کد خبر ۲۵۱۴۶ انتشار : ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۸

«راه قم –قصر شیرین» برای سفر به عتبات عالیات در دوران قاجار بررسی شد

کتاب«از قم تا کربلا: سفر به عتبات عالیات؛ بررسی راه قم-قصرشیرین در دوره قاجار» سعیده سلطانی مقدم است که در آن با راه قم - قصرشیرین که مسیر زیارتی زائران قمی برای سفر به عتبات عالیات بوده آشنا می‌شوید.

به گزارش قم نا ، در گذشته راه‌ها و جاده‌های ارتباطی و تجاری، اهمیت فوق‌العاد‌ه‌ای داشت و از نظر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اثر فراوانی بر مناطق واقع در این راه‌ها و مسیر‌ها می‌گذاشت. تا چندی پیش مسیر قم ـ قصرشیرین که موضوع این کتاب است، از مهم‌ترین راه‌های ارتباطی در ایران و مسیر زمینی اصلی زائران عتبات عالیات و حجاج بیت‌الله ‌الحرام به شمار می‌آمد؛ بنابراین کارکرد‌های مذهبی و فرهنگی ویژ‌ه‌ای داشت.

 در واقع اهمیت جادۀ قم ـ قصرشیرین به دورههای قبل از قاجار برمیگردد، اما در زمان قاجاریه و بهبود روابط ایران و عثمانی اهمیتی دوچندان به خود گرفت. این جاده زمینۀ مبادلات محصولات کشاورزی را به اروپا فراهممیکرد.

راه قم ـ قصرشیرین در دورۀ قاجار، مهمترین راه داخلی ایران تا سرحدات غرب کشور بوده است. این راه به دلیل کارکردهای متنوعی که داشت، تأثیرات همهجانبهای را در حیات سیاسی و اقتصادی شهرها، سکونتگاهها و منازل واقعشده در طول مسیر بر جای گذارده است.

این پژوهش در پی آن است تا گوشه‌هایی از اثرگذاری این مسیر ارتباطی را بر زندگی ساکنان شهر‌های واقع در آن نشان دهد و ابعادی از اهمیت و کارکرد‌های آن را در رابطه با عتبات عالیات بیان کند.

کتاب «از قم تا کربلا: سفر به عتبات عالیات؛ بررسی راه قم-قصرشیرین در دوره قاجار»نوشته سعیده سلطانی مقدم در زمستان که توسط نشر مشعر منتشر شده است.

منبع :شبستان 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com