کد خبر ۳۲۳۵۹ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۷
آیت الله جوادی آملی:

همزیستی مسالمت آمیز ادیان توحیدی در ایران الگویی برای جامعه جهانی است

آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید، با اشاره به همزیستی مسالمت آمیز همه ادیان توحیدی در ایران، این مساله را الگویی برای جامعه جهانی برشمرد و گفت: همه انبیای الهی(ع) که آمده اند انبیای پیشین خود را تصدیق کرده اند؛ یعنی ادیان توحیدی باید یکدیگر را تصدیق کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، وی عصر چهارشنبه در دیدار جمعی از روحانیان، نویسندگان، فعالان حوزه کتاب و روسای انجمن های اقلیت های دینی به مناسبت هفته کتاب، ضمن خیرمقدم به شرکت کنندگان افزود: هرگز با جنگ و سلاح، جامعه متمدن نخواهد شد، تمدن و سعادت همه کشورها در گرو توجه به منابع وحیانی، دانش و قلم است.
وی خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم که این وحدت دل های پیروان همه ادیان الهی، ما را به وحدت هدف رهنمون سازد و به سوی مقصدی برویم که مقصود حقیقی همه ما در اوست.
وی با بیان اینکه جامعه انسانی برای زندگی به سه عنصر محوری نیاز دارد که محوری ترین عنصر همان است که ادیان توحیدی دارند و دیگران دستشان خالی از آن است و دراثر خلاء آن، جنگ های جهانی اول و دوم را راه اندازی کردند و یا انفجارهای کنونی را دامن می زنند.
این مرجع تقلید، با بیان اینکه انسان نمی تواند بدون قانون زندگی کند، گفت: قانون سه عنصر دارد که دو عنصر آن را جوامع بشری در دست دارند اما آن عنصر اصلی را ادیان توحیدی دارند و در دست آنها نیست، از اینرو آنها از هر راهی که می خواهند به موفقیت برسند به بن بست می رسند.
وی افزود: عنصر نخست در هر قانون همان مواد قانونی است که اجرایی می شود ولی این مواد قانونی از عنصر دوم یعنی مبانی گرفته می شوند که مورد توافق همه افراد بشر نیز هست؛ مبانی عبارت از آزادی، رعایت حق همزیستی مسالت آمیز، برابری و غیره است، اما کلید همه این مبانی عدل است یعنی همه این مبانی باید بر محور عدل باشند.
وی گفت: معنای عدل روشن است؛ عدل یعنی قرار دادن هر چیز در جای خود، اما جای اشخاص و اشیا کجاست؟ اینها را چه کسی باید تعیین کند؟ در حالی که استکبار جهانی خود را به جای الله فرض کرده است و جای افراد را خود تعبین می کند و اینگونه است که گروه های مبارز و آزادی خواه را تروریست و تروریست های حقیقی را آزادی خواه معرفی می کنند.
آیت الله جوادی آملی در بخش دیگر سخنان خود، با اشاره به هفته کتاب و جایگاه دانش در دین اظهار کرد: خداوند به کتاب و کتابت حرمت خاص نهاد و به قلم قسم یاد کرد.
وی گفت: در دین اسلام، جوهر قلم عالم با خون شهید مقایسه شده و برابر دانسته شده است ولی باید توجه داشت که شهید برای آنکه به این مقام برسد باید جان خود را بدهد، ولی عالم با قلم خود می تواند در زمان حیات خود به آن مقام بالای الهی دست بیابد که این نشانه جایگاه رفیع دانش و عالم است.
این مرجع تقلید اظهار کرد: ادیان الهی دارای منابع غنی وحیانی هستند در حالی که تفکر فرعونی در استکبار و جامعه غیر توحیدی وجود دارد که منابع الهی را رها کرده است.
وی تصریح کرد که همه ادیان الهی جوامع را به عدل، عقل و صلح دعوت می کنند و از ما می خواهند به هم حرمت بگذاریم و در کنار هم زندگی عاقلانه و عادلانه داشته باشیم.
آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: افزایش حوادث تروریستی در جهان ناشی از غفلت جوامع از منابع الهی است.
در این دیدار، اسقف «مارنرسای بنیامین» اسقف اعظم کلیسای شرق آشوری ایران، «سیامک مُره صدق» نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم سید باقری رئیس انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم و علی فریدونی مدیرکل دفتر مجامع، تشکل ها و فعالیت های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطالبی را بیان کردند.
در این دیدار حدود 15 نفر از روحانیان، نویسندگان، فعالان حوزه کتاب و روسای انجمن های اقلیت های دینی و نیز «یوناتن بت کلیا» نماینده آشوری ها در مجلس شورای اسلامی و تعدادی از اعضای انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم، حجت الاسلام والمسلمین حسن نمازی مدیر مرکز ارتباط دولت با روحانیت، سعید تقوی مسئول اداره اقلیت های دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین عباس دانشی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم حضورداشتند.
این دیدار در سالن اجتماعات بنیاد بین المللی علوم وحیانی اِسرا انجام شد.
24 آبان ماه تا یکم آذرماه بعنوان هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار نامگذاری شده است.

منبع : ایرنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com