کد خبر ۲۵۳۲۶ انتشار : ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۳۵
گفتگوی صریح و خواندنی قم نا با پدر پنج قلوهای قمی؛

سیاست های تشویقی مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای فرزند آوری در قالب همان مصوبه باقی ماند/ اوضاع اقتصادی اکثر خانواده های چندقلو در وضعیت قرمز است

مجتبی اصغری پدر پنج قلوهای قمی گفت: هیچ وقت از اینکه خداوند 5 نوزاد به خانواده بنده اضافه کرد ناراحت نشدم چون به این آیه قرآن کریم که پس از هر سختی آسانی قرار داده شده اعتقاد دارم اما از مسوولان امر نیز انتظار کمک دارم نه قول های که جلوی دوربین داده شود و با گرفته شدن عکس خاتمه پیدا کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی خبر قم (قم نا) ، چهارم فروردین ماه بود که دکتر محمدرضا مظفری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم از تولد 5 قلوها با سلامت کامل در بیمارستان ایزدی قم خبر داد وی با اظهار اینکه مادر و نوزادان در سلامتی کامل به سر می برند جنسیت نوزادان را سه قل پسر و دو قل دختر اعلام کرد.
پیش از این نیز در بیست و پنجم آبان ماه سال 1393 خانم 28 ساله سنندجی در اولین زايمان خود در شهر مقدس قم 5 قلو به دنيا آورد بود ، وی در زايمان خود در بيمارستان حضرت معصومه (س) قم يک پسر و 4 دختر به دنيا آورد.

تولد دو ، سه ، چهار یا پنج نوزاد شبیه هم که همزمان ساکت می‌شوند، گریه می‌کنند، شیر می‌خواهند یا جایشان را خیس کرده‌اند برای آدم‌های خارج از خانواده، جذاب و نمکی است، اما زن و مردی جوان که یکباره صاحب خانواده‌ای بزرگ شده‌اند، بیشتر دست‌تنهایی‌های چندقلوداری را می‌بینند تا بامزگی‌ حرکات کپی شده نوزادان.
به همین بهانه میزبان جناب آقای اصغری پدر اولین 5 قلوهای سال 1394 بودیم تا شنونده گوشه ای از زیبایی ها و مشکلات نگهداری این نوزادان باشیم.

- جناب آقای اصغری  در ابتدا خودتن رو معرفی کنید و بفرمایید در چه سالی ازدواج کردید و چند فرزند دارید؟
اینجانب مجتبی اصغری متولد وساکن شهرمقدس قم راننده ی آژانس هستم و درسال86 ازدواج کرده و درحال حاضرپدر 5 نوزاد با نام های زهرا،مسلم،محسن،محمد و زینب  هستم .


- زمانی که متوجه شدید خانواده شما 7 نفره خواهد شد چه حسی پیدا کردید؟
بیان این حس که شما صاحب فرزند شده اید قابل توصیف نیست اما برای اولین بارکه به دکترمراجعه کردیم که آزمایشات ابتدایی دوران بارداری را انجام دهیم خاطرم هست که درمطب خانم دکترابراهیمی که جا دارد از زحمات ایشان تشکرکنم همسرمن پس ازاینکه از اتاق خارج شد به صورت جدی به من گفت که شما به فکرخرید یک دستگاه ماشین ون باشید من با تعجب گفتم شما به فکرسلامتی خود و بچه باش ماشین را هم چشم عوض می کنم ، همسر بنده با خنده گفت من وبچه ها خدا روشکرخوب هستیم .
آن روزمتوجه شدم که درآزمایش سونوگرافی چهارجنین دیده شده است پس ازسه ماه برای تعیین جنسیت به دکتر مراجعه کردیم اما چون جسه ی آن ها کوچک بود امکان تشخیص جنسیت فراهم نبود ، چندی بعد درسونوگرافی که دربیمارستان امام رضا (ع ) انجام شد دکترمتخصص اعلام کرد هردوجنسیت دررحم دیده میشود.
زمانی که همسرم را به علت دردی که احساس میکرد به بیمارستان ایزدی منتقل کردیم دکتریوسفی پس ازمعاینه اولیه به بنده اطلاع داد که به دلایل شرایط خاص مادرو فرزندان فورا باید وی عمل شود تا آسیبی به وی وفرزندانش نرسد هنوزسه هفته تا پایان دوران نه ماهگی مانده بود که این عمل انجام شد پس ازچهل دقیقه جراحی به بنده اطلاع دادند که شما صاحب پنج قلوشده اید دوقل دختر و سه قل پسر .


- وضعیت مالی و معیشتی شما به چه صورت است و آیا فکر تامین مالی برای فرزندان خود نموده اید؟
عرض کردم که شغل بنده راننده آژانس می باشد و به دلیل شرایطی که خانواده بنده پیدا کرده خیلی امکان اینکه سر کار حاضر شوم مقدر نیست و واقعا در شرایط بن بست پرستاری از این نوزادان قرار گرفته ایم ، فکر تامین خانواده به دوش مرد خانواده است چه برسد به این موقع که خدای متعال به این حقیر 5 نوزاد اهداء کرده است ، همیشه دعا گوی محبت بزرگان بوده و هستم و شکرگذار خدای مهربان اما دغدغه آینده فرزندانم واقعا شرایطی به وجود آورده که فعلا امروز به فکر رفع مشکل امروز آنها هستم ، یعنی نبود وقت و مشکلات پرستاری واقعا اجازه نمی دهد به اتفاقات دیگر زندگی رسیدگی کنم ، دوست دارم زندگی خوبی برای آنها فراهم کنم اما رویارویی با مشکلات هم سخت است.


- با توجه به نیاز مبرم کشور به افزایش جمعیت در صورتی که صاحب 5 قلو نمی شدید ، نظر حضرتعالی در این خصوص چه بود؟
قبل ازاینکه متوجه بشوم که صاحب چهارقلو هستم فکرفرزندان بعدی خود بودم که شرایط زندگی بهتری را برای آن ها فراهم کنم تا برای جامعه مفید باشند ، مقام معظم رهبری هم به طبع با توجه به شرایط کشورو مقتضات زمان با درایت این مساله را مطرح نمودند درجلسه ای که خدمت حاج آقا ملکا نماینده مقام معظم رهبری درشهرقم رسیدم تا سلام خود وخانواده را به ایشان و مقام معظم رهبری اعلام نمایم ، ایشان پس ازاطلاع از وضعیت بنده با تبریک این مهم اظهارداشتند حضرت آقا ازشنیدن این خبرخوشحال خواهند شد وایشان محبتی کرده وقول هرگونه کمک را به این حقیردادند.


- بعد از فارغ شدن همسرتون چه کمک هایی از سوی دولت و مسئولین صورت گرفت؟
درابتدا باید عرض کنم بنده تا به این روزدست یاری به طرف کسی درازنکردم امام شرایط خاصی که بعد از وضع حمل به وجود آمد احساس میکردم باید این مطلب مهم تلقی داده شود با هماهنگی بیمارستان ازصدا وسیما درخواست کردیم برای پوشش این اتفاق حضور پیدا کنند دراین میان تنها کسی که به کمک ما آمد دکترایرانی خواه بود که با توجه به فشردگی کار در اوایل سال محبت کرد وپس از اطلاع ازاین مهم دربیمارستان حاضرشدند که با صحبتی که با بنده داشتند قوت قلبی به بنده دادند : شما نگران مسایل پزشکی نباشید و توکلتان به خدا باشد .
چون هزینه ی بیمارستان سنگین شده بود ویک قل دختر و یک قل پسر در دستگاه نگهداری می شدند با دستور دکترایرانی خواه هزینه های بیمارستان رایگان شد و ایشان محبتی کرد وتمام هزینه های معاینات فرزندان بنده را تا یک سال به صورت رایگان متقبل شدند .
پس از چند روزبه دلایل شرایط خاصی که با آن مواجه شده بودم به کمیته امداد وسازمان بهزیستی مراجعه کردم که به بنده اعلام کردند که ما برای فرزندان شما برنامه ایی داریم و با شما تماس خواهیم گرفت ونگران نباشید .
الان که بیست روزازاین قول ها گذشته وتماسی با بنده نگرفتند چون هنوز یکی از قل ها هنوز در بیمارستان هست واقعا با مشکل مهم پرستاری مواجه شدم دوباره به بهزیستی مراجعه کرده وخواستار کمک در امرپرستاری این نوزادان شدم اما به بنده گفتند پرستاری به ما ربطی ندارد و ما اینجا فقط امکان اهدای شیرخشک داریم که آن هم با داستانی همراه است ، یک سری مدارک ازفرزندان اینجانب گرفته شد تا اگرکمک نقدی مصوب شد اهدا شود .


- چه در خواستی از مسئولین دارید؟
از مسوولینی که تا به امروز با اینجانب تماس گرفتند و قول هر گونه حمایت رو دادند تشکر می کنم ، اما خواهشی که دارم به این خانواده ها نگاه ویژه ای بشه شاید اولین دغدغه بنده به عنوان پدر خانواده نداشتن سرپناهی مناسب و عدم ثبات شغلی باشه ، عرض کردم بنده مستاجر هستم و این 5 قلو ها برای صاحب خانه نیز ایجاد مشکلاتی کرده که این بنده خدا هم هر گونه کمکی دریغ نکرده است ما به دلیل شرایطی که الان دارم باید کنار خانواده باشم و فکر بنده واقعا درگیر آینده این فرزندانم هستش ، اگر در یک جمله مشکلاتم را بیان کنم مسکن در اولویت اول خواهد بود مسایل تربیتی و .... نیز جای خود دارد.

- این که روزی فرزند و اولاد توسط پروردگار تضمین شده و تامین خواهد شد را چقدر اطمینان و یقین به این سخن دارید؟
قطعاً همینطور هستش ، به فرموده خدای متعال در قرآن کریم پس از هر سختی آسانی قرار دادیم خدارو شاهد می گیرم تا به امروز لحظه ای نشده که از شرایط موجود ناراحت باشم و خدا نکرده حرفی بر زبان جاری کنم ، شاید برای شما جالب باشه که تا به امروز چندین نفر با بنده تماس گرفته و در ازای پرداخت مبالغی قابل توجه خواستار دریافت یکی از قل ها و نگهداری از وی شدند اما بنده با قاطعیت با آنها برخورد کرده و به هر نحوی که شده می خواهم فرزندانی با ایمان و مفید برای جامعه تربیت کنم.


نمونه آقای اصغری ها خوشبختانه یا متاسفانه در حال ازدیاد است در سال 1391 ، شورای عالی انقلاب فرهنگی بسته‌ای از سیاست‌های تشویقی و حمایتی برای ترغیب ایرانیان به فرزندآوری را تصویب کرد که هدفش رسیدن به نرخ باروری مناسب و جمعیت مطلوب بود، البته گرچه این تشویق‌ها و حمایت‌ها بیشتر در قالب همان مصوبه باقی ماند و اجرا نشد.

با این حال این تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی یک حسن داشت و آن این که اجازه ارائه لوایح و پیشنهادهایی همسو با سیاست‌های افزایش جمعیت را به دولت و مجلس می‌داد که در سال 92، دولت به پیشقراولی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی لایحه «حمایت از خانواده‌های دارای چندقلو» را ارائه داد.

بر اساس این لایحه قرار بود مادران این کودکان از بسته‌های مراقبت‌های بهداشتی، درمانی و تغذیه‌ای بهره‌مند شوند و اگر والدین این کودکان کارمند دولت هستند از حق اولاد خاص استفاده کنند.

پس با این وصف شکی نیست اوضاع اقتصادی بیشتر خانواده‌هایی که چندقلو دارند در وضعیت قرمز قرار دارد، خانواده‌هایی که در عمل با سیاست‌های افزایش جمعیت همراهی می‌کنند، اما نهادهای دولتی و حمایتی برای پشتیبانی از آنها و نیز ترغیب بقیه خانواده‌ها به فرزندآوری تلاش نمی‌کنند، در حالی که در سراسر دنیا این سیاست‌های تشویقی و ترغیبی است که خلأ کاهش جمعیت را پر می‌کند و به تحکیم بنیان خانواده منجر می‌شود.

سعید آقایی/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com
0
۳۱ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۲۴

با عرض سلام خدمت شما .این جانب هم به لطف وعنایت خدا صاحب چهار قلو شده ام که هیچ حمایتی ازم نشد فقط به امیدخدا زندگی میکنم واقعا شرمنده خانوادم شدم .خدارا قسم میدم به حق عابروی امام حسین هیچ بنده خدای شرمنده زن وبچه هاش نشه

پاسخ