کد خبر ۱۱۰۴۶۱ انتشار : ۷ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۵
اختصاصی قم‌نا/

دردسرهای نبود نظارت بر بازار مسکن، گریبان مستاجران قمی را گرفت

تعدادی از مخاطبان در تماس با قم‌نا می‌گویند برخی صاحبان منازل که خانه‌های خود را با قیمت‌هایی گزاف برای اجاره ارائه کرده‌اند؛ برای فرار از پرداخت کمیسیون بنگاه به هیچ وجه حاضر به ثبت قرارداد خود نیستند. در این صورت نیز مستاجران چون کد پیگیری ندارند نمی‌توانند وام ودیعه مسکن را هم بگیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، از ۱۲ خردادماه امسال که ثبت‌نام برای وام کمک ودیعه مسکن آغاز شد تاکنون در حدود ۱۱ هزار نفر در سطح استان قم، جهت دریافت کمک ودیعه مسکن اقدام به ثبت‌نام کردند.

به گفته محمد صادقی، مدیرکل راه و شهرسازی قم در مرحله نخست ثبت‌نام وام ودیعه مسکن که در سال ۱۳۹۹ انجام شد به ۶ هزار متقاضی و در مرحله دوم در سال ۱۴۰۰ به تعداد چهار هزار و ۹۰۸ متقاضی در سطح استان قم وام کمک ودیعه مسکن پرداخت شده است.

متقاضی تسهیلات وام ودیعه مسکن ۱۴۰۱ می‌بایست متاهل یا سرپرست خانوار بوده و همچنین اجاره نامه ارائه شده باید رسمی و زمان انعقاد قرارداد اجاره حداکثر تا پایان زمان ثبت نام باشد.

همچنین سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن در مرکز و سایر شهرهای استان به ترتیب ۷۰۰ و ۴۰۰ میلیون ریال بوده و نرخ سود تسهیلات ودیعه مسکن ۱۸ درصد و طول دوره بازپرداخت پنج سال است.

جهت پذیرش نهایی این وام متقاضی لازم است دارای اجاره‌نامه و کد رهگیری باشد و پس از آن دو هفته پس از زمان معرفی به بانک، اسناد خود را تحویل بانک داده و ضامنین خود را معرفی نماید.

با همه این تشریفات و پروسه‌های اداری مشاهدات حاکی از آن است که برخی بنگاه‌های معاملاتی یا صاحبان منازل حتی از تن دادن به چنین سیستمی استنکاف می‌ورزند که این موضوع به خودی خود نیز باعث به وجود آمدن دردسر تازه‌ای برای مستاجران شده است.

تعدادی از مخاطبان در تماس با قم‌نا می‌گویند برخی صاحبان منازل که خانه‌های خود را با قیمت‌هایی گزاف برای اجاره ارائه کرده‌اند؛ برای فرار از پرداخت کمیسیون بنگاه به هیچ وجه حاضر به ثبت قرارداد خود نیستند.

بدین شیوه دست مستاجر برای دریافت کد رهگیری خالی است و عملا برای دریافت وام ودیعه با مانع مواجه می‌شود. این در حالی است که اگر قوانین و نظارت بر حوزه مسکن به صورت جدی و سختگیرانه‌ای دنبال می‌شد؛ شاید امروز اصلا حرفی از وام ودیعه مسکن نبود.

در این بین متاسفانه برخی بنگاههای املاک نیز برای فرار از مالیات، از ثبت رسمی قرارداد اجاره امتناع می‌کنند. در این صورت نیز مستاجران چون کد پیگیری ندارند نمی‌توانند وام ودیعه مسکن را هم بگیرند.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com