کد خبر ۱۱۰۵۵۲ انتشار : ۱۰ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۲۶
امام جمعه قم:

مستأجران با خیال راحت در خانه‌هایی که بر اساس سقف تعیین شده تمدید شده است نماز بخوانند

آیت‌الله سعیدی با اشاره به گرانی اجاره بها از صاحبان اماکنی که نسبت به مستأجران خود مدارا کردند تشکر کرد و گفت: با توجه به تعیین سقف افزایش اجاره بها در تهران به ۲۵ درصد و در شهرستان‌ها به ۲۰ رصد و با توجه به فتوای مقام معظم رهبری مستأجران می توانند با خیال راحت در خانه‌هایی که بر اساس سقف تعیین شده تمدید شده است نماز و عبادت خود را بدون اشکال انجام دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آیت الله سیدمحمد سعیدی در خطبه های نماز جمعه این هفته قم که در مصلای قدس برگزار شد در ادامه تفسیر سوره توبه اظهار کرد: خداوند در آیه ۴۶ این سوره درباره منافقان می فرماید این افراد در هر جریان و حرکتی با نفاق و شرک‌شان خلل ایجاد می کردند.

وی با بیان اینکه خداوند در این آیه می فرماید اگر منافقان اهل جهاد بودند مقدمات جهد را فراهم می کردند گفت: خداوند به پیامبر صلوات الله علیه و آله می فرماید کسانی که از تو برای نرفتن به جبهه اذن می خواهند در حقیقت سرپوشی ریاکارانه بر روی ضعف نفس خود می گذارند وگرنه آنها از ابتدا در فکر فرار از جهاد بودند.

خداوند به مسلمانان را امر به آماده بودن کرده است

امام جمعه قم با بیان اینکه اگر انسان کار مهمی را می خواهد انجام دهد باید مقدمات آن را فراهم کند، افزود: خداوند به مسلمانان امر به آماده بودن در هر حالی را داده بنابراین مسلمانان وقتی آهنگ جهاد بلند می شد پیشاپیش به مقدمات جهاد مجهز و آماده جهاد بودند.

وی گفت: خداوند به خاطر روش منافقانه برخی افراد حضور آنها در جبهه‌ها را دوست نداشت و توفیق حضور در جبهه و جهاد را از منافقان سلب کرد و به آنها گفت مانند زنان، کودکان، نابینایان و افراد ناتوان در خانه بنشینند.

سعیدی افزود: علت اینکه خداوند نخواست منافقان در جهاد حضور پیدا کنند این بود که اگر این افراد ترسو با مؤمنان به جبهه می رفتند موجب نگرانی و تفرقه در صفوف مسلمانان می شدند و با وسوسه‌های خود روحیه مسلمانان را تضعیف و موجب اخلال  در جنگ می شدند و در تنگناها پا به فرار می گذاشتند و خط مقدم را خالی می گذاشتند.

وی تصریح کرد: منافقان معمولا در نبردهایی حضور پیدا می کردند که دشواری نداشت و پیروزی را قطعی می دانستند و حضورشان در این نبرها هم برای کسب وجهه و دستیابی به غنایم بود.

امام جمعه قم در خطبه دوم با اشاره به سالروز ازدواج امیرالمؤمنین و حضرت زهرا صلوات الله و سلامه علیهما، گفت: پیامی که از این مناسبت می گیریم این است که جوانان و خانواده ها با تأسی به این دو اسوه اسلام با ازدواج و فرزند آوری به این سنت الهی و انسانی اقدام کنند و سخت گیری در ازدواج نکنند تا با شکل گیری ازدواج جوانان خیر و برکت به جامعه بیاید و جلوی آسیب‌های فردی و اجتماعی گرفته شود.

در تقویت فناوری‌های دانش بنیان باید اهتمام بیشتری داشته باشیم

وی با اشاره به روز صنعت و معدن گفت: ما باید در همه عرصه های صنعتی روی پای خودمان بایستیم و به فکر و اندیشه خودمان تکیه کنیم به ویژه در تقویت فناوری‌های دانش بنیان باید اهتمام بیشتری داشته باشیم.

سعیدی با بیان اینکه ۱۱تیرماه سالروز شهادت آیت الله صدوقی در ماه رمضان توسط منافقان است، گفت: ایشان شخصیتی ساده زیست، بانشاط، بااخلاص، میدان‌دار در صحنه‌ها و مطیع ولایت بود.

وزارت ارشاد بدون تسامح با متخلفان عرصه قلم برخورد کند

وی با بیان اینکه ۱۴ تیرماه روز قلم است، گفت: کرامت انسان با قلم متعهدانه تلفیق شده و قلم و کرامت دو بال نویسندگان مسئول هستند بنابراین وزارت ارشاد باید ضمن حمایت از نویسندگان متعهد در مقابله با نشر الحاد، بدعت و افکار آلوده و مسموم که کرامت انسان را نشانه گرفته اند بدون تسامح و تساهل و طبق ضوابط قانونی با متخلفان عرصه قلم در هر لباس و جایگاهی که هستند برخورد کند.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه ۱۵ تیرماه مصادف با سالورز شهادت زائران خانه خدا در سال ۱۳۶۶به دست حاکمان سعودی است، گفت: رهبر معظم انقلاب امسال در دیدار کارگزاران حج فرمودند تأمین امنیت همه زائران به ویژه زائران ایرانی و جلوگیری از تکرار فجایع گذشته از مطالبات جدی جمهوری اسلامی ایران است.

به مؤمنان تذکر می دهیم که چشم از حرام های خداوند فرو بندند

وی با بیان اینکه ۱۶ تیرماه سالروز شهادت امام باقر علیه السلام است، گفت: ایشان فرمودند هر چشمی در روز قیامت گریان است به غیر از سه چشم؛ چشمی که در راه خدا شب را بیدار مانده باشد، چشمی که از ترس خدا گریسته باشد و چشمی که از حرام های خدا فرو بسته شده باشد بنابراین در بحث عفاف و حجاب هم به کسانی که تظاهر به فساد می کنند تذکر می دهیم و هم به مؤمنان تذکر می دهیم که چشم از حرام های خداوند فرو بندند.

سنت‌های الهی باید نصب العین مسئولان در محاسبات سیاسی قرار گیرند

سعیدی با بیان اینکه رهبر انقلاب در دیدار مسئولان قوه قضائیه رهنمودهای مهمی را بیان کردند که منشور تحول قضایی است و باید نصب العین مسئولان قضایی در سطوح گوناگون قرار گیرد، افزود: رهبر انقلاب به سنت‌های الهی در قرآن اشاره کردند که لازم است به فرهنگ عمومی تبدیل شود و در محاسبات سیاسی مدیران نظام اسلامی در مسیر حرکت ایران بر پایه سنت های الهی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه خداوند قطعا به کسانی که خدا و دین خدا را یاری کنند یاری می رساند، گفت: رهبری با یادآوری ترورهای منافقان در سال ۶۰ و مشکلات بسیاری که نظام اسلامی در آن سال داشت تأکید کردند که در آن سال خداوند به مدد این ملت مظلوم آمد و تصریح کردند که خداوند سال ۱۳۶۰ خدای سال ۱۴۰۱ هم هست.

امام جمعه قم به ویژگی سنت‌های الهی پرداخت و گفت: سنت‌های الهی به مثابه قانون حاکم بر تاریخ جوامع بر پایه مشیت و اراده الهی و تخلف ناپذیر است و همه سنت های الهی مبتنی بر عزم و اراده ملت ها و محوه عمل به تکالیف شان است.

وی گفت: برخی سنت های الهی مانند سنت هدایت مطلق و بدون قید و شرط هستند و این اقتضای حرکت هستی به سمت تکامل است ولی برخی سنت های الهی مقید به مجموع شرایطی هستند؛ مثلا خداوند در قرآن می فرماید سرنوشت هیچ قومی تغییر نمی کند مگر اینکه آن قوم رفتار خود را تغییر دهند.

سعیدی با بیان اینکه خداوند به افرادی که ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند وعده داده که آنها را در زمین جانشین امت های گذشته می کند، افزود: تغییر اجتماعی سازنده و اثرگذار به سمت پیشرفت و عدالت و ساخت تمدن اسلامی متوقف بر ساخت جامعه بر مدار ایمان و عمل صالح است.

امنیت روانی مردم در فضای مجازی و رسانه مصداق حقوق عامه است

وی با اشاره به اینکه نکته دیگر در رهنمودهای مقام معظم رهبری تبیین یکی از مصداق های مهم حقوق عمومی است، گفت: امنیت روانی مردم مصداق حقوق عامه است و مراد این است که مردم در مقابل شایعات، دروغ‌ها و سخنان هراس افکن در فضای مجازی و رسانه ها باید در امنیت باشند.

امام جمعه قم با تأکید بر اینکه بر اساس قانون اساسی احیاء حقوق عامه و گسترش آزادی های مشروع از وظایف قوه قضائیه است، افزود: امروز اعلام می کنیم بر همه قوای کشور به ویژه مسئولان قوه قضایه در جهت صیانت از حقووق عمومی مردم واجب است امنیت روانی مردم را در برابر شایعه سازان و دروغ پردازان و سربازان جنگ نرم دشمن در فضای مجازی تأمین کنند.

مستأجران با خیال راحت در خانه‌هایی که بر اساس سقف تعیین شده تمدید شده است نماز بخوانند

وی در پایان با اشاره به گرانی اجاره بها از صاحبان اماکنی که نسبت به مستأجران خود مدارا کردند تشکر کرد و گفت: با توجه به تعیین سقف افزایش اجاره بها در تهران به ۲۵ درصد و در شهرستان‌ها به ۲۰ رصد و با توجه به فتوای مقام معظم رهبری مستأجران می توانند با خیال راحت در خانه‌هایی که بر اساس سقف تعیین شده تمدید شده است نماز و عبادت خود را بدون اشکال انجام دهند.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com