کد خبر ۱۱۱۷۹۴ انتشار : ۳ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۳۵
مدیرکل میراث‌ فرهنگی قم خبر داد؛

مرمت ۱۵ اثر تاریخی با اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی در قم

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم گفت: در حوزه مرمت آثار باستانی ۱۵ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان در قم در دست اجرا است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از مهر، علیرضا ارجمندی روز پنجشنبه در نشستی خبری در جمع خبرنگاران استان قم اظهار داشت: گردشگری سلامت ظرفیت بسیار خوبی به همراه خود دارد که استان قم باید از این بخش حداکثر استفاده را انجام دهند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم گفت: دو بیمارستان بزرگ در حال حاضر در استان قم در حال ساخت است که ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر به خصوص گردشگران کشورهای عربی منطقه و همسایه ایران خواهد بود.

ارجمندی بیان داشت: سیستم گردشگری در کشور مان دارای نواقصی است که در سطح کلان باید پیگیری شود اما این امر ما را نباید از ظرفیت‌های گردشگری سلامت در استان قم غافل کند.

وی عنوان داشت: اواخر مهرماه نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری در استان قم برپا می‌شود که امید است با همکاری رسانه‌ها زمینه خوبی برای استقبال مردم از این نمایشگاه فراهم شود تا بخش صنایع دستی استان تقویت شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم افزود: در حوزه مرمت آثار باستانی ۱۵ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان در دست اجرا است و رویکرد ما این است این مرمت‌ها به بخش خصوصی واگذار شود که البته مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که مباحث اسناد مالکیتی از جمله آنان است.

ارجمندی بیان داشت: دولت برای نگهداری و مرمت آثار تاریخی اعتبار لازم را ندارد و بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه کمک کند.

ساماندهی بازار کهنه را مهمترین پروژه مرمتی استان قم

وی ساماندهی بازار کهنه را مهمترین پروژه مرمتی استان قم برشمرد و گفت: این بازار سال‌ها متروکه بوده و در طی ۴ ماه اخیر اقدامات خوبی برای احیای بازار کهنه انجام شده است.

وی افزود: ابتدای بازار کهنه ۳۰۰ پارکینگ وجود دارد و گردشگر می‌تواند با پارک خودروی خود پیاده از این مسیر دیدن کند که سه سرا در این مسیر وجود دارد و معتقدیم این محور مهمترین مسیر گردشگری استان خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم بیان داشت: برنامه داریم در فاز نخست، مرمت بازار کهنه و در ادامه مرمت میدان میوه و تره‌بار و دو سرای دیگر را انجام دهیم و در ادامه، این مسیر تا امامزاده موسی مبرقع بازسازی شود.

ارجمندی افزود: تلاش می‌شود مجوزهای این مسیر فقط از طریق سازمان میراث برای صنایع دستی صادر شود تا و هر صنفی نتواند به این محور سنتی و گردشگری ورود پیدا نکند.

وی همچنین عنوان داشت: تیمچه از داشته‌های تاریخی استان قم است که ساماندهی آن در دست اقدام بوده که این امر در حوزه گردشگری استان بسیار مؤثری است.

سایت موزه قلی درویش در حال ساخت است

ارجمندی بیان داشت: سایت موزه قلی درویش در حال ساخت است که ۲۵۰ میلیون تومان در سال جاری هزینه شده که معابر و سقف آن در حال اجرا است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم عنوان داشت: در مجموع ۱۱ میلیارد تومان هزینه پروژه‌های مرمت آثار تاریخی استان قم است که در حال اجرا می‌باشد.

وی با بیان اینکه فراخوانی برای سرمایه گذاری کوه نمک داده شد که سرمایه گذار طرح نیز مشخص شده است افزود: طرح نهایی این منطقه در حال آماده سازی است که در چند ماه آینده کار آغار خواهد شد.

تعداد ۶ هزار اشیای تاریخی در استان قم داریم

ارجمندی گفت: تعداد ۶ هزار اشیای تاریخی در استان قم داریم که ساماندهی آنان شروع شده است.

وی گفت: درخواست مجوز برای موزه دفاع مقدس قم را دادیم که امیدواریم به زودی مجوز آن صادر شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم ادامه داد: مقابر گنبد سبز و ملاصدرا به شهرداری قم و کهک واگذار شده و رویکرد ما در زمینه نگهداری و استفاده از اماکن تاریخی واگذاری است و برای مابقی آثار تاریخی نیز برنامه داریم که به بخش خصوصی واگذار شود و میراث فرهنگی فقط در مقام ناظر باشد.

ارجمندی عنوان داشت: ۱۳۰ ملیت در قم حضور دارند که پیشنهاد شد تا سوگواره ای مبتنی بر آئین‌های عاشورایی در استان قم برگزار شود و امیدواریم این کار از سوی معاونت امور زائران در دهه پایانی ماه صفر در قم اجرایی شود.

حرم مطهر حضرت معصومه (س) ثبت جهانی می‌شود

وی تصریح کرد: چند ثبت مهم در دستور کار است که ثبت جهانی حرم مطهر حضرت معصومه (س) از جمله آنان است تا این مکان مقدس در جهان اسلام ثبت شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم بیان داشت: ثبت جهانی دیرگچین و حوض السلطان نیز در دستور کار است و مقدمات این کار در حال انجام است.

انتقاد از قراردادن هزاران پنل خورشیدی در جوار حوض السلطان

ارجمندی افزود: در حوض السلطان می‌خواهند هزاران پنل خورشیدی را کار بگذارند که با این امر مخالف هستیم چرا که معتقدیم این اثر میلیون‌ها سال طول کشیده تا شکل گیرد و تلاش می‌شود با ثبت ملی آن مانع از بکار گیری پنل‌های خورشیدی در این منطقه شویم.

وی اضافه کرد: بسیاری از آئین‌ها در استان قم وجود دارد که ثبت نشده و لیستی در این زمینه آماده شده است و مشاوره‌ای برای آن گرفته شد و در حال مطالعات است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در حوزه صنایع دستی نیز بیان داشت: این بخش در حوزه اشتغال ظرفیت‌های خوبی دارد که باید بیشتر بدان توجه داشت.

ارجمندی افزود: ۸۸۲ مجوز فعالیت در حوزه صنایع دستی در قم صادر شد و ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی در استان داده شده است و بازار مهمترین دغدغه فعالیت در حوزه صنایع دستی است که بازار کهنه به عنوان بازار فاخر صنایع دستی مورد نظر ما است و مجوزهای این محور نیز مقرر شد فقط برای ارائه صنایع دستی باشد.

 

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com