کد خبر ۱۱۱۹۲۴ انتشار : ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۳۰

شهروندان قمی اجتماع حیوانات را به ۱۳۷ گزارش دهند

شهرداری قم با صدور جوابیه‌ای به دنبال ثبت سوژه «درخواست امنیت کودکان قمی در قبال سگ‌های ولگرد» در سامانه فارس من، با تاکید بر اینکه جمع‌آوری سگ‌ها به صورت مستمر درحال انجام است، از شهروندان خواست تا هرگونه اجتماع حیوانات به ویژه سگ های ولگرد را به سامانه ۱۳۷ گزارش دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از فارس، شهروندان قمی با ثبت سوژه‌ای در سامانه فارس من با عنوان «درخواست امنیت کودکان قمی در قبال سگ‌های ولگرد» از مسئولان شهر قم خواستار جمع‌آوری سگ‌های ولگرد شدند.

در متن سوژه آمده است: «متاسفانه تاکنون حنجره دو کودک در قم جویده شده و خانواده‌ها عزادار شدند، کودکان امنیت ندارند حتی پیاده‌رو هم امنیت ندارد، پارک‌ها جولانگاه سگان ولگرد شده؛ بداد مردم برسید.»

متن جوابیه شهرداری قم نسبت به دغدغه‌های مردم در مورد سگ‌های ولگرد به شرح زیر است: 

1- شهرداری قم بر اساس وظایف ذاتی و قانونی خود، حفظ ایمنی و امنیت شهروندان را از اولویت‌های اساسی در اقدامات و برنامه‌های شهری دانسته و تمامی سعی خود را به کار خواهد گرفت تا کمترین دغدغه‌ای در این خصوص متوجه شهروندان باشد.

2- حادثه دل‌خراش دو ماه گذشته مرگ 2 کودک براثر حمله سگ‌های ولگرد در شهرک دام شهر قم اتفاق افتاده است و ازآنجایی‌که اساساً این شهرک خارج از محدوده شهر قم و جزء محدوده خدماتی شهرداری قم نیست، مسئولیت آن نیز بر عهده شرکت بهره‌بردار بوده و شهرداری قم هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال سگ‌های ولگرد حاضر در محیط آن شهرک نداشته و ندارد.

3- جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در سطح مناطق هشتگانه شهر قم و محدوده خدمات شهرداری با محوریت سازمان مدیریت پسماند و توسط تیم‌های جمع‌آوری به‌صورت دائمی در حال انجام است و شهروندان گرامی با مشاهده هرگونه اجتماع و یا گذر این حیوانات در مناطق مختلف شهری، در تمامی ساعات شبانه‌روز می‌توانند گزارش خود را در تماس با سامانه تلفنی 137 به شهرداری قم اعلام نمایند تا در اسرع وقت نسبت به جمع‌آوری اقدام گردد.

4- علاوه بر مشکلاتی که به علت ازدیاد نسل این حیوانات به وجود آمده و حتی باعث بر هم خوردن اکوسیستم طبیعی استان و انقراض برخی گونه‌های جانوری شده است و همچنین زادوولد گونه‌های جدید و خطرناکی از حیوانات ولگرد در سطح استان قم و به‌ویژه در اطراف محدوده‌های مانند شهرک دام شهر، شهرک‌های صنعتی، گاراژ‌ها و ... را به‌دنبال داشته است، این حیوانات به علت عدم دستیابی به منابع غذایی به سمت شهر و محدوده‌های شهری هجوم می‌آورند.

5- همچنین متأسفانه برخی از شهروندان به دلایلی ازجمله احساسات و عواطف انسانی، اقدام به غذادهی به این حیوانات در محدوده‌های شهری و یا نزدیک به شهر می‌نمایند که این امر باعث تشدید دلایل حضور این حیوانات در محیط‌های شهری شده است.

شایان‌ذکر است از ماه گذشته و با محوریت فرمانداری قم و مشارکت دستگاه‌هایی نظیر اداره کل دامپزشکی استان و ورود دستگاه قضا، طرح قلاده دار و شناسنامه‌دار شدن سگ‌ها و کنترل زادوولد این سگ‌ها در دستور کار قرارگرفته است.

 

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com