کد خبر ۱۱۷۵۰۵ انتشار : ۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۰۴
مدیر حوزه‌های علمیه کشور خبر داد؛

برگزاری همایش یکصد سالگی احیای حوزه علمیه قم

مدیر حوزه‌های علمیه کشور، از برگزاری همایش یکصد سالگی احیای حوزه‌ علمیه قم در روز ۱۱ آبان‌ماه امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری مهر، آیت‌الله علیرضا اعرافی روز جمعه در آیین تکریم و معارفه مدیر حوزه علمیه استان زنجان، ضمن اشاره به برگزاری همایش یکصد سالگی احیای حوزه علمیه قم در روز ۱۱ آبان‌ماه امسال، اظهار کرد: یکی از اقداماتی که در این راستا انجام شده، انتشار ۲۰ جلد کتاب از آثار آیت‌الله شیخ عبدالکریم است.

وی از آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه علمیه به عنوان سه ضلع یک مثلث یاد کرد و گفت: به هر میزان که این مثلث در تعالی و جایگاه ارزنده قرار گیرد، به همان میزان شاهد قرار گرفتن جامعه در مسیر سعادت و رفع مشکلات خواهیم بود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در ادامه، دوره امامت امام محمدباقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) را نقطه اوج شکوفایی مذهب و اسلام دانست و خاطرنشان کرد: بی‌تردید اگر این دوران نبود، نیمی از میراث فکری و معرفتی از دست می‌رفت؛ چرا که از این دوران باید به عنوان عصری که دنیا از معارف دینی بهره‌مند شد، یاد کنیم.

آیت‌الله اعرافی همچنین با یادآوری اینکه در دوران امامت امام رضا (ع) نیز شاهد گسترش اسلام و مذهب تشیع بودیم و باید از این دوران به عنوان مرحله بی‌نظیر یاد کنیم، ابراز کرد: امام رضا (ع) را باید برای ایرانیان یک برکت ویژه قلمداد کنیم؛ چرا که به برکت وجود ایشان حوزه‌هایی چون حوزه علمیه قم شکل گرفت که در تاریخ بی‌نظیر است.

وی با تاکید بر اینکه علی‌رغم اینکه معتقدیم همه حوزه‌های علمیه جلوه‌ای از نور هستند اما حوزه علمیه قم در یک قرن اخیر توانست شکل محوری به خود گیرد، ادامه داد: تاریخ بیانگر آن است که حوزه علمیه قم در سخت‌ترین شرایط و دوران تاریخی شکل گرفت و به همین خاطر معتقدیم ایران و جهان اسلام مدیون بزرگان علم و دانش در فقه، تفسیر، اصول، فلسفه و ... است.

این مسئول با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه در همه زمینه‌ها به ویژه عرصه فرهنگ و علم خدمات ارزنده‌ای را در همه مقاطع تاریخی ارائه کرده است، یادآور شد: آنچه که بر همگان مسلم است، این است که ایران را باید کشوری قلمداد کنیم که در استقبال از دین اسلام و مذهب تشیع پیشگام بود و توانست با عقلانیت این دین را پذیرا شده و حتی زبان و ادبیات عرب را نیز به اوج برساند.

وی از انقلاب اسلامی به عنوان میراث اسلام و مذهب تشیع که در قم جلوه‌گری کرد، یاد کرد و افزود: همه این اتفاقات بیانگر ظرفیت عظیم حوزه‌های علمیه است و این خود بیانگر آن است که به هر میزان که به حوزه‌های علمیه برای حضور در عرصه‌های مختلف میدان داده شد، به همان میزان نیز ایران اسلامی جایگاه رفیع خود را بازشناخت و آنجایی که از ورود حوزه‌های علمیه خبری نبود، شاهد ضربه خوردن کشور بودیم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه حوزه‌های علمیه را باید پشتیبان عزت، اقتدار علمی و معنوی ایران اسلامی و جهان اسلام بدانیم، عنوان کرد: با توجه به همه این ظرفیت‌ها بنا داریم اسناد کلان و راهبردی برای حوزه‌های علمیه طراحی کنیم که در این راستا نیازسنجی‌های لازم نیز انجام شده است.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com