کد خبر ۲۶۳۰۶ انتشار : ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۶
معاون پژهشی حوزه علمیه:

نخستین نشست هم‌اندیشی استعدادهای بر‌تر حوزه‌های علمیه در قم برگزار می‌شود

معاون پژوهشی حوزه علمیه از برگزاری نخستین نشست هم اندیشی استعدادهای بر‌تر حوزه‌های علمیه با حضور ۲۵۰ نفر از استعدادهای بر‌تر حوزه‌های علمیه خبرداد.

 به گزارش قم نا ، حجت الاسلام علی عماد پیش از ظهر امروز در نخستین نشست هم اندیشی استعدادهای بر‌تر و ممتازین حوزه‌های علمیه که در سالن نشست‌های انجمن علمی حوزه علمیه قم برگزار شد اظهارداشت: خداوند انسان هارا با سلیقه‌های مختلف خلق کرده و هرانسانی دارای ظرفیت‌های مختلفی است که مهم‌ترین اقدام شناسایی ظرفیت‌های مختلف انسان‌ها است.

معاون پژوهشی حوزه علمیه افزود: هرمقداری که ظرفیت انسان افزایش پیدا کند مسئولیت وی در برابر آن نیز بیشتر می‌شود، شناخت استعداد‌های بر‌تر و حمایت از آن‌ها یکی از وظایف حوزه علمیه است.

عماد بیان کرد: مسئولیت اصلی بنیاد ملی نخبگان شناسایی استعدادهای بر‌تر در کشور است، حمایت از استعدادهای بر‌تر در حوزه‌های علمیه یکی از اهداف نیزاست.

وی عنوان کرد: از گذشته شناسایی استعدادهای بر‌تر در حوزه‌های علمیه وجود داشته که برخی زمان‌ها این اقدام با جدیت بیشتری پیگری شده است.

معاون پژوهشی حوزه علمیه با اشاره به اهداف مرکز استعدادهای برترحوزه علمیه تصریح کرد: در آغاز سال 90 مرکزشناسایی استعدادهای بر‌تر توسط حوزه علمیه تاسیس شد که مهم‌ترین مسئولیت این مرکز شناسایی استعدادهای بر‌تر، حمایت از استعدادهای بر‌تر برای تبدیل شدن به نخبه و تولید دانش دینی است.

عماد اظهار داشت: این مرکز تلاش می‌کند نسبت به شناسایی استعدادهای بر‌تر در فارغ التحصیلان حوزه علمیه اهتمام جدی داشته باشد و در سال 93 نیز بحث شناسایی نخبگان فعال شده که تلاش می‌کنیم در سال 94 نیز این اقدام نهایی شود.

وی بیان کرد: در نخستین نشست هم اندیشی استعدادهای بر‌تر حوزه‌های علمیه 250 نفر از استعدادهای بر‌تر حوزه‌های علمیه شرکت می‌کنند و سقف سنی آن‌ها 34 سال است.

معاون پژوهشی حوزه علمیه با اشاره به برنامه‌های نخستین نشست استعدادهای بر‌تر حوزه‌های علمیه عنوان کرد: این نشست دارای دو بخش اختصاصی است که از ساعت 17 روز چهارشنبه آغاز می‌شود و دارای 4گروه مقدمات، سطح یک، سطح دو، سطح سه و سطح چهار است.

عماد تصریح کرد: هیئت رئیسه جلسه‌ای با استعدادهای بر‌تر دارد که در این جلسه پیشنهادهای نخبگان حوزوی مطرح و از نظرات آن‌ها استفاده می‌شود.

وی اظهار داشت: در این نشست مهمان‌هایی از هیئت امنای بنیاد ملی نخبگان، اعضای جامعه مدرسین و شورای عالی دعوت شده‌اند که این نشست در اصل جلسه فعالان حوزه‌های علمیه با طلاب استعداد بر‌تر است.

معاون پژوهشی حوزه علمیه بیان کرد: معاون رئیس جمهور و مدیر بنیاد ملی نخبگان در نخستین نشست استعدادهای بر‌تر شرکت می‌شوند که آیت الله حسینی بوشهری سخنران مراسم افتتاحیه است و آیت الله سبحانی نیز سخنران اختتامیه این مراسم است که در سالن همایش‌های مدرسه علمیه دارالشفا برگزار می‌شود.

عماد عنوان کرد: در مجموع حدود 60 نفر از طلاب استعداد بر‌تر در مقدمات حوزه علمیه تحصیل می‌کنند و 70 نفر استعدادهای بر‌تر سطح سه و چهار هستند و 120 نفر استعدادهای بر‌تر سطح یک حوزه علمیه مسغول به تحصیل هستند.

وی تصریح کرد: در استعدادهای بر‌تر فرآیندی برای شناسایی قرار داده‌ایم که نخستین اقدام ارزشیابی تحصیلی و گزارش فعالیت آن‌ها است و معدل مقطع با فرمول معینی محاسبه می‌شود.

معاون پژوهشی حوزه علمیه اظهار داشت: ما در بخش‌های مختلف استعدادهای بر‌تر را شناسایی می‌کنیم که عرصه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی تبلیغی و عرصه تهذیبی تربیتی شامل این بخش‌ها هستند.

عماد بیان کرد: استعدادهای برتری که شناسایی شده است 176 نفر است و ممتازینی که وجود دارد 73 نفر است که در مجموع 249 نفر استعدادهای بر‌تر در حوزه علمیه وجود دارد.

وی عنوان کرد: برخی از استان‌ها در زمینه استعدادهای بر‌تر فعال‌تر بودند که در میان استان اصفهان 24 استعداد بر‌تر دارد، استان تهران 36 نفر و حوزه عملیه قم بیشترین سهم را دارد که 146 نفر را به مرکز استعدادهای بر‌تر معرفی کرده است.

معاون پژوهشی حوزه علمیه تصریح کرد: تا سن 34 سالگی استعدادهای بر‌تر را شناسایی می‌کنیم و بالا‌تر از این سن را به عنوان استعدادبر‌تر محسوب نمی‌شوند.

عماد با اشاره به برنامه‌های مرکز علمی حوزه جهت شناسایی استعدادهای بر‌تر حوزوی اظهارداشت: نظام حمایتی ما تعریف شده است و جهت گیری ما ارتقایی است و آموزش دانش و مهارت را در کار خود قرار داده‌ایم که اردوهای علمی، دیدار با شخصیت‌های موفق جهت استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها را در دستور کار خود داریم.

منبع : تسنیم 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com