کد خبر ۱۰۰۹۰۲ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۰
در گفت‌وگوی ویژه با دو نامزد انتخابات شورای شهر قم مطرح شد:

نتایج شوم خودرومحوری/ اولویت شورای شهر قم برای دوره بعدی/ منوریل قم باید از پردیسان شروع می‌شد/ طرح‌های بدون پشتوانه اجرایی بازی با افکار مردم است

ویژه برنامه اینترنتی به وقت قم با موضوع «چالش‌های مدیریت شهری» از نگاه نامزدهای انتخابات شورای شهر قم، از سوی پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) با همکاری پایگاه خبری قم‌فردا، پایگاه خبری نسیم قم و کانال خبر فوری قم برگزار شد.در ششمین جلسه از این گفت‌وگوها «روح‌الله امرالهی» و «سید محمدمهدی پیغمبرزاده» از نامزدهای شاخص ششمین انتخابات شورای شهر قم درخصوص چالش‌های مدیریت شهری و راهکارهای مقابله با آن به سوالات طراحی شده توسط کارشناسان پاسخ دادند.

ویژه برنامه اینترنتی به وقت قم با موضوع «چالش‌های مدیریت شهری» از نگاه نامزدهای انتخابات شورای شهر قم، از سوی پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) با همکاری پایگاه خبری قم‌فردا، پایگاه خبری نسیم قم و کانال خبر فوری قم برگزار شد.

در ششمین جلسه از این گفت‌وگوها «روح‌الله امرالهی» و «سید محمدمهدی پیغمبرزاده» از نامزدهای شاخص ششمین انتخابات شورای شهر قم درخصوص چالش‌های مدیریت شهری و راهکارهای مقابله با آن به سوالات طراحی شده توسط کارشناسان پاسخ دادند.

در ابتدای این برنامه روح‌الله امرالهی، عضو شورای اسلامی شهر قم ضمن ابراز امیدواری از حضورش در انتخابات شورای شهر قم گفت: از خداوند متعال خواستارم که در این فضایی که اتفاق افتاده ما بتوانیم قدم موثری برای شهرمان و کشورمان برداریم.

این نامزد ششمین انتخابات شورای شهر قم در تشریح برنامه‌های خود اظهار داشت: اولین اولویت شورای شهر قم در حوزه حمل و نقل، خرید hتوبوس بوده است. با پیگیری های مجدانه ما شروع به خرید کردیم؛ 20 دستگاه اتوبوس با قیمت 600 میلیون تومان خریداری کردیم.

وی افزود: با محدودیت های تحریمی در سال 97 ما در نهایت 100 دستگاه اتوبوس با آخرین قیمت 1 میلیارد و 400 میلیون تومان خریداری کردیم و در ادامه با سخت تر شدن شرایط تحریمی و گرانی، امکان خرید برای ما عملا میسر نبود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با بیان این که قیمت هر دستگاه اتوبوس از 3 میلیارد تومان عبور کرده؛ تصریح کرد: از توان شهرداری خارج بود که این مقدار را هزینه کند.

این نامزد ششمین انتخابات شورای شهر قم خاطر نشان کرد: ما در حال حاضر 140 دستگاه اتوبوس داریم که 100 دستگاه نو و 40 دستگاه تعمیر شده است. این تعداد کم اتوبوس و شرایط کرونایی در سال 98 و 99 دست به دست هم داد که متاسفانه ما بازخورد خوبی از جنبه حمل مسافر با وسایل نقلیه نداشته باشیم و میزان استفاده مردم از 20% به 8% کاهش یابد.

امراللهی در ادامه اظهارات خود با بیان این که در شهر قم ارتباط مناطق جنوبی با مناطق شمالی در هسته مرکزی شهر منقطع شده است؛ بیان کرد: ما باید پیش از هر کاری ارتباط ساختاری شهر را تکمیل کنیم چهار دهه است؛ مردم شهر قم رنج می برند و دائما وقتی میخواهند دریک امتداد حرکت کنند همیشه باید تغییر مسیر های مختلفی بدهند.

وی یادآور شد: در سال های گذشته به جای اختصاص بودجه برای تامین مینی بوس باید هزینه آن به تعمیر معابر اختصاص داده میشد. مینی بوس به در شهر قم نمی خورد و با فرهنگ قم سازگاری ندارد. شرایط فرهنگی قم مثل شهر تهران یا شهر های دیگر نیست.

این عضو شورای شهر قم با بیان این که پروژه منوریل قم، پروژه دولتی بوده است و هرگز قرار نبوده چیزی به شهرداری قم اختصاص داده شود؛ تاکید کرد: این که ما بخواهیم دو رای بیاوریم و بحث هایی را مطرح کنیم که پشتوانه اجرایی نداشته باشد؛ فقط بازی با افکار مردم است.

نامزد ششمین انتخابات شورای شهر قم گفت: طرح جامع دوچرخه فقط در حد مطالعه بوده است و هزینه هایش در حال بررسی است؛ چون ملاحظاتی با شهر قم دارد این مسئله باید برطرف شود و بعد به مرحله اجرا دربیاید.

امراللهی خاطرنشان کرد: اولویت کاری بعدی ما در دوره بعدی شورای شهر، تکمیل خیابان های سمیه، جمهوری و عمار یاسر است.

وی در تشریح آخرین وضعیت متروی قم اظهار داشت: دوفاز اول مترو با دو ایستگاه همین امسال تکمیل می شود و به بهره برداری می رسد. ما تمام تلاش خود را می کنیم که زوار حرم حضرت معصومه(س) را به بهترین نحو به مسجد مقدس جمکران برسانیم.

خدا کند عزیزان و بزرگوارانی که می آیند و در مسند شورای می نشینند؛ پروژه های نیمه تمام عمرانی را تمام کنند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم در خصوص سراانه فضاهای سبز در قم توضیح داد: در بحث فضای سبز شهری عرض کنم که سرانه فضای سبز شهر قم از زیر 20 متر به حدود 25 متر رسیده است. میزان متراژ فضای سبز ما از 4 به 6 میلیون متر مربع رسیده است.

نامزد ششمین انتخابات شورای شهر قم گفت: مردم عزیز هدف ما این است که این شهر بهترین شهر جهان تشیع باشد و موقعی که افراد دیگر از کشور ها و شهر های مختلف به این شهر می آیند احساس لذت کنند. هر چند که مشکلات اقتصادی به ما اجازه نمی دهد تمامی انتظارات را برطرف کنیم اما من معتقدم که ما می توانیم و به این موضوع باور دارم.

در ادامه این برنامه سید محمدمهدی پیغمبرزاده، دیگر نامزد لیست مجمع هم افزایی جوانان انقلابی قم، با بیان این که ما در شهر قم نیازها و دغدغه‌های جدی را دنبال می کنیم؛ اظهار داشت: رهبرانقلاب در بیانیه گام دوم تاکید مضاعفی بر جوان‌گرایی داشته و بر حضور جوانان در عرصه‌های مدیریتی تاکید دارند.

وی با بیان این که در انتخابات شورای شهر قم باید به جوانان اعتماد کنیم؛ خاطرنشان کرد: مجمع هم افزایی جوانان انقلابی با این رویکرد و بر مبنای گام دوم انقلاب از تعداد زیادی از کاندیداهای شورای شهر دعوت کرد تا سوابق خود را جهت حضور در این لیست ارائه دهند و مبنای انتخاب نامزدهای انتخاباتی این شورا نیز بر اساس شاخصه‌های مدیریتی، شایسته سالاری،جوان گرایی، صلاحیت های عمومی و به دور از نگاه سیاسی و سلایق شخصی است.

پیغمبرزاده با اشاره به حضور چهره های جوان در لیست مجمع هم افزایی جوانان انقلابی گفت: در کنار این جوانان، افراد با تجربه نیز که سابقه مدیریتی داشته؛ حضور دارند.

نامزد ششمین انتخابات شورای شهر قم در پاسخ به این سوال که «مهم ترین برنامه شما در صورت ورود به شورای شهر  قم چیست؟» بیان کرد: ما در مجموعه لیست مردم با همفکری و بررسی هایی که راجع به شهر قم داشتیم؛ آسیب شناسی انجام دادیم و آن ها را محورهای شعارهای خودمان قرار دادیم.

وی تاکید کرد: در صورتی که مردم عزیز قم به ما اعتماد کنند؛ ما قطعا این شعارها در اولویت برنامه های خود قرار خواهیم داد.

پیغمبرزاده در تشریح برنامه های خود در صورت ورود به شورای شهر قم تصریح کرد: یکی از مهمترین این برنامه ها بحث «عدالت محوری» و رویکرد «مردم محوری» و تسهیل امور آنها است. من از موضع عدالت محوری می‌خواهم وارد بحث حمل و نقل عمومی شوم.

نامزد لیست مجمع هم افزایی جوانان انقلابی قم با اشاره به مصوبه ای که بر اساس آن 80 % هزینه خرید اتوبوس های شهری را دولت تقبل می کرده؛  گفت: این مصوبه ای بود که کار کارشناسی آن را بنده و همکارانم انجام دادیم.

وی افزود: پس از استقرار دولت نهم، از آنجایی که رئیس دولت خودش دکترای مرتبط با حیطه حمل و نقل عمومی داشت؛ تاکید مضاعفی هم در حوزه حمل و نقل عمومی حاصل شد. فلذا طرح هایی در این زمینه به مجلس رفت و مصوب شد که اهم آن توسعه سیستم حمل و نقل عمومی، نوسازی خودروهای فرسوده و بحث مدیریت سوخت بود.

 

پیغمبرزاده بیان کرد: ما از همانجا برنامه ریزی کردیم که به شدت حمل و نقل را گسترش دهیم. متاسفانه دولت فعلی که رو به اتمام است، تمام این مصوبات را لغو کرد؛ چون هیچ تخصصی در حوزه حمل و نقل نداشت.

نامزد ششمین انتخابات شورای شهر قم گفت: نگاه شهرداری ها به سیستم حمل و نقل عمومی، یک نگاه به «بچه سرراهی» است و وظیفه اصلی خود را گسترش بزرگ راهها می‌ داند. ما می خواهیم در لیست مردم، این نگاه را اصلاح کنیم.

وی در تشریح معایب بی توجهی به سیستم حمل و نقل عمومی گفت: نتایج خودرومحوری، افزایش آلودگی، تصادفات، عدم امنیت عابرپیاده و ... است. عدالت نیز اقتضا می کند که امکانات را فقط برای کسانی که خودروی شخصی دارند؛ هزینه نکنیم.

پیغمبرزاده افزود: اگر نمی شود اتوبوس را تهیه کرد؛ مینی بوس بهترین گزینه برای حمل و نقل عمومی در قم است؛ چون کوچک است و کرایه آن نیز کمتر.

نامزد لیست مجمع هم افزایی جوانان انقلابی قم با بیان این که اعضای شورای شهر باید با اتوبوس جا به جا شوند؛ تاکید کرد: این کار باعث می شود تا اعضای شورا از نزدیک مشاهده کنند که مردم چه می کنند و چه دغدغه هایی را در حوزه امور شهری دارند. مردم قم بررسی کنند که تا به حال کدام یک از اعضای شورای شهر و شهرداری فعلی را در حمل و نقل عمومی دیده اند.

وی افزود: من متولد قم هستم و از بچگی در قم بزرگ شده ام و می دانم مردم چه می کنند و سیستم حمل و نقل شهر قم را واقعا دیدم. الان هم خودروی شخصی ندارم و از حمل و نقل عمومی استفاده می کنم. می خواهم تجربیاتی که در حوزه حمل و نقل داریم را بیاوریم و در قم پیاده کنیم.

پیغمبرزاده با مخاطب قرار دادن اعضای شورای شهر از آنها پرسید: تا به حال چند بار مردم قم دعوت شده اند تا نظراتشان را بشنویم؟ اعضای شورای شهر باید خود را کارمند مردم بدانند و این روحیه آیا الان در شورای شهر و شهرداری حاکم است؟ مردم پاسخ دهند که اگر نیست ما می توانیم این فضا را متحول کنیم.

نامزد ششمین انتخابات شورای شهر قم در انتقاد از برخی طرح های اجرا شده در قم یادآور شد: آیا درست است که هر کیلومتر مترو، هزار میلیارد تومان هزینه بردارد؟ با این پولی که صرف هزینه مترو شده؛ می شود اقدامات کوچکتر موثری را در زمینه حمل و نقل انجام داد. چرا مونوریل قم چندین سال است که متوقف مانده است؟!

وی تاکید کرد: من تعهد می دهم اگر مردم به «لیست مردم» اعتماد کنند؛ قطعا به آنها تعهد خواهیم داشت و حتی جلسات را بین مردم خواهیم برد.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com