کد خبر ۲۷۸۷۱ انتشار : ۷ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۸

دو عامل مهم سقوط ملت‌ها از منظر نهج‌البلاغه

ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به عوامل سقوط ملت‌ها از منظر نهج‌البلاغه، گفت: حضرت علی علیه‌السلام یکی از عوامل شکست و سقوط ملت‌ها و امت‌ها را طمع و زیاده‌خواهی عنوان می‌کنند.

به گزارش قم نا ، حجت‌الاسلام رضا محمدی، کارشناس رسانه ملی، پیش از ظهر امروز در شبستان امام خمینی (ره) زیاده‌خواهی را عامل شکست ملت‌ها در نهج‌البلاغه عنوان کرد و گفت: حضرت علی علیه‌السلام یکی از عوامل شکست و سقوط ملت‌ها و امت‌ها را طمع و زیاده‌خواهی عنوان می‌کنند.

وی افزود: امام علی(ع) در نهج‌البلاغه احترام متقابل را یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های زندگی مؤمنانه عنوان می‌کنند و از مسلمانان می‌خواهند برای دیگران احترام متقابل قائل بوده و حتی این احترام متقابل را برای خردسالان هم لازم می‌دانند.

کارشناس رسانه ملی ادامه داد: حضرت می‌فرمایند که احترام متقابل به خردسالان آینده یک ملت را تضمین می‌کند زیرا زمانی که به کودک احترام گذاشته نشود او در بزرگ‌سالی به جبران بی‌احترامی گذشته بر خواهد آمد و مثال او مانند لانه پرنده‌ای است که از آن تخم‌های پرنده را خارج کرده و به‌جای تخم پرنده، تخم مار بگذارند که شاید هردوی این تخم‌ها تخم باشند ولی تخم مار بلای جان پرنده می‌شود و زمینه مرگش را فراهم می‌کند و در خصوص امت‌ها هم همین‌طور است.

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به این‌که احترام متقابل اجتماعی زمینه افزایش وحدت را در جامعه فراهم کرده و سبب پیشرفت می‌شود، ادامه داد: بی‌احترامی ثمره‌ای جز نابودی و ویرانی برای ملت‌ها و امت‌ها به دنبال نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: حضرت امیر(ع) درباره بنی‌امیه می‌فرمایند که این قوم آفات جدایی و تفرقه را در جهان اسلام کاشته و سبب جدایی امت اسلامی از هم خواهند شد و اگر امت اسلامی مراقب توطئه‌های این قوم نباشند آینده اسلام در خطر قرار خواهد گرفت.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: متأسفانه امروز هم قوم بنی‌امیه که همان حاکمان سعودی هستند سبب افزایش تفرقه در میان امت اسلامی‌ شده و کینه افراطی‌گری را در جهان اسلام کاشته‌اند که این موضوع نشانه دشمنی آشکار این گروه با اسلام و خدمت به حزب شیطان است و این قوم به اسلام می‌خواهند تیشه به ریشه اسلام بزنند.

حجت‌الاسلام محمدی طمع را عامل شکست ملت‌ها عنوان کرد، افزود: اگر ملت‌ها و امت‌ها به یاری رسول خدا (ص) و به یاری حق برخیزند آینده روشنی در انتظار آنها خواهد بود.

وی ادامه داد: اما اگر امت‌ها مانند قوم بنی اسرائیل زیاده‌خواهی را پیشه خود کنند طبق رهنمود نهج‌البلاغه دچار شکست شده و خداوند مقام و منزلت آنها را از میان برمی‌دارد.

کارشناس رسانه ملی یادآور شد: با احترام متقابل، وحدت و بصیرت و همچنین دوری از زیاده‌خواهی آینده روشنی در انتظار امت اسلامی خواهد بود.

منبع :رسا 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com