کد خبر ۲۷۲۵۵ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۶
آیت‌الله مصباح یزدی:

پیروزی انقلاب اسلامی سبب ارتقای جایگاه روحانیت در جامعه اسلامی شد

آیت‌الله مصباح یزدی گفت: در زمان شاه دیدگاه نامناسبی نسبت به قشر روحانیت وجود داشت اما به برکت انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) این موضوع تغییر پیدا کرد و روحانیت به جایگاه اصلی خود برگشت.

به گزارش قم نا ، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی ظهر امروز در دیدار با معاونان پژوهش حوزه‌های علمیه، اظهار داشت: پیشرفت‌های علمی که در حوزه‌های علمیه ایجاد شده از ثمرات آرمان‌های امام خمینی (ره) است که سبب شد تا حوزه‌های علمیه به رشد و توسعه مناسبی دست پیدا کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: بررسی موقعیت پژوهش در حوزه علمیه پیش از انقلاب و پس از انقلاب نشان‌دهنده این است که این بخش در فعالیت‌های دینی چه اثراتی را در جامعه دارد و سبب چه تحولاتی شده و نیازمند چه اقداماتی جهت پیشرفت است.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با اشاره به لزوم نشر فعالیت‌های پژوهشی در حوزه‌های علمیه بیان کرد: آموزش و پژوهش در حوزه‌های علمیه هیچ‌گاه متروک نبوده و از گذشته بزرگانی در حوزه‌های علمیه بودند که سبب پیشرفت حوزه علمیه و ترقی آن شدند اما باید توجه بیشتری به آن صورت بگیرد.

رئیس موسسه آموزشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه شاه در زمینه تضعیف روحانیت اقدامات زیادی انجام داد، عنوان کرد: در زمان رژیم شاه و به دلیل مبارزه و مخالفتی که این رژیم با روحانیت و نهادهای دینی حوزه‌های علمیه داشت، این نهاد مهم تضعیف شد و علماء خانه‌نشین شدند و طلاب و علماء در روزنامه‌ها مورد تمسخر قرار گرفتند و به لباس مقدس روحانیت اهانت می‌شد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به تلاش‌های امام خمینی (ره) و علماء جهت ارتقای جایگاه روحانیت در جامعه تصریح کرد: در زمان رژیم شاه دیدگاه بسیار نامناسبی نسبت به قشر روحانیت وجود داشت که به برکت انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) این موضوع تغییر پیدا کرد و روحانیت به جایگاه اصلی خود برگشت و امروز از ارزش و جایگاه بالایی در جامعه برخوردار است.

وی عنوان کرد: در پژوهش‌های اسلامی نیازمند توجه به دو عامل جنبی هستیم و آن این است که پژوهش یک پیش فرض و مقدمه‌ای دارد که باید از سرمایه‌های علمی مناسب برخوردار شود و براساس آن داده‌های حرکت و تولید علمی جدیدی انجام شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر استفاده از افراد مجرب در نشر فعالیت‌های پژوهشی در حوزه‌های علمیه تصریح کرد: تحول در پژوهش‌های حوزه علمیه نیازمند مجموعه افرادی است که در این زمینه متخصص باشند تا بتوانند به ایجاد تحول و نوآوری در حوزه‌های علمیه بپردازند.

استاد سطوح عالی حوزه با بیان این که باید طلاب را به گونه‌ای تربیت کنیم که جهت رفع نیاز به کارهای علمی بپردازند، گفت: در زمینه کارهای علمی و دینی باید با توجه به نیازآن امکانات و حقوق در نظر بگیریم تا در زمینه فعالیت‌های علمی به پیشرفت برسیم.

منبع : تسنیم 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com