کد خبر ۳۴۲۳۶ انتشار : ۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۸

آیت الله مصباح: تکیه بر عقل و فطرت انسان را در برابر شیطان بیمه می کند

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که انسان در برابر شیطان دست خالی نیست و اگر عقل خود را به کار گیرد کمتر تحت تأثیر شیطان واقع می شود، گفت: انسان با تکیه بر قدرت فطرت و عقل می تواند در برابر شیطان مقابله کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ديشب در جلسه اخلاق دفتر رهبر معظم انقلاب در قم با اشاره به پایه های فعل اختیاری انسان گفت: انسان برای انجام کار نیاز به آگاهی، شناخت و میل به آن دارد.

وی افزود: اگر شناخت ها صحیح باشد و انسان واقعیت ها را بشناسد در مسیر درست حرکت خواهد کرد اما اگر شناخت درست نباشد کاری که انسان انجام می دهد نتیجع نادرستی در پی خداهد داشت، از این رو مسأله آگاهی صحیح بسیار مهم است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که پایه دیگر فعل اختیاری انسان میل داشتن به آن است، اظهار داشت: اگر شناخت و میل انسان برای انجام کاری صحیح باشد به نتیجه مطلوب می انجامد، اگر در شناخت یا میل خللی وارد شود یا انسان بر اساس هوای نفس اقدام کند دچار مشکل خواهد شد.

وی ادامه داد: شیطان به گونه ای در انسان راه پیدا می کند تا در فکر انسان اثر گذار باشد یعنی سعی دارد فکر انسان را به جهتی سوق دهد که انسان را از جهت اصلی غافل کند، گاهی شیطان مسأله ای را به اندازه ای در نظر انسان بزرگ جلوه می دهد که سبب فراموشی دیگر مسائل می شود.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که شیطان همواره در پی تأثیرگذاری بر پایه های اختیار انسان است، ابراز داشت: نتیجه این اثرگذاری ایجاد خلل در فعل اختیاری انسان است، شیطان سعی می کند میل انسان را به سمتی سوق دهد که اقتضای آن را ندارد.

وی عنوان کرد: انسان در برابر شیطان دست خالی نیست و اگر عقل خود را به کار گیرد کمتر تحت تأثیر شیطان واقع می شود، از این رو انسان با تکیه بر قدرت فطرت و عقل می تواند در برابر شیطان مقابله کند؛ مؤمنان شاید شیطان دائمی نداشته باشند اما از تماس شیطان های دوره گرد بی بهره نیستند.


آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: اگر انسان به عقل خود مراجعه کرده و تفکر کند عقلش قوی می شود در نتیجه به راحتی در برابر وسوسه های شیطان تسلیم نمی شود اما هوای نفس سبب انحراف در تفکر می شود از این رو انسان باید مراقب باشد.

 

منبع: رسانيوز

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com