کد خبر ۱۱۰۹۱۶ انتشار : ۲۷ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۰۴:۲۲
استاد حوزه علمیه قم:

طبق آیات و روایات جانشینی پیامبر(ص) لایق کسی جز امام علی (ع) نیست

استاد حوزه علمیه قم گفت:براساس آیات قرآن و روایات ،عقل و منطق جانشین پیامبر اسلام کسی جز علی بن ابی طالب (ع) نمی‌تواند باشد و این مقام لایق هیچ کسی دیگر به غیر از امیرالمومنین (ع) نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از مهر، حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسین مؤمنی شامگاه دوشنبه در مراسم جشن عید سعید غدیر خم که در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: بر اساس آیات قرآن و روایات و عقل و منطق جانشین پیامبر اسلام کسی جز علی بن ابی طالب (ع) نمی‌تواند باشد و این مقام لایق هیچ کسی دیگر به غیر از امیرالمومنین (ع) نیست.

استاد حوزه علمیه قم عنوان داشت: وقتی پیامبر اسلام در برخی مواقع نمی‌توانست برای اقامه نماز به مسجد بیاید و یا در جنگ‌ها برای خود جانشین تعیین می‌کرد با این شرایط برخی‌ها می‌گویند پیامبر کسی را به عنوان جانشین بعد خود انتخاب نکرده است.

وی ابراز داشت: دین اسلام بر ۵ اصول استوار است که ولایت از جمله آنان است و در این خصوص برخلاف سایر اصول دین که تبصره برای آنها در نظر گرفته شده در موضوع ولایت هیچ قید و شرطی برای آن عنوان نشده است و این امر نشان از اهمیت موضوع ولایت دارد.

حجت الاسلام مؤمنی تاکید کرد: بر اساس آیات قرآن کریم کسی مسلمان واقعی است که ولایت را پذیرفته باشد و در این غیر این صورت اسلام و دین این افراد زیر سوال است.

استاد حوزه علمیه قم عنوان داشت: پیامبر اسلام عقل اول هستی است و تمامی سیره حضرت رسول منطبق با عقلانیت است؛ حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا اگر کسی در این جایگاه برای خود جانشین انتخاب نکند مورد پذیرش عقلای عالم است یا خیر؟

وی اضافه کرد: عدم تعیین جانشینی توسط رسول اکرم در حقیقت عملی خلاف منطق و عقلانیت و عرف است در حالی که هیچ گاه از رسول خدا رفتاری خلاف عقل سر نمی‌زند.

حجت الاسلام مؤمنی با بیان اینکه خطبه غدیر در منابع شیعه و سنی آمده افزود: کسی نمی‌تواند این خطبه را منکر شود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام گفت: رسول الله فرمود کسی که ولایت علی (ع) را نپذیرد مورد لعن و نفرین خداوند قرار می‌گیرد.

وی همچنین بیان داشت: بر اساس گفته و اعتراف «ابن ابی الحدید معتزلی» بیش از ۴۰ آیه قرآن کریم درباره فضیلت و مناقب امیرالمومنین (ع) است.

حجت الاسلام مؤمنی ابراز داشت: امیرالمومنین (ع) دارای نصب برجسته ای است و محل ولایت آن حضرت خانه خدا بوده است که برای هیچ احد دیگری چنین رویدادی تکرار نشده است.

وی در خصوص شجاعت حضرت نیز بیان داشت: آن حضرت در شجاعت بی نظیر بود و و زره حضرت پشت نداشت و دیگران به گرد پای غلامش نیز نمی‌رسیدند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: امیرالمومنین (ع) بود که در دل شب به خانه نیازمندان می‌رفت و از آنان دستگیری می‌کرد و این ویژگی برای کسی دیگر نیامده است.

حجت الاسلام مؤمنی تاکید کرد: باید عید غدیر را بزرگ بشماریم و هر کسی هر کار نیکو و خیری می‌تواند انجام دهد به بهانه عید غدیر دست به کار شود و قدمی بردارد.

 

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com