کد خبر ۱۱۰۸۱۴ انتشار : ۲۱ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۰
آیت الله اعرافی:

صیانت از دستاوردهای حوزه وظیفه‌ای همگانی است

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: صیانت از دستاوردهای تئوری و بنیادین حوزه علمیه قم در عرضه گفتمان بزرگ ملی وظیفه‌ای همگانی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از  خبرگزاری مهر، آیت‌الله اعرافی، در نخستین روز از شانزدهمین اجلاس سراسری مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی، که در قم درحال برگزاری است، اظهار داشت: باید نقش بسیار ارزشمند جامعةالمصطفی را در اشاعه اندیشه الهی و گفتمان انقلاب اسلامی بستاییم؛ امروز جامعةالمصطفی نهادی بالنده و شجره‌ای تناور در خدمت آرمان‌های بزرگی قرار دارد که برای آن تصویر شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: نقش‌آفرینی، میدان‌داری و کنشگری بسیار ارزشمند جامعةالمصطفی، مایه تحسین و تقدیر و جای بسی سپاس در پیشگاه خداوند متعال است؛ امیدواریم این نهاد روز به روز نقش‌آفرین‌تر و بالنده‌تر از پیش در عرصه‌های جهانی بدرخشد.

وی، در ادامه، به فرازهایی از نهج‌البلاغه اشاره کرد و ابراز داشت: ما به عنوان مدیران منظومه‌های علمی و حوزوی، بیش از همه باید با قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه مأنوس باشیم. دعاهای صحیفه سجادیه و فقراتی که از امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در نهج‌البلاغه نقش بسته است، باید آمیزه جان و انس قلبی ما قرار گیرد.

آیت‌الله اعرافی به شاخص‌های چهارگانه حقیقت دنیا در کلام مولی‌الموحدین علی (علیه‌السلام) اشاره کرد و اظهار داشت: «إِنَّ الدُّنْیَا دَارُ فَنَاءٍ وَ عَنَاءٍ وَ غِیَرٍ وَ عِبَر». این جهان مادی با همه عظمت، شکوه، جلوه و تابلوهای زرین و جذابش در ملکوت و عمق و ژرفا، سرای فنا، رنج، دگرگونی‌ها و عبرت‌هاست.

رئیس هیئت امنای جامعةالمصطفی، با بیان اینکه فنا در همه ابعاد ذات و هویت جهان نهفته است، خاطرنشان کرد: کل این هستی و جهان ماده در حال فنا و نابودی پیوسته است؛ باید دائم متذکر باشیم که ذات ما در این دنیا فنا و نابودی و در مسیر هلاکت در حال عبور است.

وی، با اشاره به اینکه عالی‌ترین نعمت‌های الهی با سختی و دشواری در هم آمیخته است، ابراز داشت: هیچیک از نعمت‌های این دنیا بی‌پیرایه از سختی‌ها و دشواری نیست. وجود این عالم با وجود جوهری ناآرام و پیوسته در تغییر و تحول ترکیب شده، این ذات متغیر و متحول فنا و عنا را به وجود می‌آورد.

مدیر حوزه‌های علمیه توجه به دگرگونی و ناپایداری را مایه بیداری و حرکت هوشمندانه انسان توصیف کرد و یادآور شد: فَنَاءٍ وَ عَنَاءٍ وَ غِیَرٍ وَ عِبَر جهان مادی همواره انسان را در پنجه و چمبره خود گرفته است؛ هنر آدمی است که محدودیت‌ها را بشناسد و با استفاده از ظرفیت ابدی و جاویدان خود، این محدودیت‌ها را به فرصت تبدیل نماید.

رئیس هیئت امنای جامعةالمصطفی، با بیان اینکه دنیا، دنیای عبرت‌هاست، اظهار داشت: کسی که وارد فضای عبرت‌گیری می‌شود، همه ناکامی‌ها، سختی‌ها، فنا و مشکلات را به ابزار سعادت و کمال تبدیل می‌کند؛ این عالم مملو از ظرفیت‌های بی‌پایان عبرت‌آموز است.

آیت‌الله اعرافی بر لزوم اجرای چهار محور کلام امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) در زندگی فردی، اجتماعی و سازمانی تأکید کرد و ابراز داشت: اگر مدیران و کنشگران اجتماعی در فعالیت‌های خود بدین نکات توجه داشته باشند، جهانی مترقی و مبتنی بر نظام و سامان‌دهی الهی خواهیم داشت.

وی عبرت‌گیری همراه با برنامه‌ریزی و استفاده از فرصت‌ها را برای پیشرفت مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: امام علی (علیه‌السلام) در تشریح چهار حصار و شاخص ویژگی‌های این جهان مادی، بر ابعاد فردی این مهم نیز تأکید نموده‌اند. تحقق مسئولیت‌هایی که به دوش داریم، بدون فهم معارف و تخلق به اندیشه‌های ناب الهی ممکن نیست.

آیت‌الله اعرافی، در بخش دیگری از سخنان خود، به یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه علمیه قم و مسیر رشد و بالندگی آن اشاره کرد و یادآور شد: با وجود کاستی‌ها، در نگاهی کلان و جامع، آورده‌های این یکصدسال بسیار عظیم و بزرگ است. جامعةالمصطفی به عنوان نقطه عطف و درخشان در تاریخ یکصدساله حوزه، می‌تواند کنشگری خود را ارتقا دهد.

وی به محورهای تحول سده اخیر در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و یادآور شد: تطورات در حوزه دانشی و کنشگری در تدوین نظامات، اسناد و قوانین و نظامات جمهوری اسلامی و توسعه حوزه از نظر جنسیتی و ارائه آموزش‌های حوزوی به خواهران، گسترش در حوزه ملیتی و نیز حضور فراگیر در حوزه‌های مختلف اجتماعی و ارائه خدمات به ملت تنها بخشی از جلوه‌های تحولی حوزه در سالیان اخیر است.

مدیر حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه تنوع نظامات، نظریات، رشته‌ها و گستره کنشگری فرهنگی حوزه در سده اخیر با تمام ادوار گذشته مقایسه‌شدنی نیست، اظهار داشت: صیانت از دستاوردهای تئوری و بنیادین حوزه علمیه قم در عرضه گفتمان بزرگ ملی، وظیفه‌ای همگانی است.

آیت‌الله اعرافی، در پایان سخنان خود، بر لزوم ارائه کتب پایه و مبانی اسلامی در قالب‌های متنوع و بهره‌گیری از نرم‌افزارهای ازاد و روان برای ارائه رایگان به مخاطبان تأکید کرد.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com