کد خبر ۳۰۵۸۹ انتشار : ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۰
رئیس اداره پاسخگویی و خدمات فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه(س) خبر داد

برگزاری حلقه‌های معرفت در حرم کریمه اهل بیت(س) به زبان‌های عربی، اردو و انگلیسی

رئیس اداره پاسخگویی و خدمات فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: اغلب کارشناسان حرم حضرت معصومه(س) به چند زبان مسلط بوده و نیروهای اجرایی مسئول برگزاری حلقه‌های معرفت به زبان‌های عربی، انگلیسی و اردو مسلط هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حضرت معصومه(س) از چنان عظمتی برخوردار است که امام صادق(ع) در زمینه مقام و منزلت ایشان فرمودند خدا را حرمی در مکه است، حرم رسول خدا(ص) در مدینه و حرم امیر مومنان(ع) در کوفه و حرم اهل بیت(ع) در قم قرار دارد، به زودی فرزندی از من در قم دفن می‌شود که هر کس ایشان را زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌شود.

منزلت زیارت حضرت به اندازه‌‌ای است که نوید پاداش بهشت برای آن ذکر شده و اکنون بارگاه کریمه اهل بیت(س) ملجأ و پناهگاهی برای عاشقان اهل بیت(ع) شده و هر سال افراد زیادی برای زیارت حضرت مشرف می‌شوند.

برنامه‌های ویژه زائران در این مکان مقدس برگزار می‌شود که برای کسب اطلاع از آنها با «حجت‌الاسلام علی فتح‌الله‌زاده»، رئیس اداره پاسخگویی و خدمات فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه(س) به گفت‌وگو پرداختیم.

برنامه‌هایی که برای معرفی حضرت معصومه(س) به زائران برنامه‌ریزی شده است، چگونه ارائه می‌شود؟

برنامه‌های حرم حضرت معصومه(س) برای معرفی به زائران بر اساس نوع حضور زائران متفاوت است، برخی به شکل گروهی و برخی دیگر به شکل فردی به حرم کریمه اهل بیت(س) تشرف پیدا می‌کنند.

سخنرانی‌ها در شب‌های چهارشنبه یا جمعه و مناسبت‌ها ایراد خواهد شد، روش دیگر معرفی حضرت در ساعات خاصی در قالب نوای کریمه یا رادیو حرم پخش می‌شود.

اغلب این سخنرانی‌ها در موضوعات مختلف با حضور کارشناسان، اساتید و سخنرانان پخش می‌شود و کرامت‌، مقام عصمت و نگاه ائمه اطهار(ع) به حضرت معصومه(س) و محدثان مدفون در اطراف حرم مطهر در آنها تبیین می‌شود.

روش دیگر در قالب اردوها و کاروان‌های زیارتی اعم از دانشجویی، دانش‌آموزی،‌ هیئت‌ها، نهادها و... است که در سالن اردوها برنامه‌هایی برای آنها برگزار می‌شود. به طور معمول تمرکز روی شخصیت‌شناسی و معرفی حضرت معصومه(س) است و در کنار این مباحث، موضوعات تخصصی مانند عفاف و حجاب، احترام به والدین، آداب و معاشرت‌های اجتماعی مطرح می‌شود.

 آیا زائران در قالب بازدیدها به طور مستقیم با مکان‌‌های مختلف و افراد مدفون حرم حضرت معصومه(س) آشنا می‌شوند؟  

حرم‌گردی به شکل میدانی از فعالیت‌های دیگر است که در این قالب 15 دقیقه توضیحاتی در مورد ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه معصومه(س) برای گروه و کاروان ارائه می‌شود، سپس به شکل میدانی هر 25 نفر با یک استاد از صحن‌های مختلف بازدید می‌کنند.

در این بازدید توضیحاتی در مورد شهدای مدفون، قدمت بنا، مباحث معماری اسلامی، گلدسته‌ها و مساجد تبیین خواهد شد و در مورد شخصیت‌هایی که از قدیم در اطراف حرم حضرت معصومه(س) دفن شدند، امامزاده‌های کنار ضریح و تاریخچه تکمیل و پیشرفت حرم نیز مطالبی مطرح می‌شود.

همچنین مطالبی درباره فیضیه بیان می‌شود، بازدید از موزه برنامه انتهایی حرم است که در مورد اشیای این موزه توضیحاتی داده می‌شود.

دهه کرامت اوج برنامه‌ها در زمینه حرم حضرت معصومه(س) است، در این مورد توضیحاتی بدهید؟ برای زائران غیر ایرانی نیز برنامه‌هایی دارید؟

برنامه‌های خاصی در دهه کرامت مانند حلقه‌های معرفت در مورد شخصیت حضرت معصومه(س) و قالب‌های کودکانه برای معرفی حضرت برگزار شد و نمایشگاه‌هایی از زندگی حضرت معصومه(س)، سفر، تولد و پیشگویی در مورد سفر حضرت معصومه(س) و درگیری با عوامل حکومتی برپا دایر شد.

ترجمه ‌اردو، عربی و انگلیسی نیز برای زائران خارجی توسط اداره زائران غیرایرانی انجام می‌شود و مشکلی در این بخش وجود ندارد. اغلب کارشناسان چند زبانه بوده و نیروهای اجرایی مسئول برگزاری حلقه‌های معرفت به زبان‌های عربی، انگلیسی و اردو مسلط هستند.

خادمان تخصصی جذب شدند که در خدمت تمام زائران غیر ایرانی به ویژه عربی، انگلیسی، اردو و آذری زبان باشند و در این راستا برای این زائران حلقه‌های معرفت و گروه‌های علمی تشکیل می‌شود.

افراد به صورت فردی نیز می‌توانند از برنامه‌های حرم حضرت معصومه(س) استفاده کنند، به عنوان مثال هر روز یک ساعت با کاروان یا افرادی که در برنامه حرم‌گردی شرکت می‌کنند همراه شد تا از محتوای ارائه شده استفاده کند.

با وجود برنامه‌هایی که دارید برخی از زائران از این برنامه‌ها بی‌اطلاع هستند، علت چیست؟

سایت حضرت معصومه(س) دارای نگارخانه،‌ آرشیو عکس و محتوا است. کاروان‌ها و گروه‌ها به صورت گسترده حضور پیدا کرده و ارتباط می‌گیرند.

برنامه‌های عمومی در شبستان امام خمینی با در نظرگیری برخی ملاحظات برگزار می‌شود، به طور معمول هر روز 29 برنامه عمومی برگزار می‌شود، بخشی مربوط به بانوان، برخی اوقات کارگاهی و برخی اوقات اعزام سطحی برای مدارس و شهرستان‌ها است.

فضاهای خاصی برای برگزاری برنامه‌ها نیاز است، برخی اوقات برنامه‌ای که برای گروهی اجرا می‌شود، ممکن است برای گروه دیگر تکراری باشد.

برنامه‌هایی ویژه کودک و نوجوان و مسابقات برگزار می‌شود، برنامه‌های رسمی، نیایشی و نماز جماعت در فضای شبستان امام خمینی برگزار می‌شود، البته به تدریج فعالیت‌ها توسعه پیدا می‌کند.

 برخی زائران بی‌سواد هستند و قادر به مطالعه نیستند چه برنامه‌هایی برای آنها دارید؟

نوای کریمه از جمله برنامه‌های شنیداری است، کسانی که سواد خواندن و نوشتن ندارند می‌توانند از این برنامه استفاده کنند. سی دی سخنرانی‌ها نیز آماده شده است و به طور معمول زائران می‌توانند تهیه کنند و به آن دسترسی داشته باشند.

حلقه‌های علمی معرفت در صورت مراجعه و درخواست عرب‌ها، اردوزبانان و آذری‌ها برگزار می‌شود.

برنامه‌ها باید طوری باشد که مزاحمتی برای گروه‌ها به وجود نیاید، بنابراین برنامه‌ها را در فضای اختصاصی محصور برگزار می‌شود تا مزاحمتی برای افراد ایجاد نکند.

بین نماز مباحث اعتقادی در زمینه احکام و نکات تفسیری از قرآن در مسجد اعظم و شبستان امام خمینی ارائه می‌شود.

کارگاه و دوره‌های حضرت معصومه‌شناسی، امام علی‌شناسی پیامبرشناسی در مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شود. این دوره‌ها برای مخاطبان خاص است و به شکل تخصصی ابعاد زندگی حضرت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com