کد خبر ۲۸۲۸۴ انتشار : ۲۱ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۹

چاره 3 میلیاردی شهرداری برای پایان خاموشی بوستان‌های قم

تکرار حادثه برق‌گرفتگی کودکی خردسال در یکی از بوستان‌های قم منجر به خاموشی بسیاری از آنها شده و به همین دلیل طرح ایمن‌سازی فضاهای سبز با بودجه 31 میلیارد ریالی توسط شهرداری به شورا ارائه شد.

به گزارش قم نا ، یکصد و سی و پنجمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم صبح امروز در سالن جلسات شورا برگزار شد.

ابتدای جلسه همراه بود با توضیحات ولی‌الله بیاتی رئیس شورا در مورد بازدید سرپرست استانداری قم از سه پروژه عمرانی مترو، بلوار سه سطحه 15 خرداد و بلوار مرجعیت؛ وی گفت: جلسه‌ای در مورد تقاطع 15 خرداد در استانداری تشکیل و مشکلات پروژه بررسی شدند زیرا نیاز به هماهنگی در سطح استان برای واگذاری برخی املاک به قرارگاه قائم(عج) وجود داشت.

وی افزود: پروژه متروی قم هم فعال است و با تلاش شهرداری قم، اوراق مشارکت این طرح فروخته شده و بخشی از مبلغ آن روز گذشته واریز شده است؛ در مورد بلوار مرجعیت نیز این طرح در حال احداث است و کار با قوت پیش می‌رود و مشکل مالی هم برای پیمانکار وجود ندارد بنابراین امیدواریم در موعد مقرر شاهد احداث آن باشیم ضمن اینکه شهرداری نیز متعهد شد مشکل معارضات این بلوار را هر چه سریع‌تر حل کند.

پس از آن رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورا به قرائت لوایح مربوطه پرداخت.

مصطفی سعادت‌طلب با اشاره به لایحه اخذ مجوز انجام توافق با زهرا جهانگیریان در پلاک 11809 به ارائه توضیحاتی پیرامون آن پرداخت و سپس رأی‌گیری صورت گرفت که بیشتر اعضا به آن رأی مثبت دادند.

اخذ مجوز انجام توافق با حسین راستی در پلاک‌های 29 تا 35/11232 بخش یک عنوان لایحه بعدی بود که مصوب شد و در ادامه هم سعادت‌طلب به لایحه اخذ مجوز انجام توافق با شرکت تعاونی مسکن خادمین کریمه اهل‌بیت(س) پرداخت.

طرح ساخت و ساز این تعاونی دارای سه کاربری مسکونی، آموزشی و فضای سبز مصوب در طرح تفصیلی است و البته فضاهای سبز متعدد به صورت کمربندی در میان ساختمان‌های مسکونی پیش‌بینی شده‌اند.

همین امر سبب شد محسن عابدینی‌پور عضو کمیسیون برنامه و بودجه به اظهار نظر پیرامون آن بپردازد؛ وی گفت: تجمیع فضاهای سبز موجب کاهش هزینه‌های نگهداری و بسترسازی برای ایجاد امکانات جانبی خواهد شد.

سعادت‌طلب اما خاطرنشان کرد: این فضاهای سبز متعدد دارای کارکردهای مختلفی هستند از جمله ایجاد حریمی در میان فضاهای مسکونی و همچنین جلوگیری از ایجاد زمین‌های دارای زاویه برای منازل مسکونی.

پس از توضیحات دیگری که رئیس کمیسیون امور زیربنایی در این زمینه ارائه کرد و صحبت‌های موافقان و مخالفان، این لایحه به این صورت که شهرداری و تعاونی هر یک دارای سهمی 50 درصدی داشته باشند به تصویب رسید.

اخذ مجوز تملک تجاری با پلاک 3/2969 متعلق به عصمت میری و اخذ مجوز انجام توافق با حسین تقوی در پلاک 32/10870 واقع در بخش یک دیگر لوایحی بودند که به تصویب رسیدند.

در ادامه جلسه، حجت‌الاسلام سید محمد آتش‌زر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا به قرائت لوایح این کمیسیون پرداخت.

وی ابتدا به لایحه‌ای دو فوریتی با عنوان اخذ مجوز ایجاد ردیفی با عنوان ایمن‌سازی بوستان‌های سطح شهر به مبلغ 31 میلیارد و 200 میلیون ریال با رعایت انجام تشریفات قانونی اشاره کرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: چهار ردیف برای تغییرات مورد نیاز پیرامون این لایحه پیشنهاد شده است؛ بلوار مرجعیت، تملک خیابان چمران، ایمن‌سازی فضای سبز منطقه چهار و مطالعات سامان‌دهی بافت فرسوده ردیف‌هایی هستند که کاهش از آنها برای ایجاد ردیف مذکور پیش‌بینی شده‌اند.

وی ادامه داد: می‌توان گفت دو فوریتی بودن لایحه بیشتر بار روانی دارد چون بالاتر بودن مبلغ از 3 میلیارد تومان، نیاز به برگزاری مناقصه و انجام تشریفات را سبب می‌شود که با اصل دو فوریتی بودن متناقض است.

پس از اینکه موافقان و مخالفان در مورد دو فوریت طرح صحبت کردند، این امر به تصویب رسید و شورا وارد شور در زمینه این لایحه شد.

سید مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم در ادامه پیرامون این لایحه عنوان کرد: نباید از بودجه فضای سبز کاست زیرا نیاز به اینگونه فضاها در قم کاملا احساس می‌شود و قرار بر این است که تا پایان سال، پیرامون پروژه‌های گوناگون، فضاهای سبز ایجاد شوند.

وی ادامه داد: طی دو ماه گذشته آسیب‌شناسی برای بررسی مشکلات ایمنی بوستان‌های قم صورت گرفته و بر این اساس، عدم وجود چاه ارتز، نگهداری‌هایی که از نظر تشکیلاتی دچار مشکل هستند و تغییر ولتاژ در سطح پارک‌ها مشکلات اصلی در ناایمن بودن برخی بوستان‌ها هستند.

رأی‌گیری در این زمینه صورت گرفت و لایحه مذکور به تصویب رسید.

در ادامه لایحه اخذ مجوز محاسبه املاکی که در سال‌های گذشته تا مرحله 90 درصد ساخته شده و قابل بهره‌برداری هستند و مالکان آنها عوارض ملک ساخته شده را پرداخت کرده‌اند مطرح شد.

بحث و تبادل نظر در مورد این لایحه بسیار زیاد بود و اعضای شورا، به بیان نظرات خود پرداختند و سپس رأی‌گیری صورت گرفت و نظر کمیسیون برنامه و بودجه یعنی موافقت با لایحه شهرداری به تصویب رسید.

اخذ مجوز احداث دوربرگردان روبه‌روی شهرک صنوف به مبلغ 900 میلیون ریال عنوان لایحه بعدی بود؛ شهرداری در این لایحه به دلیل نداشتن ردیف بودجه خواهان مصوبه شورا بود.

حسن بختیاری نایب رئیس شورای شهر قم پیرامون این لایحه و خطاب به شهردار قم گفت: طرح شهرک صنوف 25 سال پیش مصوب شد و همان زمان هم کارهایی مانند جدول‌گذاری، اخذ هزینه از واحدهای صنفی و ... انجام شد که البته به دلایل مختلف، طی این سال‌ها کار ایجاد شهرک معطل مانده است.

وی با اشاره به اینکه طی این سال‌ها از شهرداری خواسته‌ایم برنامه‌ای زمان‌بندی‌ شده برای تعیین تکلیف شهرک صنوف ارائه دهد خاطرنشان کرد: با این حال هنوز طرحی در این زمینه ارائه نشده به همین دلیل از شهردار جدید قم می‌خواهیم این موضوع را در دستور کار قرار دهد.

این لایحه هم با رأی مثبت اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

لایحه بعدی کمیسیون برنامه و بودجه باز هم مربوط به اخذ مجوز پرداخت دیه بود که این بار مربوط می‌شد به شهردار وقت منطقه چهار قم و در حق ورثه مرحوم ایمان تکبیری که در یکی از معابر شهری دچار حادثه شده بود.

مبلغ این دیه 165 میلیون تومان و 50 میلیون ریال بابت جنبه عمومی جرم بر اساس رأی شعبه 107 دادگاه عمومی جزایی قم علیه عباس جعفری شهردار سابق منطقه چهار است.

آتش‌زر با تاکید بر اینکه شهرداری باید با بیمه‌های معتبر و شناخته‌شده قرارداد منعقد کند، گفت: قرارداد مربوط به هر زمانی که باشد و هر بیمه‌ای که آن زمان طرف قرارداد شهرداری بوده معتبر است و شرکت بیمه معلم که در این پرونده طرف شهرداری بوده باید به تعهداتش عمل کند به همین دلیل شهرداری به ارائه دادخواست علیه این شرکت اقدام کرده است؛ کمیسیون برنامه و بودجه با شرط اینکه شهرداری از این پس با شرکت‌های شناخته شده بیمه‌گر قرارداد ببندد با این لایحه موافقت کرده است.

لایحه مذکور در نهایت به تصویب رسید.

==============

گزارش از صدرالدین فلاح

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com