کد خبر ۱۱۷۵۰۱ انتشار : ۵ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۲۶

امام‌زاده‌ها پایگاه فرهنگی اجتماعی و قرآنی مردم هستند

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف استان قم گفت: امام‌زادگان پایگاه فرهنگی، اجتماعی و قرآنی مردم هستند و از آنجا که پیوند خاصی بین ملت ایران، ائمه معصومین(ع) و امام‌زادگان وجود دارد؛ امام‌زادگان جایگاه ویژه‌ای نزد مردم دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عطاءالله جباری معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف استان قم، با اشاره به روز ملی تکریم و بزرگداشت امام زادگان، گفت: پیوند خاصی بین ملت ایران و اهل بیت(ع) وجود دارد، شیعه بودن مردم ایران موجب فراوانی علاقه برای زیارت و احترام به خاندان اهل بیت(ع) شده است، امام‌زادگان به سبب واسطه بسیار نزدیکی که با  اهل‌بیت(ع) و ائمه معصومین(ع) دارند، از جایگاه ویژه‌ای نزد مردم برخوردارند.
 
وی ادامه داد: پنجم ذی‌القعده به تصویب شورای فرهنگ عمومی در تقویم رسمی کشور به عنوان روز تجلیل از ام‌امزادگان و بقاع متبرکه نام‌گذاری شده است. امام‌زادگان ازمهمترین مراکز کشور و پایگاه فرهنگی، اجتماعی و قرآنی برای مردم به شمار می‌آیند و نقش ویژه‌ای در شکل‌گیری فرهنگ مردم دارند.

جباری افزود: قم پایگاه تشیع است از این رو در زمان‌های مختلف بسته به شرایط حاکم بر جامعه در جذب امام زاده‌ها نقش پر رنگی داشته است. اکثریت امامزاده‌ها از مدینه به قم سفر کردند و بعد از رحلت  بر اساس ارادت خاص مردم به ائمه و امامان معصوم در همینجا به خاک سپرده شدند؛ جایگاه معنوی و بزرگ‌منشی امام‌زاده ها سبب شد که مردم در کنار مزارشان مکان‌ها و مساجد را برای گرامیداشت آنان برپا کنند، این امامزاده‌ها  نقش ویژه‌ای در فرهنگ مردم دارند.   
 
معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف استان قم بیان کرد: استان قم بیش از ۱۰۰ بقعه دارد که برخی از این بقاع متبرکه چندین امام زاده را دارد مانند چهل اختران، از جمله دیگر امام‌زاده‌های معروف قم می‌توان به علی‌ابن‌جعفر، شاه ابراهیم، سیدمعصوم، امام‌زاده شاه جمال‌، امام‌زاده جعفر شهید و موسی مبرقع که سالانه میزبان زائران ایرانی وغیرایرانی زیادی است، اشاره کرد.
 
جباری در خصوص برنامه‌های این بقاع متبرکه و امام‌زادگان گفت: امامزاده‌ها در طول سال برنامه‌های ویژه‌ای در زمینه فرهنگی اجتماعی و قرآنی نظیر تهیه بسته‌های معیشتی برای نیازمندان، طرح دارو و درمان رایگان و حفظ قرآن و مفاهیم قرآنی به صورت رایگان دارند.

وی خاطرنشان کرد: در ایام دهه کرامت ۱۵ برنامه مختلف در ۲۷ امام‌زاده که ظرفیت اجرایی را دارند برگزار می‌شود. این برنامه‌ها شامل اردوی مادران و دختران در ۷ امام‌زاده ،جشن‌های ویژه میلاد حضرت معصومه(س) در ۲۳ امام‌زاده، ۳۵ برنامه ویژه میلاد امام رضا(ع)، کاروان شادی شمیم کرامت در سطح شهر، نورافشانی در ۶ امام‌زاده در شب میلاد، غبارروبی بقاع متبرکه توسط خادمان حضرت معصومه با عنوان سفیران کرامت، کاروان زیر سایه خورشید باحضور خادمان  امام رضا(ع)، ایستگاه سلامت دارو و درمان، ۲۱ ایستگاه صلواتی، ۸محفل انس با قرآن باحضور قاریان برجسته بین‌المللی ، ایستگاه پاسخ به سوالات وشبهات در ۱۵ غرفه و... است.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com