کد خبر ۳۲۳۹۴ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۱
آیت الله جوادی آملی اظهار داشت :

هیچ عاملی نمی تواند اهل بیت را از قرآن جدا کند

آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید گفت: قرآن منهای عترت همان قرآن منهای قرآن است و هیچ عاملی نمی تواند اهل بیت(ع) را از قرآن جدا کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، این مرجع تقلید چهارشنبه شب در دومین شب از دوازدهمین همایش استادان تفسیر قرآن حوزه و سی و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله علامه طباطبایی بیان داشت: تفسیر قرآن، فرع بر قرآن شناسی است و باید همواره نسبت به حقیقت نزول قرآن تفکر کرد و تفسیر المیزان رهاورد چنین مساله ای است.
وی اظهار داشت: اگر قرآن همانند باران به زمین انداخته شده باشد ولو اینکه فراوان باشد، اقیانوسی عمیق است و باطن دارد ولی باطن اقیانوس بوی آب و خاک می دهد و بوی ملکوت نمی دهد اما زمانی که بگوییم قرآن آویخته شد و انداخته نشد، حرف های این کتاب عرشی بوده و آیات آن بوی فرشته می دهد.
آیت الله جوادی آملی گفت: قرآن تنها نازل نشده است و همراهی دارد و همراه آن اهل بیت عصمت و طهارت هستند و دودمان عترت و طهارت در قلمرو طبیعت با قرآن آشنا نشدند و آنها همراه با قرآن بودند.
وی ادامه داد: هیچ عاملی نمی تواند اهل بیت را از قرآن جدا کند چرا که آن ها با قرآن آمدند، ماندند و رفتند و قرآن و اهل بیت نور واحد هستند.
آیت الله جوادی آملی بیان داشت: ممکن نیست کسی زمینی تفکر کند و قرآن را بفهمد و علامه طباطبایی از جمله افرادی بود که تفکری بلند برای دریافت معارف بلند قرآن کریم داشت.
وی با تاکید بر آن که باید نامِ نام آورانی چون علامه طباطبایی حفظ شود، اظهار داشت: در حالی که کشور مدیون شهداست، ولی شهید تا نمیرد زنده نمی شود اما عالم هم اکنون پیش از مرگ زنده است و زندگی که در قرآن به آن اشاره شده، حیاتی است که برای عالم قبل از مرگ، حین مرگ و بعد از مرگ است ولی برای شهدا حین مرگ نیست و پس از مرگ زنده بودن آنها وجود دارد.
وی عنوان کرد: کاری که شهید باید در معرکه انجام دهد و جان و خون بدهد، عالم می تواند در همین دنیا به آن مقام برسد و اگر شهید پس از مرگ به مقام اعلی می رسد، عالم همیشه باقی است و این باقی بودن در زمان حیات، هنگام مرگ و بعد از مرگ است و امثال علامه طباطبایی از کسانی بود که مصداق العلماء باقون هستند.
این مرجع تقلید با اشاره به این که قرآن یک طنابی آویخته شده و بارانی انداخته شده نیست، افزود: قرآن جامعه، جهان و انسان را معرفی کرده است و قرآن انسان را طوری معرفی می کند که باید بیشتر بر روی آن کار کرد.
آیت الله جوادی آملی همچنین گفت: شهدای مکه و منا مظلوم هستند، یمنی ها، فلسطینی ها و ایرانی هایی که در منا شهید شدند، مظلوم هستند و راه آن ها به آسمان می رسد و این راه در نهایت بساط ظالمان را جمع می کند.
دوازدهمین همایش مفسران قرآن حوزه علمیه قم به مناسبت سالگرد ارتحال آیت الله علامه طباطبایی، سه شنبه شب هفته جاری در دارالقرآن علامه طباطبایی قم آغاز شد و شامگاه پنجشنبه به کار خود پایان می دهد.
علامه سید محمدحسین طباطبایی از مفسران برجسته قرآن کریم حوزه پس از سال ها تلاش و پژوهش، در بیست و چهارم آبان سال 1360 در تبریز به دیدار حق شتافت

منبع : ایرنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com