کد خبر ۳۰۳۰۹ انتشار : ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۲
حجت‎الاسلام و المسلمین سیدمهدی میرباقری :

زیارت، مبدأ صف‌بندی‎های اجتماعی است

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، گفت: با زیارت، جامعه از یک منزلت به یک منزلت دیگر می‏‌رسد و حجاب، از جامعه برداشته می‌شود و جامعه حول‌الامام شکل می‎گیرد؛ از این رو زیارت مبدأ صف‌بندی اجتماعی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم نا) ، حجت‎الاسلام و المسلمین سیدمهدی میرباقری، سه شنبه شب در نشست علمی «نظام اربعین در حرکت به سوی جامعه آرمانی»بیان کرد: جریان زیارت و مسیری که اهل بیت(ع) برای ما قرار دادند از مسیرهایی است که آنان برای هدایت تاریخی ما ابداع کردند و اگر دین را سرپرستی تکامل اراده‏‌ها بدانیم که از سوی ولی خدا جاری می‎شود با شفاعت امام است که مبدأ تقرب ما به خدا شکل می‎گیرد.

وی افزود: ولایت ائمه و شفاعت آنها طریق قرب همه عالم بوده است؛ از این رو نفس زیارت یک عهد دو طرفه است و کسی که وارد این محیط شد، در واقع وارد محیط دعوت الی‌الله می‏‌شود.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی بیان کرد: زیارت نیز از بهترین طرق بندگی است که پاداش آن با حج نیز مقایسه شده است و زیارت امام را پاداشی بارها بیشتر از حج مقبوله ذکر کرده‏‌اند، زیرا زیارت نیز چون حج، حرکت به سوی قرب الهی است.

وی گفت: تجلیات الهی بر زایر واقع می‎شود، ولی از ورای حجاب امام؛ پس زیارت یک هجرت به سوی خداست و فراری است از نفس و طواغیت و حاصل زیارت نیز لقاءالله فوق عرشه است.

میرباقری با اشاره به روایات متعدد در خصوص اهمیت زیارت امام حسین(ع) به خصوص در شب جمعه گفت: با زیارت، جامعه از یک منزلت به یک منزلت دیگر می‏‌رسد و حجاب از جامعه برداشته می‌شود.

وی زیارت را تجمع حول الامام دانست و بیان کرد: این صف، صف امام و پیروان امام است، زیرا زیارت محور تهذیب و ارتقای وجدان و هم محور صف‎بندی‎هاست و زیارت مبدأ نوعی از روابط اجتماعی است؛ البته ما در حجاب سقیفه هستیم و به معانی اصلی پی نبرده‌ایم و امام را در پشت ابر می‌فهمیم.

رییس آکادمی علوم اسلامی تصریح کرد: عاشورا نقطه کانونی تجلی درگیری نور با ظلمات برای رفع این حجاب و ظهور عاشورا در یوم‌الله است؛ اگر به عاشورا این گونه نگاه کنیم اربعین را ادامه این زیارت می‌دانیم که باب زیارت امام حسین به شفاعت امام سجاد و امام باقر و صادق(ع) برای مردم باز شد.

وی اظهارکرد: به نظر می‎رسد که حضرت پیام‎هایی به ما می‎دهند که یک گشایش‎های جدی در حال شکل‌گیری است و به همین دلیل باید جامعه شیعه را در یک محل و یک واحد معنوی شکل دهیم.

میرباقری تاکید کرد: بستر تحقق جامعه معنوی، زیارت است و باید این زیارت را در مقابل گردشگری سامان دهیم.

همچنین حجت‏‌الاسلام والمسلین نقوی از استادان و محققان حوزه علمیه با ذکر این مطلب که انبیای الهی گاهی شرایط را برای خود فراهم می‌کردند و گاهی نیز منتظر می‌شدند از شرایط موجود بهترین استفاده را ببرند، گفت: این فرصت‌ها همیشه مهیا نبود و انبیاء سعی می‌کردند که این شرایط را به شکلی فراهم کنند که از آنها برای رسیدن به منافع دینی استفاده کنند.

این مبلغ بین‌المللی تصریح کرد: اربعین و این سیل عظیم از مردم نشان می‌دهد که اربعین یک حرکت ساده نیست و این دین و این مکتب صاحب دارد و صاحب آن اراده کرده است که این جریان به وجود بیاید.

وی با اشاره به تلاش دشمنان پس از وقایع 11 سپتامبر گفت: پس از این حادثه بود که دشمنان سعی کردند موج خروشان اسلام‌گرایی را در غرب متوقف کنند و رسانه‏‌ها تلاش کردند این انسجام را از بین ببرند، ولی خوشبختانه این اشتباه را کردند که باعث شد مرز بین حق و باطل مشخص شود.

نقوی اظهار کرد: اربعین نیز از همان مسایلی بود که به نظر من مدیریت امام زمان(عج) در آن حاکم است.

این مبلغ بین‌المللی بیان کرد: شیعیان کاری کردند که امروز همه مردم جهان اربعین را می‎شناسند و حتی امروز در فرودگا‏ه‏‌های آمریکا نیز می‏‌دانند که در روزهای منتهی به اربعین شیعیان به کجا می‏‌روند و اربعین چه روزی است.نقوی با انتقاد از عدم ظرفیت‌شناسی اربعین، تصریح کرد: باید این ظرفیت‎ها حفظ شود و به هر شکلی که هست این فرهنگ توسعه یابد. در گذشته می‏‌گفتند که در اربعین فقط فرهنگ عربی و عراقی حاکم است، ولی اربعین امروز به یک جایگاه بین‎المللی تبدیل شده.

وی در پایان بر لزوم کار فرهنگی بیشتر در میان زائران کربلا تاکید کرد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com