کد خبر ۲۸۱۴۲ انتشار : ۱۴ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۶

آموزش های فنی و حرفه ای و غنی سازی اوقات فراغت

روزنامه ایمان در شماره روز یکشنبه چهاردهم تیرماه در ستون سرمقاله مطلبی با عنوان آموزش های فنی و حرفه ای و غنی سازی اوقات فراغت را به قلم جواد قاسمی به رشته تحریر درآورده است.

به گزارش قم نا ، در این مطلب می خوانیم:
اوقات فراغت موضوعی است که تقریبا همه ساله نزدیک به فصل تابستان و ایام تعطیلات دانش آموزان بازار گفت و گو در مورد آن داغ می شود. با نزدیک شدن فصل تابستان و تعطیلی مدارس، خانواده ها در مورد تعطیلات طولانی فرزندان خود دچار نگرانی می شوند و دانش آموزان خسته از یک سال تحصیلی، سه ماه فرصت دارند تا خود را برای سال تحصیلی آینده آماده کنند که در این میان نقش خانواده ها، سازمان ها و نهادهای متولی مانند آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان از همه پررنگ تر می باشد.
در این میان وضعیت شهرهای کوچک و روستاهای قم بسیار وخیم تر از کلان شهر قم است. متاسفانه 80 درصد مردم نسبت به نحوه درست پر کردن و گذراندن اوقات فراغت آگاهی ندارند و تماشای تلویزیون و حضور در شبکه های اجتماعی و استفاده از اینترنت یکی از اصلی ترین ابزارهای پر کردن اوقات فراغت بیشتر از خانواده ها شده است که عوارض آن در تربیت فرزندان و آینده خانواده غیرقابل انکار است.
متاسفانه در حال حاضر برای مدیریت اوقات فراغت جوانان و نوجوان برنامه مشخصی تدوین نشده و هر خانواده بر اساس توانایی های مالی و امکانات فرهنگی خود فرزندان خود را سرگرم می کند. این موضوع در شهرهای کوچک و روستاهای استان قم وضعیت دیگری دارد، زیرا در این مناطق اصلا امکاناتی وجود ندارد که خانواده ها بخواهند برای پر کردن اوقات فراغت خود بر اساس آن برنامه ریزی کنند.
در شهرهای کوچک و روستاهای استان قم خانواده های توانمند، فرزندان خود را به کلاس های ورزشی و آموزشی که در کلان شهر قم تشکیل می شود، اعزام می کنند، درحالی که این شرایط برای همه مقدور نمی باشد. اگر بخواهیم از نگاه آسیب شناسی به این موضوع در شهرهای کوچک و روستاهای استان قم بنگریم، مشکل اساسی نه بودجه و نه امکانات است بلکه خلا مدیریت برنامه ریزی اوقات فراغت و کمبود کارشناس و متخصص در این زمینه اصلی ترین عامل کاستی ها می باشد.
یکی از مواردی که واقعا می تواند در شهرهای کوچک و روستاهای استان قم در خصوص پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان موثر باشد، آموزش های فنی و حرفه ای در رشته های مختلف به دانش آموزان است، چراکه این مهم می تواند هم نیروی انسانی لازم برای آن منطقه را تربیت کند و هم موجب سرگرمی برای جوانان و نوجوانان شود.
از سوی دیگر ارائه خدمات رفاهی و ورزش رایگان یا ارزان قیمت، یکی دیگر از روش های غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان است که متاسفانه شهرهای کوچک و روستاهای استان قم از این خدمات نیز محروم هستند، چراکه در مرحله اول اصلا چنین مراکزی در این مناطق وجود ندارد و اگر تعداد محدودی هم وجود داشته باشد به بخش خصوصی واگذارشده و آن ها هم برای حضور جوانان و نوجوانان در این مراکز رقم های بالایی را درخواست می کنند و در مقابل هیچ گونه آموزش و خدماتی را هم ارائه نمی دهند.
بنده معتقدم برنامه ریزی قبل از آغاز فصل تابستان مناسب ترین روش برای غنی سازی اوقات فراغت می باشد و از سوی دیگر برنامه های غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان باید هدفمند و متنوع باشد، چراکه منحصر کردن برنامه های اوقات فراغت به کلاس های آموزشی باعث خستگی بیشتر دانش آموزان و دل زدگی آن ها از این کلاس ها می شود.

منبع : ایرنا 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com