کد خبر ۳۳۹۳۰ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۰
مدیرکل ثبت احوال استان قم خبر داد

رشد ۹ درصدی ولادت در استان قم نسبت به سال گذشته

مدیر کل ثبت احوال استان قم با اشاره به اینکه در ۹ ماه اول سال ۹۴ تعداد ۲۰ هزار و ۱۳۱ ولادت دراستان قم ثبت شده است، از افزایش ۹ درصدی این آمار نسبت به سال گذشته خبر داد. استان قم با رتبه 11 در بین 31 استان کشور بالا‌تر از میانگین کل کشور از نظر ثبت ولادت قرار دارد.

خلیل مرادی در جلسه شورای هماهنگی ثبت احوال که در سالن امام جواد (ع) استانداری قم برگزارشد، با اشاره به اینکه جمعیت استان قم بر اساس سرشماری سال 90 و با در نظر گرفتن ولادت و فوت در آذر ماه سال 94، بیش از یک میلیون ودویست هزار نفر است؛ اظهار داشت:این آمار بدون احتساب مهاجرت به استان قم که آمار قابل توجهی را در برمی‌گیرد ارائه شده است.

مدیر کل ثبت احوال استان قم با اشاره به اینکه نرخ رشد استان قم در سال گذشته یک و 6 دهم بوده است، افزود: این مقدار بالا‌تر از نرخ رشد طبیعی کشور که یک و 4 دهم جمعیت کشور است.

وی خاطرنشان کرد: در 9 ماه اول سال 94 تعداد 20 هزار و 131 نفر ولادت در استان قم به ثبت رسیده است و از مدت مشابه سال گذشته 1591 تعداد ولادت بیشتر ثبت بوده که افزایش 9 درصدی را نشان می‌دهد.

مرادی با اشاره به اینکه به ازای ولادت هر 100 دختر ولادت 105 دختر را در استان قم داریم، تصریح کرد: نرخ ثبت ولادت در استان قم در همین زمان برابر با 22 بوده است.

مدیر کل ثبت احوال استان قم با اشاره به اینکه در همین زمان میانگین ثبت  ولادت کشور 20 بوده است، عنوان کرد: استان قم با رتبه 11 در بین 31 استان کشور بالا‌تر از میانگین کل کشور از نظر ثبت ولادت قرار دارد.

مرادی با اشاره به بیان اینکه در همین زمان تعداد 4224 واقعه وفات در استان قم ثبت شده است، بیان کرد: نسبت به زمان مشابه در سال گذشته 129 و معادل 3 درصد افزایش یافته است.

مدیر کل ثبت احوال استان قم با تاکید بر اینکه مدت ثبت ولادت 15 روز پس از واقعه و مدت وفات 10 روز پس از وفات است، بیان کرد: در استان قم 98 وفات شهری و2 درصد وفات روستایی ثبت شده است.

وی با اشاره به پیشرفت‌های استان در ثبت وقایع ولادت و وفات، تصریح کرد: در حال حاضر وقایع ولادت بیمارستان ایزدی را به صورت آنلاین ثبت می‌کنیم، بیمارستان الزهرا هم به این سمت رفته و اقدامات اولیه آن انجام شده است.

مرادی با بیان اینکه در مورد ثبت ازدواج و طلاق دفا‌تر اسناد رسمی در رابطه با ارسال آئینامه‌ها به موقع عمل نمی‌کنند، عنوان کرد: علی رغم اینکه در قانون آورده شده است که این دفا‌تر موظف هستند هر دو هفته یک بار آمار و اطاعات ثبتی را به ثبت احوال ارائه دهند اما عملا می‌بینیم که این اتفاق رخ نمی‌دهد.

مرادی افزود: در روستا‌ها هم یکی از مشکلات ما این است که افراد به دنبال ثبت وفات نمی‌روند، با این حال با دهیار‌های روستاهای مختلف جلسه گذاشته‌ایم که مردم را به این امر تشویق کنند اما عملا باز می‌بینیم که بسیاری از فوتی‌های روستا‌ها برای ثبت مراجعه نمی‌کنند.

مدیر کل ثبت احوال استان قم با اشاره به اینکه رصد مهاجرت از سایر استان‌ها به استان قم یکی از مباحثی است که امروز مورد توجه قرار گرفته است، تاکیدکرد: باید با استفاده از مطالعات دقیق‌تر به این امر دست یابیم که چطور می‌توانیم این جمعیت را رصد کنیم که آمار دقیق‌تری را بتوانیم ارائه دهیم.

 

منبع: تسنيم

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com