامی چهارچوب های مالی را صورت شفاف توضیح داد و به عنوان نمونه ما حتی برای برنامه و بودجه سازمان فرهنگی که برای سال 1400 در نظر گرفته شده است؛ کاملا مشخص مصادیق را ذکر کرده ایم و سازمان فرهنگی نمی تواند یک بودجه گلوبال و عمومی داشته باشد. تمام بودجه ای که توسط شورا تعیین شده کاملا مشخص است.

این نامزد ششمین انتخابات شورای شهر تصریح کرد: همچنین جلسات رسمی شورا به صورت آنلاین در حال پخش است و همه این ها برای مردم  است و اگر غیر این باشد یعنی ما مردم را محرم ندانستیم.

مالکی‌نژاد بزرگترین مشکل شهر قم را تسلط روح تنگ نظری بر تمام دستگاههای اجرایی حاکم دانست و بیان کرد: شاید ما در اوایل مدیریت‌مان این روحیه را به خاطر فضای قم داشتیم اما رفته رفته به این نتیجه رسیدیم که این روحیه مانع از پیشرفت شهر است. فلذا برنامه ها و پروژه هایی که باید برای شهر انجام شود این روح تنگ نظری مانع می شود و شاید یکی از علت هایی که باعث شده است که شهر قم نتواند به آن شان و منزلتی که برسد یکی این معضل باشد.

وی افزود: مشکل دیگری که در قم داریم و رفع آن می تواند گام موثری در پیشرفت شهر قم باشد؛ تعامل دستگاههای اجرایی با یکدیگر است. یعنی اگر این تعامل نباشد قطعا کاری صورت نمی گیرد و ما نباید فقط دستگاه خودمان را ببینیم.

مالکی نژاد در خصوص مترو قم گفت: مترو وضعیت خوبی داشته و احتمالا امسال فاز یک آن تکمیل شود و نیمی از بودجه آن را دولت می دهد.

در ادامه این گفت‌وگو سید جواد اشرفی به معرفی خود پرداخت و خاطر نشان کرد: بنده از سال 1380 در حوزه رسانه و از سال 1385 در حوزه مدیریتی رسانه مشغول به فعالیت بودم و در این دوره همواره در بحث مشاوره به شورا و شهرداری فعال بوده ایم.

در ادامه این گفت‌وگو سید جواد اشرفی به معرفی خود پرداخت و خاطر نشان کرد: بنده از سال 1380 در حوزه رسانه و از سال 1385 در حوزه مدیریتی رسانه مشغول به فعالیت بودم و در این دوره همواره در بحث مشاوره به شورا و شهرداری فعال بوده ایم.

این نامزد ششمین انتخابات شورای اسلامی شهر هدف خود از حضور در این رقابت انتخاباتی را فرمایشات رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم خطاب کرد و افزود: رهبر انقلاب نسبت به حضور جوانان در عرصه های مدیریتی کشور تاکید بسیاری داشتند. این حضور باید با عمل پاسخ داده شود و ما باید این فرمایشات را به منصه ظهور برسانیم و یکی از این عرضه شورای شهر و بحث مدیریت شهری است.

وی تاکید کرد: نکته ای که بنده در این سالها با آن رو به رو بودم این است که ما اتفاقات خوبی را در بحث فرهنگ شهری شاهد بودیم با این حال کارهای انجام شده با حد مطلوب و انتظارات جامعه و حد شهر کریمه اهل البیت فاصله دارد. بحث پیوست های فرهنگی صرفا در ابتدای کارها اعمال شده است و در حوزه اجرا یا اثری از پیوست فرهنگی نیست و یا اطلاع رسانی لازم در این خصوص انجام نشده است. به عنوان مثال در تقاطع دو سطحه که در بلوار جمهوری احداث می‌شود؛ در بحث تملکات نارضایتی‌هایی وجود دارد که این موضوع مرهون عدم آگاه سازی و عدم اقناع مردم است.

اشرفی با بیان این که در عرصه مدیریت شهری باید یک نگاه عام وجود داشته باشد؛ تصریح کرد: مردم شهرداری را از خودشان نمی‌دانند و این مشکل در بحث مدیریت فرهنگی شورای شهر است. بنده منکر تلاش دوستان شورای شهر نیستم اما چیزی که امروز شاهد آن هستیم خروجی این تلاش در بسیاری از زمینه‌ها اثرگذار نبوده است.

 این فعال حوزه خبر، مهم ترین نقد به شورای شهر فعلی را عدم شناخت مردم نسبت به اعضای این شورا دانست و سپس عنوان کرد: مردم اعضای شورای شهر را در ایام انتخابات می‌شناسند و شاهد حضورشان در بین مردم نیستیم و اگر از مردم بپرسیم شاید بسیاری از آنها نتوانند اسم پنج نفر از آنها را نام ببرند.

نامزد انتخابات شورای شهر بیان داشت: مهم‌ترین سرفصل بنده در صورت راهیابی به شورای شهر، این است که ارتباط و حلقه‌های گمشده بین مردم و شورای شهر را برقرار کنیم. به عنوان مثال در بحث مسجد محوری که آقای مالکی‌نژاد مطرح کردند؛ چرا باید جلسات شورای شهر همیشه در ساختمان خود شورا برگزار شود درحالی که می‌شود آن را با حضور مردم و در نقاط مختلف شهر از جمله مساجد نیز برگزار کرد.

وی افزود: یکی از انتقادات ما رسانه‌ای ها به شورای شهر فعلی قم این است که خروجی عملکرد این شورا به گونه‌ای است که شاید مردم ظهور و بروز آن را درک نکنند. به عنوان مثال درخصوص شهر قائم یک پیگیری خوبی انجام شده که یک معضل اجتماعی رفع شود؛ با این حال اطلاع رسانی پیرامون این موضوع به قدری نبوده که مردم از مزایای این کار مطلع شوند. افزون بر این اگر بخواهیم یک نگاه علمی به این موضوع داشته باشیم بحث فرهنگ، یک بحث اصل و زیربنایی است و اگر بخواهیم در حوزه های مختلف اقتصادی و اجتماعی پیشرفت مطلوب داشته باشیم باید فرهنگ شهری را تقویت کنیم.

اشرفی در پاسخ به این سوال که «تا به حال در حیطه تخصصی خودتان، چه پیگیری و گره گشایی از مشکلات مردم داشته‌اید» گفت: یکی از موضوعاتی که اثرگذاری خوبی داشت و ما پیگیر آن بودیم؛ موضوع پروژه رضوان بود و با یک گزارشی که رسانه ما منتشر کرد صدای آنها به شبکه‌های سراسری رفت. از این دست مسائل زیاد است که از وظایف ذاتی رسانه است.

این فعال حوزه خبر در پاسخ به این سوال که «عملکرد شهرداری قم را چگونه ارزیابی می کنید» اظهار داشت: ما باید به مسائل یک نگاه کلان داشته باشیم و در دوره آقای سقائیان‌نژاد اتفاقات خوبی افتاده است. یک زمانی تقاطع سه سطحه زدن در قم آرزو بود. استارت که می‌خورد پایانش با کرام الکاتبین بود. اما در زمان ایشان پروژه های خوبی در زمان بندی های معین حالا کمی عقب جلو _که طبیعی است_ به بهره برداری رسید. بسیاری از شهرداری دیگر شهرها با تامین حقوق کارکنان خودشان با مشکل مواجهه اند ولی ما در شهر قم هیچ مشکلی را شاهد نبودیم. نمره تیم مدیریت شهری آقای سقاییان نژاد قابل قبول است.

نامزد ششمین دوره شورای شهر افزود: با همه این تفاسیر نقاط ضعفی هم وجود دارد. یکی از نقاط ضعف و انتقاداتی که به ایشان وارد است این است که ما سراغ برخی پروژه هایی که هزینه بر است میریم نه صرفا هزینه مادی میریم و در کنار آن انتظار مردم این است که این پروژه ها تعیین و تکلیف شود. ما صحن شرقی را می بینیم که بلاتکلیف رها شده است و فاز پنج عمار یاسر که بحث تملک تکه تکه آن، گریبان گیر این دوره شده است و در پارکینگ شهید کاظمی و شاخص ترین تمامی این پروژه ها بحث مونوریل قم است که به نظر میرسد عزم و اراده ای برای حل مشکل وجود ندارد و انتظار این بود که شهرداری و شورای شهر در این زمینه پیش قدم باشند. فکر می کنم شورای ششم باید تعیین و تکلیف را در بحث مونوریل به افکار عمومی دهد. با این حال مترو در نگاه بلند مدت وضعیت خوبی دارد و قطعا اولویت با مترو است.

اشرفی پیارمون مسئله مهم شفافیت در عملکرد شوراهای شهر گفت: ما در حوزه شفافیت سه حوزه را می توانیم در نظر بگیریم. یکی بحث شفافیت خود سازمان است که حاج آقای مالکی نژاد فرمودند با پخش زنده جلسات رو به رو هستیم؛ اما این که مردم درکی داشته باشند از این جلسات یک کمی سخت است. ما خود بچه های رسانه را به جلسات شورا می فرستیم پس از چند ماه به یک درک ملموس از این جلسات می رسند. خیلی از اتفاقات شورای اسلامی شهر در کمیسیون ها رقم می خورد. اما اتفاقات این کمیسیون ها به منصه ظهور جامعه نمی رسد و مردم نمی دانند در کمیسیون چه اتفاقی می افتد که پس از آن در صحن علنی جامعه به رای گیری گذاشته شده است. پس در شفافیت عملکرد خود شورا ما یک ضعف جدی داریم حتی در اتفاقات عادی که اتفاق می افتد آن انتظارات برآورده نمی شود و در بحث شفافیت یک ناآگاهی مشاهده می شود.

وی افزود: یک بخش دیگر از شفافیت، جایگاه حقوقی افرادی است که در کرسی های شورای شهر می نشینند. در این اوضاع هرکسی باید بگوید در این چهارسال چه کاری برای مردم قم انجام داده است. اگر به عنوان نمونه ده وظیفه برعهده بنده بوده است آیا توانسته ام به شکل مطلوب به وظیفه ام عمل کنم یا چند ساعت برای مردم وقت گذاشته ام و چند ساعت از آن وظیفه ای که بوده به آن عمل کردم و چه جاهایی اصلا ورود داشتم که منجر به حل مشکل مردم بوده است. این شفافیت جایگاهی هم وجود ندارد هرچند برخی شهرها با وجود این که حتی شاید کارنامه موفقی هم نداشتند؛ با این وجود حتی آمده اند ریز ساعت جلساتی که اعضا شرکت کرده اند را مشخص کرده اند. به این میگویند شفافیت! به عنوان مثال در بحث رسانه بسیاری از این مسائل مشخص است و همگان می توانند به فهرست دریافت یارانه دولتی که رسانه ها دریافت می کنند دسترسی داشته باشند و در ازای آن چه خدماتی ارائه داده اند.

این فعال رسانه خاطر نشان کرد: در بحث شفافیت فردی این جای مناقشه است و انتظار می رورد کسانی که می خواهند با رای مردم پا به عرصه خدمت بگذارند خودشان یک شفافیت مالی داشته باشند. برخی اخباری ما می شنویم که شاید بیان آن صحیح نباشد؛ اما عضوی که چند دوره در شورای شهر بوده با یک حقوق مشخص، وقتی دیده می شود که وضعیت مالی آن تفاوت جدی پیدا کرده است؛ محل شبهه است. وقتی این شفافیت نیست قاعدتا این سوال بی پاسخ می ماند و رد می شود.

نامزد ششمین دوره انتخابات شورای شهر قم با بیان این که شورای شهر قم در مقایسه با شوراهای دیگر شهرها یکی از پاکدست ترین شوراها بوده است و کسی به این شک ندارد؛ تصریح کرد: ولی با شفافیت این پاکدستی به اقناع عمومی منجر می شود.

اشرفی در پاسخ به این سوال که «یکی از بزرگترین مشکلات شهر قم چیست» گفت: جذب و حفظ سرمایه‌گذار بزرگترین مشکل شهر قم است که این ناشی از بوروکراسی اداری است و باعث می شود سرمایه دارها از قم فرار کنند. چه سرمایه گذاری بومی قم و چه سرمایه گذاری مذهبی که برای پیشرفت ام القرای جهان اسلام عرق مذهبی دارد. وقتی سرمایه گذاری می آید در فضای استان قم ما یک شعار می دهیم که یک فرش قرمز پهن کرده ایم. اما فرق آن با جلسات عادی صرفا پذیرایی است که خیلی بهتر است. سرمایه گذار باید تسهیل در روند اجرا را ببینید تا این مشکل حل شود.

شایان ذکر است ویژه برنام اینترنتی به وقت قم در ایام انتخابات راس ساعت 21 به صورت زنده از حساب اینستاگرام قم‌نا به آدرس instagram.com/Qomna_com و حساب آپارات ویژه برنامه اینترنتی به وقت قم به آدرس aparat.com/qom_time قابل مشاهده است. همچنین علاقه‌مندان به حوزه مدیریت شهری می‌توانند سوالات و دغدغه‌های خود در این زمینه را با ایمیل Qomna.news@Gmail.com در میان بگذارند.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com