کد خبر ۲۴۱۸۳ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۵

مراسم گرامیداشت آیت الله بهجت در قم برگزار شد

مراسم گرامیداشت آیت الله محمدتقی بهجت مرجع تقلید فقید یکشنبه شب با حضور اساتید و طلاب مدرسه علمیه حقانی در این مدرسه برگزار شد.

به گزارش قم نا  از مرکز خبر حوزه، یکی از اساتید حوزه علمیه قم در این مراسم گفت: مرحوم آیت الله بهجت در سایه توفیقات خداوند و با اقتدا به سنت رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) توانست درجات سیر و سلوک الی الله را طی کرده و به مقام فنا در محضر حضرت احدیت دست یابد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن منفرد با بیان اینکه آیت الله بهجت از همان دوران کودکی در حصار عالم طبع و ماده نبود و عوالم ملک و ملکوت را مشاهده می کرد، اظهار داشت: برائت کامل از هوای نفس ایشان را به این جایگاه رفیع رساند.

وی با تاکید بر این که مرحوم آیت الله بهجت بر ترک معاصی و عمل به واجبات به ویژه اهمیت به نماز سفارش فراوان می کرد، گفت: ایشان نماز را لذیذترین و عزیزترین امر در عالم وجودی می دانست.

نظری منفرد گفت: آیت الله بهجت در مدت 16 سالی که در نجف و کربلا بود تمام مراحل و مراتب هفتگانه سیر و سلوک که شامل (مقام نفس، قلب، عقل، روح، سر، خفی و مقام اخفی) می باشد را طی کرد و به مقامات عالی رسید.

وی در ادامه افزود: حرکت تمام انسان ها از فکر به سوی قول و سپس به سوی عمل است که اگر این تصورات باطنیه ما نشات گرفته از عالم عقل و عالم ربوبی باشد، تمام حرکات ما الهی و رحمانی خواهد شد.

نظری منفرد تنها راه رسیدن به عرفان ناب را رعایت طهارت دانست و گفت: تنها راه رسیدن به عرفان ناب که سرچشمه آن برگرفته از وجود نازنین ائمه (ع)، پیامبر اکرم(ص) و آنهم از خدای متعال می باشد تنها در رعایت طهارت است، اگر کسی به طهارت نفس روی نیاورد، به لقا نمی رسد و عوالم معرفت را نمی تواند دریابد.

وی با تصریح به اینکه نفسیت در وجود آیت الله بهجت به اندازه یک پر کاه وجود نداشت، ادامه داد: ایشان، نمونه کامل رضوان الهی بود که حب دنیا و مقام، لحظه ای در ایشان راه نیافت و ایشان را متزلزل نکرد.

وی در پایان ضمن توصیه ای به طلاب، بیان کرد: آن عالم فرزانه از شخصیت های برجسته ای بود که ابعاد مختلف علمی و معنوی در ایشان جمع بود که طلاب باید تلاش کنند با تاسی به چنین بزرگانی راه و منش ایشان را ادامه دهند.

محمدتقی بهجت فومنی در دوم شهریور 1295 در شهر فومن متولد شد؛ وی از عرفای به نام و از مراجع تقلید بود؛ آیت الله بهجت از شاگردان آیت الله غروی اصفهانی و آیت الله قاضی طباطبایی بود.

این مرجع تقلید فقید در 27 اردیبهشت 1388 و در سن 92 سالگی دعوت حق را لبیک گفت و در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com