کد خبر ۲۵۲۰۶ انتشار : ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۲

معیار مهم «تخصص» در انتخاب شهردار

روزنامه ایمان در شماره روز چهارشنبه 26 فروردین ماه در ستون سرمقاله مطلبی با عنوان معیار مهم تخصص در انتخاب شهردار را به قلم حمید اشعری، کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری به رشته تحریر درآورده است.

به گزارش قم نا ، در این مطلب می خوانیم:

این روزها شورای شهر قم با انتخاب شهردار برای شهرمان آزمونی مهم را پشت سر خواهد گذاشت که امیدواریم با انتخاب گزینه ای مناسب شهروندان در آینده نزدیک رویکردی متفاوت را در مدیریت شهری شاهد باشند و توسعه شهری قم بر مبنای اصول حرفه ای نظام برنامه ریزی شهری و در مسیر تحقق آرمان شهر شیعی گام بردارد.

نگارنده در این نوشتار قصد دارد به یکی از معیارهای مهم در کنار سایر معیارها در انتخاب گزینه مناسب برای مدیریت شهر بپردازد. معیار تخصص در زمینه برنامه ریزی شهری از معیارهای بسیار مهم می باشد. معیاری که به نظر می رسد کمتر از معیارهای دیگر مورد دقت و بررسی لازم قرار می گیرد. شواهد این مدعا را می توان در وضعیت فعلی شهرمان به علت برخی تصمیم های غیرحرفه ای و کارشناسی نشده در گذشته مشاهده نماییم که در مطالب پیشین به برخی از آن ها اشاره نمودم.

حضور یک فرد متخصص نظام برنامه ریزی شهری در جایگاه شهردار نیاز اساسی شهر قم می باشد. چرا که امروزه با حضور در فضای شهرمان و نگاه آسیب شناسانه به شهر مشاهده می کنیم با نظام برنامه ریزی شهری مطلوب و علمی فاصله هایی را داریم و حتی در مواردی برخلاف اصول حرفه ای برای حل مسائل شهری عمل نموده ایم که ریشه این دست مسائل را می بایستی در حضور داشتن افراد غیرمتخصص و در مواردی تخصص های غیرمرتبط با برنامه ریزی شهری در جایگاه مدیریت شهری دانست.

تلاش برای تحقق شهری مطلوب برای سکونت و فعالیت که از حقوق شهروندان می باشد با انتخاب یک شهردار آگاه به حرفه برنامه ریزی شهری و متعهد در قبال آموخته هایش قابل تحقق می باشد. به اعتقاد نگارنده حضور چنین فردی با این ویژگی البته متعهد در قبال آموخته هایش که اهمیت بسزایی دارد تا در قبال برخی مصلحت اندیشی ها از اصول حرفه ای عدول ننماید در مدیریت شهر امتیازاتی را برای شهر و شهروندان به ارمغان می آورد که در ادامه به اختصار به برخی از این امتیازها اشاره می شود.

1 - تصمیمات غیرکارشناسی و سلیقه ای جای خود را به تصمیمات کارشناسی شده و حرفه ای می دهد. چرا که یک فرد متخصص نظام برنامه ریزی شهر می داند که اداره یک کلان شهر و حل پیچیدگی های مسائل شهری نیازمند داشتن نگاه کارشناسی شده و جامع در همه امور می باشد و بر مبنای تعهدی که در قبال تخصص خود دارد در راستای تحقق شهری در مقیاس انسانی تلاش می نماید تا محیطی مطلوب را برای سکونت، فعالیت و گذران اوقات فراغت شهروندان به وجود آورد.

2 - یک فرد آگاه و متعهد به نظام برنامه ریزی شهر، موضوعات و اهداف جدید در نظام برنامه ریزی شهری را به خوبی می داند بر این اساس توجه به مشارکت واقعی تمامی شهروندان در اداره شهر، توسعه پایدار شهری، ابعاد سبز طرح ریزی شهری، عدالت اجتماعی، اعتلای کیفیت فضاهای عمومی شهری جهت پاسخگویی به نیازهای متفاوت گروه های سنی شهروندان و مسائلی این چنین را به جد دنبال می نماید.

3 - یک فرد متخصص و متعهد که در جایگاه شهردار شهر قرار گیرد برای بهره مندی از حضور متخصصین نظام برنامه ریزی شهری در مدیریت شهری همت می گمارد و اداره امور شهر را با همراهی و همکاری متخصصین دنبال می نماید و شهرداری را به یک نهاد تخصصی و حرفه ای در مدیریت شهری تبدیل می نماید تا نتایج این حضور در نهایت شهروندان شهر را منتفع نماید.

4 - با حضور یک فرد آگاه به نظام برنامه ریزی شهری تأمین منابع مالی هزینه های شهرداری از طریق منابع پایدار شهری و نه منابع ناپایدار شهری محقق می گردد. بر این اساس مباحثی همچون تراکم فروشی غیرمجاز، تغییر کاربری اراضی زراعی و باغات شهر و مسائلی از این قبیل که نظام برنامه ریزی شهری مطلوب را دچار بحران می نماید نقش بسزایی در تأمین منابع مالی هزینه های جاری و عمرانی شهر ندارد.

در پایان از اعضای شورای شهرمان انتظار می رود با انتخاب یک گزینه متخصص و آگاه به نظام برنامه ریزی شهری و متعهد ضمن سپردن مدیریت شهر به اهل فن و به تبع آن بهبود محیط شهری و افزایش رضایتمندی نمره قابل قبولی را از شهروندان شهرشان کسب نمایند.

منبع : ایرنا 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com