کد خبر ۱۰۴۹۲۸ انتشار : ۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۳
گزارش قم‌نا از وعده‌ای که هرسال تکرار می‌شود/

۱۲سال وعده بهره‌برداری از ورزشگاه ۴۵۰۰ نفری پردیسان قم + اینفوگرافیک

طرح احداث ورزشگاه 4500 نفری امام رضا (ع) واقع در شهرک پردیسان، طی دومین سفر استانی دولت دهم به استان قم مصوب و در سال 1388 کلنگ آن زده شد. این پروژه در آن زمان لقب بزرگ‌ترین سالن ورزشی قم را به خود اختصاص داد و قرار بود تا سال 92 به مرحله بهره‌برداری برسد. با این حال این پروژه پس از دوازده سال، جز اسکلت و سازه‌های کلی آن هیچ پیشرفتی نداشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، طرح احداث ورزشگاه 4500 نفری امام رضا(ع) واقع در شهرک پردیسان، طی دومین سفر استانی دولت نهم به استان قم مصوب و در سال 1388 کلنگ آن زده شد.

این پروژه در آن زمان لقب بزرگ‌ترین سالن ورزشی قم را به خود اختصاص داد و قرار بود تا سال 1392 به مرحله بهره‌برداری برسد. با این حال پس از دوازده سال، جز اسکلت و سازه‌های کلی آن هیچ پیشرفتی نداشته است. البته در این 12 سال مسئولان کشوری و استانی بارها وعده‌هایی را برای تکمیل این ورزشگاه دادند. وعده‌هایی که به نظر می‌رسد بیشتر برای خالی نبودن عریضه بیان شده است!

مهر سال 1390 حجت‌الاسلام والمسلمين موسی‌پور، استاندار وقت قم با اشاره به پيشرفت 30 درصدی پروژه احداث ورزشگاه 4500 نفری پردیسان قم، خواستار همكاری مديران استان برای اختصاص زمين برای پاركينگ و فضاهای جنبی اين مجموعه و تسريع در تكميل اين پروژه با اختصاص اعتبارات لازم شد.

عباس جهان‌بینی، مدیرکل ورزش و جوانان استان قم نیز خرداد سال 91 در خصوص آخرین وضعیت این ورزشگاه گفت: "در حال حاضر در منطقه پردیسان پروژه عظیم 4 هزار و 500 نفره امام رضا (ع) در دست احداث است که با پیش‌بینی اداره کل ورزش و جوانان بهره‌برداری از آن در سال 1392 صورت می‌گیرد."

با پایان دولت محمود احمدی‌نژاد در مرداد 1392، ورزشگاه 4500 نفری پردیسان قم، یک سال مانده به موعد پایان پروژه با پیشرفت 50 درصدی به دولت آقای روحانی تحویل داده شد و اولین قصور در روند ساخت این پروژه در اینجا نمایان شد.

با روی کار آمدن دولت دهم، حسن عابدی مدیرکل وقت ورزش و جوانان قم در دی ماه 1393، درست در زمانی که این پروژه می‌بایست به اتمام می‌رسید از وزرات ورزش و جوانان خواست کرد که نسبت به این پروژه مساعدت داشته باشند.

عابدی همچنین مهرماه سال 94 در تشریح آخرین وضعیت این ورزشگاه گفت: "سالن بزرگ ۴۵۰۰ نفری امام رضا(ع) در منطقه پردیسان قم، در حال حاضر کمی بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ با این حال با رایزنی‌های لازم، زمینه را برای تخصیص هر چه سریع‌تر اعتبارات در مورد این طرح فراهم کرده و به پایان رسیدن آن در سال ۹۵ امیدوار هستیم."

با همه این تفاصیل تیر 1396 مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به این‌ سوال که «چه زمانی سالن 4500 نفر امام رضا(ع) قم مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد؟» اظهار داشت: "در حال حاضر پیشرفت فیزیکی سالن 4500 نفری زیر 50 درصد است و باید به تکمیل پروژه سرعت دهیم ولی در حال حاضر این طرح جزو پروژه‌های اولویت‌دار ما نیست."

در فروردین 97 سیدمهدی صادقی، مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور که برای بررسی روند ساخت طرح 4500 نفره ورزشی پردیسان به استان قم سفر کرده بود؛ نیز در خصوص تعیین و تکلیف وضعیت این پروژه گفت: "مجتمع ورزشی چند منظوره امام رضا(ع) از سوی سرمایه‌گزار بخش خصوصی در حال ساخت است و تا دهه مبارک فجر سال جاری به بهره برداری خواهد رسید."

با این حال این وعده نیز به باد فراموشی سپرده و علیرغم وعده مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور یک خشت هم در ادامه روند ساخت این ورزشگاه به کار برده نشد!

در ادامه وعده‌های سرخرمنی که سالیانه درخصوص ورزشگاه 4500 نفری پردیسان قم تکرار می‌شد؛ رسول منعم، مدیرکل ورزش و جوانان استان قم عهده‌دار تکرار وعده ادامه روند ساخت این پروژه را در سال 98 شد.

منعم  در مرداد 1398 گفت: بهره برداری از سالن امام رضا (ع) پردیسان در دستور کار قرار دارد و رایزنی‌های خوبی از سوی استان انجام شده است به طوری که این قول از سوی شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی کشور داده شده که تا شش ماه اول سال آینده بتوانیم این پروژه بزرگ را به مرحله بهره برداری برسانیم مشروط بر این که خللی در مسیر تأمین بودجه ایجاد نشود."

با نزدیک شدن پایان عمر دولت روحانی(بهمن 1399)، بهرام سرمست استاندار پیشین قم نیز گفت: "امیدواریم پیگیری‌ها برای خارج کردن روند احداث مجموعه ورزشی امام رضا(ع) از رکود در سال آینده به ثمر رسیده و سرانجام این مجموعه مهم پس از چند سال وقفه، به بهره برداری برسد."

با پایان دولت روحانی، این میراث شوم به دولت سیزدهم رسید و سیدحمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان نیز در سفری که مهرماه امسال به قم داشت؛ به دومینوی وعده‌های تکراری ادامه روند ساخت این پروژه پیوست.

سجادی در حاشیه بازدید از این پروژه گفت: "برای تکمیل این مجموعه نیمه کاره جلسه‌ای با استاندار قم برگزار شد و فردا نیز در جلسه آمایش سرزمین وزارت ورزش وضعیت این پروژه مورد برررسی قرار خواهد گرفت."

امروز بر اساس جمعیتی که در شهر پردیسان ساکن هستند نیازهای بسیار زیادی به فضاهای تفریحی و ورزشی ملموس است که راه‌اندازی چنین پروژه عظیمی می‌تواند کمک بسیار زیادی به ورزش همگانی و قهرمانی در شهر پردیسان کند. لذا باید دید آیا دولت جدید هم می‌خواهد ادامه راه دولت قبلی را برود یا با سر و سامان دادن به پروژه‌های نیمه کاره، گره از کار شهروندان باز کند.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com