کد خبر ۲۶۲۱۸ انتشار : ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۸

همایش علمی تاثیر مذاکرات هسته ای بر روابط بین المللی در قم برگزار شد

همایش علمی تاثیر مذاکرات هسته ای بر روابط بین المللی یکشنبه شب با حضور جمعی از طلاب و فضلای حوزه های علمیه در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

به گزارش قم نا ، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در این همایش با بیان اینکه ایران اسلامی پس از انقلاب همواره به دنبال ارتقاء قابلیت های راهبردی بوده، اظهار داشت: لابی صهیونیستی با راه انداختن توطئه ها و دسیسه های بسیار و جنگ روانی علیه کشورمان، به دنبال محدود کردن ایران در عرصه های مختلف است.

ابراهیم متقی با اشاره به روند شکل گیری و رشد و توسعه انرژی هسته ای در کشور، خاطرنشان کرد: آمریکایی ها با طرح مساله انحراف در انرژی هسته ای کشورمان، فشار بسیاری را در ابعاد و جهات مختلف وارد کرده و ایران اسلامی در آن برهه تعلیق داوطلبانه را پذیرفت.

وی با اشاره به رفع تعلیق و شروع مجدد فعالیت های هسته ای در کشورمان، صدور قطعنامه ها علیه جمهوری اسلامی ایران به موازات پیشرفت های چشمگیر در این عرصه را مورد توجه قرار داد و گفت: غربی ها همواره مخالفت و دشمنی خود با دستیابی ایران به انرژی هسته ای را به روش های گوناگون نشان داده اند.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان تصریح کرد: الگوهای رفتاری کشورهای غربی و آمریکایی ها به خوبی نشان می دهد آنها به هیچ عنوان به رفع یکباره تحریم ها رضایت نمی دهند و با طرح مسائل مختلف در توافق نامه به دنبال تعلیق تدریجی تحریم ها هستند.

عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) نیز در این همایش با بیان اینکه انقلاب اسلامی پایه های لیبرالیسم آمریکایی را دچار خدشه کرده و الگویی بدیع برای انسانها به ارمغان آورده است، اظهار داشت: بر اساس آموزه های دینی ما به ایستادگی و مقاومت در برابر مستکبران و سلطه جویان دعوت شده ایم.

حجت الاسلام محمدعلی نوروزی خاطرنشان کرد: قطعا ادامه مذاکرات با کشورهای غربی باید همراه با مقاومت، ایستادگی و نرمش قهرمانانه بوده و مسوولان کشور به هیچ عنوان در برابر زیاده خواهی آمریکایی ها عقب نشینی نکنند.

وی در پایان با بیان اینکه غرب به دنبال خدشه در الگوی مقاومت کشورهای منطقه و بازیابی ابهت پوشالی خود در جهان است، تصریح کرد: نرمش قهرمانانه بر محور رعایت خطوط قرمز، حفظ عزت و استقلال کشور، در نظر گرفتن مصالح ملی و فراملی و خودباوری در پیشرفت و توسعه کشور معنا پیدا می کند.

در این همایش همچنین عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه ما در کشورمان انرژی هسته ای را تا مرحله توانایی قانونمند می خواهیم و باید چرایی و هزینه های آن را نیز بدانیم، گفت: مسوولان نظام و رهبر معظم انقلاب خطوط قرمز را برای هیات مذاکره کننده مشخص کرده و آنها در این جهت گام برمی دارند.

ناصر هادیان در ادامه افزود: وقتی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست، از راستی آزمایی و بازرسی نیز تا جایی که امنیت ملی خدشه دار نشود، هیچ هراسی ندارد و البته باید نسبت به ادامه تحقیق و توسعه و فعالیت سایت فردو اهتمام داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی به جای امضا کردن آن به این دلیل است که اگر غربی ها به تعهدات خود پایبند نبوده و عملی را بر خلاف توافق نامه انجام دادند، کشورمان نیز بلافاصله اجرای پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد.

وی سازوکارهای غربی ها برای اجرای توافق نامه جامع را در سه حوزه شناسایی تخلف، جلوگیری از گریز هسته ای و بازدارندگی دانست و گفت: ایران اسلامی نیز باید استراتژی بازدارندگی در رابطه با نقض تعهدات از سوی غربی ها را تمهید کرده و به داده ها و ستاده های خود در مذاکرات کاملا توجه کند.

هادیان در پایان با بیان اینکه وضعیت کشورمان در مجامع بین المللی درسالهای اخیر امنیتی شده بود، تصریح کرد: از مهمترین دستاوردهای توافق هسته ای، غیر امنیت سازی پرونده کشورمان و شکسته شدن اجماع بین المللی علیه ایران اسلامی خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان نیز در این همایش مهمترین دلیل انجام مذاکرات هسته ای با کشورهای غربی را لغو تحریم ها دانست و گفت: لغو تحریم ها نباید مختص تحریم های هسته ای باشد، زیرا در متن تحریم های نفتی و بانکی، تروریسم و حقوق بشر نیز قید شده است.

فواد ایزدی با بیان اینکه غربی ها از هر توطئه و دسیسه ای برای ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران استفاده می کنند، خاطرنشان کرد: آمریکایی ها به هیچ عنوان منطقی نبوده و برای مانع تراشی و ضربه زدن فقط به دنبال بهانه هستند.

وی با بیان اینکه باید مراقب باشیم با امضای خودمان، پرونده هسته ای ذیل فصل هفتم شورای امنیت قرار نگیرد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تاکنون بر تمامی تعهدات خود پایبند بوده و کاملا همکاری داشته است، اما متاسفانه غربی ها و آمریکایی ها بر خلاف تعهدات خود عمل کرده و به هیچ عنوان نباید به آنها اعتماد داشته باشیم.

منبع : ایرنا 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com