کد خبر ۱۱۱۳۸۷ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۲
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

اولویت شناسی راز ماندگاری حضرت ابوالفضل (ع) در تاریخ

استاد حوزه علمیه قم گفت: حضرت ابوالفضل (ع) را شخصیتی اولویت شناس برشمرد و گفت: آن حضرت به خاطر همین اولویت شناسی و مطیع امام بودن به این جایگاه در تاریخ بشر رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین هادی الیاسی در مراسم عزاداری نهمین شب محرم ۱۴۰۱ که به همت هیئت خادم الرضا (ع) و در ورزشگاه شهید حیدریان قم برگزار شد، درس اخلاق و آزادمردی را رفتار و گفتار حضرت ابوالفضل (ع) دانست و گفت: اباالفضل العباس در کربلا انتخاب درستی داشت و اولویت او دفاع از امامش بود.

وی افزود: برخی در کربلا نتوانستند اولویت را تشخیص دهند؛ مثلاً برخی افراد در هنگامی که به اندازه چهار رکعت نماز عصر زمان تا غروب آفتاب باقی مانده و در همان حال جان یک کودک در خطر است، در تشخیص اولویت دچار خطا می‌شوند. واضح است که در اینجا با وجود اینکه نماز واجب الهی است، اما نجات جان آن کودک در اولویت قرار دارد.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: حضرت زهرا (س) در دورانی که حق ولایت در حال پایمال شدن است، اولویت را تشخیص داد و دیگر در خانه نماند و شب‌ها به در خانه‌های خواص جامعه خود می‌رفت، آنها را نسبت به این امر متنبه می‌ساخت و بیعت آنها در غدیر را یادآوری می‌نمود.

وی خوابیدن حضرت علی (ع) در بستر پیامبر اکرم (ع) در لیلة المبیت را ناشی از تشخیص درست اولویت توسط امیرالمؤمنین (ع) دانست و گفت: ایشان حفظ جان پیامبر را در اولویت دیده و فقط از پیغمبر خدا پرسید اگر من در بستر شما بخوابم جان شما حفظ می‌گردد؟ پیامبر اکرم فرمود "بله" و امیرالمؤمنین (ع) در آن شب جان خود را آماده فدا شدن در راه حفظ جان پیامبر (ص) کرد.

حجت الاسلام الیاسی حضرت ابوالفضل (ع) را شخصیتی اولویت شناس برشمرد و تصریح کرد: آن حضرت به خاطر همین اولویت شناسی و مطیع امام بودن به این جایگاه در تاریخ بشر رسید.

وی با اشاره به روایتی افزود: در قیامت پیغمبر حضرت علی (ع) را صدا می‌زند و می‌فرماید نزد فاطمه برو و بگو که کار برای شفاعت شیعیان سخت شده است، برای شفاعت آنان چه داری؟ حضرت فاطمه در پاسخ این فرموده پیامبر عرض می‌کند دستان اباالفضل العباس را.

سخنران هیئت خادم الرضا (ع) بیان داشت: حضرت ام البنین به هنگام حرکت کاروان امام حسین (ع) حضرت عباس و دیگر فرزندانش را فراخواند و به آنان فرمود با حسین بروید و بدون او برنگردید.

وی گفت: وفاداری ام البنین مثال زدنی است. وقتی که خبر عاشورا و وقایع آن را به مدینه بردند و همین که می‌خواستند به حضرت ام البنین در مورد فرزندانش بگویند، فرمود "از حسین برایم بگو".

حجت الاسلام الیاسی در پایان خاطرنشان کرد: باید در انتخاب مسیر زندگی و تشخیص اولویت‌های خود دقت داشته باشیم و هرگز امام خود را تنها نگذاریم.

 

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com