کد خبر ۱۱۲۵۹۸ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۹

مزایای توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در قم

آموزش و پرورش تأثیری آشکار در افزایش تولید و درآمدها دارد و در این میان، آموزش متوسطه، به ویژه آنچه جنبه فنی و حرفه‌ای دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از ایسنا، معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای قم گفت: توانمند سازی افراد ساکن در سکونت گاه‌های غیررسمی یکی از برنامه‌های سازمان فنی حرفه‌ای است که در این راستا با دفاتر تسهیلگری استان قم همکاری می‌کند.

بدون تردید، آموزش و پرورش تأثیری آشکار در افزایش تولید و درآمدها دارد و در این میان، آموزش متوسطه، به ویژه آنچه جنبه فنی و حرفه‌ای دارد، از مقوله سرمایه‌گذاری تولیدی و وسیله توسعه اقتصادی قلمداد می‌شود؛ همان طوری که از آموزشگاه‌ها و هنرستان‌ها انتظار می‌رود باید به عنوان مراکز تولید کار عمل کنند و دانش‌آموزان مجرب تربیت نمایند.

آموزش به ویژه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، وسیله‌ای در خدمت به نیازهای توسعه‌ای جامعه است. کشورهای زیادی این آموزش‌ها را بخشی از سیستم آموزش مدرسه‌ای رسمی خود کرده‌اند. آموزش فنی و حرفه‌ای در سطح متوسطه اهداف بی‌شماری دارد؛ این اهداف شامل آموزش مهارت‌های محدود برای تربیت افرادی با مهارت‌های شغلی، برای کار در شغل‌های خاص یا دسته‌ای از شغل‌ها تا بالا بردن سطح آموزش عمومی می‌باشد.

آموزش و پرورش به عنوان یکی از نهادهای زیربنایی در جامعه نقشی مهم و انکارناپذیری در آماده‌سازی و توزیع افراد جامعه در جایگاه مناسب‌شان برعهده دارد. نیروی کار آموزش دیده برای دستیابی به توان اقتصادی در بخش‌های گوناگون جامعه نقش کلیدی دارد. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری برای آموزش فنی و حرفه‌ای نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده است. آموزش فنی و حرفه‌ای یک عبارت جامع در دبیرستان‌ها برای مشخص کردن برنامه‌های آموزشی تربیت دانش‌آموزان در کسب مهارت‌های آموزشی و شغلی و قادر ساختن آنها در ورود به کار به محض فارغ‌التحصیلی است.

امروزه در بسیاری از کشورها، آموزش فنی و ‌حرفه‌ای به طور رسمی و غیررسمی، در افزایش تولیدات جامعه موثر است و در میان افراد جامعه نقش انتقال مهارت‌ها را به عهده دارد و با گسترش مهارت‌های موجود و معرفی افراد جدید به بازار کار، سبب تسهیل و شتاب در روند رشد اقتصادی جامعه می‌شود. همچنین آموزش فنی‌ و حرفه‌ای راهی برای ایجاد نیروی کار موثر و کارا و شاخصی برای موفقیت ملی کشور است، زیرا کیفیت برنامه‌های آموزش فنی‌ و حرفه‌ای به طور مستقیم به افزایش تولیدات، کیفیت و کارایی نیروی کار جامعه بستگی دارد.

ابوالفضل خلیلی، معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای قم، در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور یکی از معاونت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که متولی آموزش‌های مهارتی برای تربیت نیروی کار ماهر است.

وی با بیان اینکه تعیین صلاحیت حرفه‌ای از دیگر فعالیت‌های سازمان فنی حرفه‌ای است، تصریح کرد: افرادی که داری مهارت هستند نیز می‌توانند در سازمان فنی و حرفه‌ای آزمون دهند و گواهی‌نامه مهارت دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه آموزش‌های مهارتی سازمان فنی و حرفه‌ای استان قم ۱۵ گروه هدف دارد، اظهار کرد: دانشجویان، فارغ‌التحصیلان، زنان سرپرست خانوار، زنان خانه‌دار، معتادان بهبود یافته، زندانیان، معلولین، سربازان وظیفه و افراد ساکن در سکونت‌گاه‌های غیررسمی از جمله گروه‌های هدف آموزش‌های مهارتی سازمان فنی حرفه‌ای هستند.

معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای قم بیان کرد: همه فراد بالای ۱۶ سال می‌توانند از آموزش های سازمان فنی و حرفه ای استفاده کنند همچنین آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه‌ای نیز پذیرای افراد بالای ۱۲ سال هستند.

خلیلی ادامه داد: توانمند سازی افراد ساکن در سکونت گاه‌های غیررسمی یکی از برنامه‌های سازمان فنی حرفه‌ای است که در این راستا با دفاتر تسهیلگری استان قم همکاری می‌کند.

معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای قم اضافه کرد: دوره‌های قالی‌بافی، چله کشی و خیاطی از جمله آموزش‌های مهارتی است که با همکاری دفتر تسهیلگری شهر قائم در این منطقه برگزار شده است.

وی اظهار کرد: وزارت صنعت معدن تجارت، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، ستاد توانمندسازی محلات کمتر برخوردار تفاهم‌نامه‌ای پنج جانبه منعقد کرده‌اند تا ۲ هزار و ۲۰ محله کمتر برخوردار در کشور، آموزش‌های مهارتی دریافت کنند که ۳۲ محله قم شامل این طرح است.

خلیلی با بیان اینکه در سال گذشته ۴ هزار و ۶۷۶ نفر دوره معادل ۶۲۰ هزار ۷۷۸ نفر ساعت در این ۳۲ محله قم آموزش ارائه شده است، عنوان کرد: در تلاش هستیم با همکاری دفتر تسهیلگری شهر قائم قم، یک خانه مهارت در محله شهر قائم ایجاد کنیم؛ البته به دنبال این هستیم این خانه مهارت را در محله آمین آباد و پردیسان نیز ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای با جهاد دانشگاهی قم منعقد کردیم تا در مرکز آموزش‌های فنی و حرفه نیز مرکز نوآوری ایجاد کنیم، تصریح کرد: به این طرح در سفر رئیس جمهور به قم اعتباری دو میلیاردی تخصیص یافت و تجهیزات آن نیز آماده شده است.

معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای قم ادامه داد: افرادی که دارای ایده هستند می‌توانند ایده‌های خود را در رویدادهایی که در این مراکز نوآوری برگزار می‌شود مطرح کنند سپس ایده‌های برتر توسط افرادی که شتاب‌دهنده هستند تیم سازی و حمایت می‌شوند و آموزش‌های تخصصی را دریافت می‌کنند تا به خدمات یا کالا تبدیل شوند.

وی در رابطه با دیگر همکاری های صورت گرفته با جهاد دانشگاهی قم گفت: پیشران‌هایی که در حوزه‌های مختلف با جهاد دانشگاهی همکاری می‌کنند می‌توانند مجوز آموزش کارآموزی در محیط واقعی دریافت کنند تا در کنار فعالیت اقتصادی که دارند نیروی کار مورد نیاز این بخش را هم تربیت کنند.

خلیلی در رابطه با مزایای این مجوز برای پیشرانان بیان کرد: نیروی کاری که از طرف سازمان فنی و حرفه‌ای به جهاد دانشگاهی معرفی شود مشمول قانون کار و بیمه تأمین اجتماعی نیست، یعنی نیازی نیست که پیشران به آنها حقوق بدهد همچنین بیمه مسئولیت مدنی این اشخاص نیز به عهده سازمان فنی و حرفه‌ای است.

وی با بیان اینکه این آمادگی را داریم که بخشی از دوره های آموزشی را به جهاد دانشگاهی برون سپاری کنیم، اظهار کرد: در گذشته نیز این همکاری وجود داشته است و دوره‌های کارآفرینی را جهاد دانشگاهی برای متقاضیان که از طرف سازمان فنی و حرفه‌ای معرفی شده بودند برگزار می‌کرد.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com