کد خبر ۳۲۱۸۲ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۶
باز هم بی احتیاطی :

قاتل خاموش همچنان در قم قربانی می‌گیرد

مسمومیت با مونوکسید کربن یا Co مشکلی است که هر ساله در فصل سرما بروز می‌کند و هنوز دو ماه از نیمه دوم سال نگذشته که این قاتل دومین قربانی خود را در قم به کام مرگ کشیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، مسمومیت با گاز CO بر اثر احتراق ناقص سوخت‌های فسیلی مثل بنزین، نفت، گازوئیل و ذغال در فضاهای سربسته به وجود می‌آید و متاسفانه همه ساله در فصل سرما موجب بروز مشکلات بسیاری می‌شود. در مواردی که فرد بسیار خوش اقبال باشد شانس زنده بودن و زندگی دوباره را پیدا می‌کند اما تبعات ناشی از مسمومیت تا آخر عمر با وی همراه خواهد بود.

این گاز بی‌بو، بی‌ مزه و بی ‌رنگ است؛ از این رو به آن قاتل خاموش اطلاق شده و مرگ ناشی از آن نیز مرگ خاموش نامیده می‌شود.

میل ترکیبی این گاز با هموگلوبین بدن 300 برابر اکسیژن است که از ورود اکسیژن و ترکیب آن با خون جلوگیری می‌کند.

متاسفانه با وجود اطلاع‌رسانی مناسب و فراوان در این زمینه هنوز شاهد بروز حوادثی هستیم که فقط و فقط به دلیل بی‌احتیاطی و عدم رعایت نکات ایمنی روی می‌دهد و بعضا عوارض جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد.

علی زندیه معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم مهم‌ترین عوامل ایجادکننده مسمومیت با گاز CO را در نصب نکردن صحیح دودکش دانست و گفت: در برخی از مکان‌ها مانند کارگاه‌ها و مراکز صنعتی دودکش نصب نمی‌شود یا دودکش نصب شده مناسب نیست و وسایل گرمازا مورد استفاده قرار گرفته نیز ناایمن هستند.

وی افزود: در نصب دودکش باید توجه داشت که انتهای دودکش حتما باید 60 سانتی‌متر از سطح بام فاصله داشته باشد و قرار گرفتن کلاهک H شکل بر روی دودکش نیز الزامی است.

معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم تاکید کرد: دودکش و اتصالات آن نیز باید از جنس مقاوم در برابر حرارت باشد تا با گرم شدن بر اثر حرارت ایجاد آتش‌سوزی نکند.

زندیه با بیان اینکه لوله‌های آکاردئونی بسیار غیر ایمن و غیراصولی هستند ابراز کرد: لوله‌های آکاردئونی نمی‌توانند دمای بخاری را تحمل کنند و موجب آتش‌سوزی و عبور گاز از منافذ خود می‌شوند و استفاده از آنها فقط و فقط برای هواکش و هود مناسب است.

وی با بیان اینکه قطر دودکش باید در مقایسه با قطر لوله خروجی از دستگاه‌ها اعم از پکیج یا بخاری برابر یا بیشتر باشد، گفت: بستن منافذ دودکش‌ها و چفت بودن آنها از دیگر مواردی است که باید به آن توجه داشت.

معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با بیان اینکه عبور دودکش از سقف‌های کاذب و فضاهای داخلی مثل حمام مناسب نیست، افزود: وسایل گرمایشی یا دودکش نباید در فضاهای سربسته به خصوص داخل حمام استفاده شود.

زندیه با تاکید بر آبی سوختن شعله بخاری ادامه داد: لوله بخاری در زمان روشن بودن آن باید گرم باشد و با انجام این تست ساده به راحتی می‌توان فهمید که خروج گاز CO و احتراق مناسب سوخت اتفاق می‌افتد.

وی یادآور شد: لوله‌ دودکش همیشه باید کنترل شود و نباید بوی دود به مشام برسد و پیک‌نیک، اجاق گاز، منقل‌های ذغالی را در محیط سربسته نباید مورد استفاده قرار بگیرند و وسایط نقلیه نیز هرگز نباید در پارکینگ یا هر فضای سربسته دیگری به صورت روشن باقی بمانند.

معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم علایم مسمومیت را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه، بی‌قراری، تهوع، استفراغ، کاهش دید عمومی، خمیازه بیش از حد، حالت خواب‌آلودگی و کم شدن قدرت جسمانی و عضلانی از علایمی است که در صورت وقوع مسمومیت در فرد بروز می‌کند.

زندیه افزود: اگر با شخصی برخورد کردید که دچار مسمومیت شده بود باید هر چه سریع‌تر وی را از محیط آلوده خارج کرده و به هوای آزاد منتقل کرد و پس از این کار در صورت اطلاع داشتن از موارد کمک‌های اولیه با نهایت دقت به فرد مسموم اکسیژن‌رسانی کرده و با 115 تماس برقرار شود.

وی با تاکید بر باز نگه داشتن راه‌های هوایی برای شخص مسموم ادامه داد: در صورتی که فرد مسموم در جایی محبوس شده بود حتما با 125 تماس برقرار شود.

محمدرضا حسنی رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم با تاکید بر مقدم بودن پیشگیری بر درمان یادآور شد: متاسفانه در بحث درمان بسیاری از این افراد شرایط بسیار وخیمی پیدا می‌کنند.

وی افزود: در صورتی که فرد از مرگ نجات پیدا کند، نقایص قلبی و مغزی کمترین آسیبی است که این فرد به آن دچار می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم سردرد، سرگیجه، تهوع، خواب‌آلودگی، افت سطح هوشیاری، گرفتگی عضلانی، تشنج را از علایمی دانست که پس از بروز مسمومیت در فرد مشاهده می‌شود و گفت: به ویژه اگر چند نفر در فضایی سربسته این علایم را داشته باشند بحث بروز مسمومیت جدی‌تر می‌شود.

حسنی با بیان اینکه اکثر افراد با وجود داشتن آگاهی موارد ایمنی را رعایت نمی‌کنند، ادامه داد: متاسفانه این افراد حساسیت و نگرانی لازم در خصوص آنچه انجام می‌دهند را ندارند.

وی با بیان اینکه داشتن سرعت عمل در این مواقع بسیار اهمیت دارد، گفت: باید در صورت وجود پنجره آن را باز کرد و در صورت وجود هوشیاری بلافاصله از محیط آلوده فاصله و در اقدام بعدی با اورژانس تماس گرفته شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم آمار مسمومیت در سال 89 را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: از 71 مورد مسمومیت اتفاق افتاده در سال 89، چهار مورد آن به مرگ منجر شده و در سال 90 نیز 74 مورد مسمومیت فوت 12 نفر را در پی داشته است.

حسنی اضافه کرد: در سال 91 نیز 112 مورد مسمومیت روی داد که 6 فوتی برجای گذاشت و این رقم در سال 92 با گزارش 135 مورد مسمومیت به مرگ پنج نفر دیگر از همشهریانمان منجر شد.

وی آمار مسمومیت در سال 93 را مورد توجه قرار داد و اعلام کرد: در سال گذشته 97 مورد مسمومیت به وقوع پیوست که 68 نفر را راهی مراکز درمانی کرد و 23 نفر نیز خدمات درمانی را به صورت سرپایی دریافت کردند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم به آمار حوادث مسمومیت در سال جاری اشاره کرد و گفت: در سال 94 از آغاز فصل سرما تا کنون 6 نفر دچار اختلال هوشیاری شده‌اند و متاسفانه دو نفر دیگر نیز بر اثر مسمومیت فوت کرده‌اند.

حسنی با بیان اینکه تاثیرات شدت مسمومیت با هوشیاری فرد سنجیده می‌شود، عنوان کرد: دامنه عوارضی که بر اثر مسمومیت ایجاد می‌شود بسیار وسیع است و اگر از زمان بروز حادثه مدت زمان زیادی نگذشته باشد آسیب‌ها ناچیز و به حد صفر می‌رسد و علائم ایجاد شده نیز گذرا خواهد بود اما اگر مدت زمانی طولانی از بروز حادثه گذشته باشد و فرد مدت طولانی‌تری در معرض مسمومیت قرار بگیرد و حالت بیهوشی و اغما اتفاق بیفتد حتی اگر فرد مسموم با درمان‌های پزشکی شانس زنده ماندن پیدا کند دچار آسیب‌های متعدد خواهد شد.

وی عوارض ناشی از بروز سکته را جبران‌ناپذیر دانست و بیان کرد: سکته قلبی و مغزی، آسیب‌های مغزی مانند آسیب‌های شناختی، بینایی، تشنج، فلج و از بین رفتن قدرت حرکتی در برخی از اعضای بدن از عوارضی است که فرد تا آخر عمر با آنها دست به گریبان خواهد بود.

جای تاسف است که بسیاری از حوادث با آنکه قابل پیشگیری هستند بر اثر یک بی‌احتیاطی و بی‌مبالاتی رخ داده و هر ساله تبعات جبران‌ناپذیری را بر جامعه و نظام بهداشتی - درمانی کشور تحمیل می‌کنند.

قطعا می‌توان با تدابیری ابتدایی اما بسیار مهم که متاسفانه اهمیت آنها نادیده گرفته می‌شود از بروز حوادث دلخراشی که هر ساله تکرار می‌شوند، جلوگیری کرد.

منبع : فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com