کد خبر ۲۵۱۱۶ انتشار : ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۱۱

عزم همگانی؛ لازمه انتقال صنوف مزاحم

روزنامه ایمان در شماره روز دوشنبه 24 فروردین ماه در ستون سرمقاله مطلبی با عنوان عزم همگانی؛ لازمه انتقال صنوف مزاحم را به قلم عباس ذاکریان رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم به رشته تحریر درآورده است.

به گزارش قم نا ، در این مطلب می خوانیم:

بحث انتقال صنوف مزاحم نیاز به یک عزم همگانی در شهر و استان دارد. اگر می خواهیم صنوف مزاحم از شهر خارج شوند، باید این موضوع دغدغه تعداد زیادی از دستگاه ها باشد تا عملیاتی شود، در غیر این صورت، این کار شدنی نیست.

طبق روش جاری شهرسازی در کشور ما، این صنوف معمولا در ورودی های شهرها شکل گرفته اند و عمدتا با توسعه شهرها، بعضا حتی در مرکز شهر واقع شده اند. به طور مثال شهرها قبلا کوچک بودند و در ورودی آن ها مشاغل مرتبط با مثلا خدمات خودرویی شکل گرفته است و وقتی این شهرها توسعه پیدا کرده اند، صنوفی که نباید در بافت مسکونی شهر حضور داشته باشند، درست درجایی قرارگرفته اند که نباید باشند.

برای اینکه این صنوف جابجا شوند، قطعا باید در طرح های بالادستی یک مکان هایی خارج از محدوده شهر برای این کار در نظر گرفته شود، البته اینکه می گوییم خارج از محدوده شهر، منظور این نیست که در نقاط بسیار دور محل هایی برای استقرار این صنوف در نظر گرفته شود، چراکه در این صورت نه صنوف انگیزه ای برای انتقال دارند و نه افرادی که می خواهند خدماتی بگیرند، به آن محل مراجعه می کنند. بر همین اساس باید در نزدیک ترین محل که خارج از محدوده خدمات شهری باشد، زمینی به این امر اختصاص پیدا کند.

از سوی دیگر نباید فقط در یک منطقه از شهر این طرح اجرا شود؛ یعنی باید در 4 ورودی شهر قم ازجمله جاده تهران، اراک، کاشان و گازران مکان هایی برای این امر اختصاص پیدا کند. بحث طراحی و جانمایی در طرح های بالادستی باید انجام شود و لکه هایی را برای این منظور در نظر بگیرند.

بعد از ابلاغ این طرح، دستگاه هایی مختلفی در اجرای آن سهیم و دخیل هستند. مهم ترین موضوع برای تحقق این طرح، زمین موردنیاز است که اولویت با اختصاص زمین های دولتی است، زمین هایی که در اختیار راه و شهرسازی یا منابع طبیعی است. لذا نقش این دو دستگاه در تحقق این طرح بسیار پررنگ می باشد. ازآنجایی که برای ترغیب صنوف به حضور در این مناطق باید قیمت تمام بسیار پائین باشد و بخش عمده قیمت تمام شده، شامل قیمت زمین می شود، اگر بتوانیم زمین رایگان به این امر اختصاص دهیم، کمک بسیار زیادی برای تحقق این طرح انجام شده و بر همین اساس اداره کل راه و شهرسازی و منابع طبیعی در این خصوص باید پای کار بوده و دغدغه داشته باشد.

نقش شهرداری هم در این میان از اهمیت خاصی برخوردار است. با توجه به اینکه اگر این صنوف به بیرون شهر منتقل شوند، یک بار بسیار سنگینی از دوش مدیریت شهری برای مدیریت ترافیک برداشته خواهد شد، قطعا شهرداری باید به میدان بیاید و در خصوص طراحی داخلی این شهرک ها و مجوزات لازم اقدام نموده و هزینه ها را به حداقل برساند.

موضوع مهم دیگری که باید مدنظر قرار گیرد، ایجاد زیرساخت های لازم در این شهرک ها است. در خصوص آسفالت و جدول گذاری که شهرداری باید اقدام کند، اما در خصوص آب، برق، گاز و تلفن نیز باید ادارات مربوطه دغدغه داشته باشند و همکاری کنند. در راس این ادارات استانداری است که به عنوان مرجع حاکمیتی بر این دستگاه ها نظارت و مطالبه جدی از آنان داشته باشد.

آن چیزی که مبرهن است، این است که شهرداری به تنهایی نمی تواند نسبت به انتقال صنوف مزاحم از داخل شهر اقدام کند، اگر ادارات دیگر همکاری لازم را نداشته باشند، قطعا این طرح عملیاتی نخواهد شد.

نکته دیگری که باید مورد توجه باشد، نقش خود صنوف است. حتما باید جلساتی با آن ها گذاشته شود و نظرات صنوف هم در خصوص جانمایی شهرک ها و هم در خصوص طراحی واحدها باید اخذ شود. طراحی واحدها باید به صورتی باشد که متناسب با مشاغلی باشد که می خواهند در آنجا استقرار پیدا کنند.

منبع : ایرنا 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com