کد خبر ۲۷۰۲۸ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۲۵
نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در عراق؛

آیت الله آصفی دار فانی را وداع گفت

آیت الله شیخ محمد مهدی آصفی نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در عراق، صبح امروز دارفانی را وداع گفت.وی که از بیماری سرطان کبد رنج می برد، پس از ادای نماز صبح دعوت حق را لبیک گفت و به دیدار معبود خود شتافت.

پیکر آیت الله آصفی بنا به وصیت وی در نجف اشرف به خاک سپرده خواهد شد.
 
دفتر این عالم مجاهد در این رابطه اطلاعیه‌ای منتشر کرده، که متن آن به شرح زیر است:
 «انالله و انا الیه راجعون» به آگاهی ملت شریف ایران بویژه علمای اعلام و حوزه های علمیه در جهان اسلام می‌رساند، صبح امروز(پنج شنبه) چهارده خرداد 1394 یار دیرین حضرت امام خمینی (ره) و نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در نجف اشرف، اسوه زهد و جهاد و اجتهاد آیت الله محمد مهدی آصفی به لقاءالله پیوست.»
آیت‌الله محمد مهدی آصفی» در سال 1316 شمسی در خاندانی که به علم و تقوا مشهور بوده‌اند، چشم به جهان گشود. پدر ایشان «آیت‏ الله شیخ على‏ محمد بروجردى آصفى» از علماء و مجتهدین حوزه علمیه و از عارفان روزگار خود بود.
 
 وی پس از طی مراحل تحصیلات ابتدایی و متوسطه، به فراگیری علوم دینی پرداخت که مقدمات و سطح را در نجف در محضر والد و جمعی از بزرگان حوزه فراگرفت. همچنین خارج فقه و اصول را در همین حوزه در درس بزگان عصر خود حاضر می‌شد و از گنجینه معارف آن‌ها بهره می‌برد. دروس دانشگاهی را نیز تا مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه بغداد گذراند.
 
 آیت الله آصفی در حوزه علمیه نجف و قم خارج فقه و اصول و فسفه و خارج تفسیر قرآن را تدریس کرده و در اغلب علوم اسلامی بویژه تفسیر و کلام و فقه صاحب‌نظر بودند.
 
 در سال 1393 هجری قمری از مرحوم آیت‌الله العظمی حاج شیخ میرزا هاشم آملی و یک سال بعد از آیت‌الله شیخ مرتضی آل‏ یاسین در نجف اجازه اجتهاد گرفت.
 
 وی به زبان‌های عربی و فارسی مسلط بوده و کتاب‌های ایشان به زبان‏های فارسی، اردو، ترکی، انگلیسی، فرانسوی و کردی ترجمه شده است.
 
این عالم مجاهد در مسائل سیاسی نیز ایشان بیش از بیست و پنج سال علیه رژیم بعث عراق فعالیت کرد و عضو کادر رهبری حزب الدعوة این کشور بود و بیش از ده سال سخنگویی رسمی این تشکیلات را نیز به عهده داشت.
 
 همواره ساده زیستی و زهد کم نظیر آیت الله آصفی نیز زبانزد خاص و عام بود.
 
وی پس از سقوط رژیم بعثی صدام به عراق بازگشت و در حوزه علمیه نجف به درس و بحث مشغول شد.

تکمیلی:

پیکر آیت الله شیخ محمد مهدی آصفی نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در عراق، دقایقی پیش به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) انتقال یافت.

 

در این مراسم که با حضور علما، روحانیان و عراقی های ساکن قم برگزار شد، پیکر این عالم فقید از مسجد امام رضا(ع) به سوی حرم مطهر تشییع شد.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی پس از نماز جمعه بر پیکر آیت الله آصفی نماز خوانده و سپس مراسم تشییع از حرم به سوی میدان شهدا برگزار می شود.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com