کد خبر ۳۴۹۱۴ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۴

ارسال 911 اثر به هفدهمین همایش کتاب سال حوزه در قم

معاون پژوهشی حوزه های علمیه، از ارسال 911 اثر به هفدهمین همایش کتاب سال حوزه در قم خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد روز دوشنبه در نشست خبری ابراز داشت: هفدهمین همایش کتاب سال حوزه روز پنجشنبه 29 بهمن ماه جاری در سالن همایش مدرسه علمیه امام کاظم(ع) با حضور اندیشمندان، صاحب نظران حوزوی و شماری از مراجع تقلید برگزار می شود.


وی بیان داشت: همایش کتاب سال حوزه محل معرفی تولیدات علمی حوزه های علمیه است که در سال 93 به چاپ رسیده اند و در روز برگزاری همایش نیز با حضور برگزیدگان از آثار حائز شرایط، تقدیر به عمل می آید.


وی افزود: در این دوره از همایش، در مجموع 911 عنوان اثر در قالب تک جلد یا مجموعه کتاب به جشنواره رسیده که از این تعداد 838 اثر در قالب کتاب و 73 اثر در قالب پایان نامه ارائه شده است.


معاون پژوهش حوزه های علمیه ابراز داشت: در مقایسه با سال گذشته تعداد آثار رسیده به همایش در قالب کتاب افزایش داشته است و از 780 کتابی که در سال گذشته به همایش واصل شده است امسال این عدد به 838 اثر رسیده است.


وی اظهار داشت: از نظر جنسیت نویسندگان در هفدهمین دوره همایش، 878 اثر توسط آقایان و 33 اثر توسط بانوان تولید شده است که نسبت به سال گذشته شاهد افزایش آثار بودیم و این در حالی است که از سوی بانوان در سال گذشته 26 اثر را دریافت کرده بودیم.


وی ادامه داد: از نظر زبان تولیدات علمی در این دوره، 796 اثر به زبان فارسی، 102 اثر به زبان عربی و 13 اثر به سایر زبان های زنده دنیا به جشنواره رسیده است و آثار به زبان های غیر فارسی افزایش نسبی داشته است.


عماد یادآور شد: از نظر ملیت، 817 اثر تولید شده توسط افراد ایرانی و 94 اثر توسط مهاجران در حوزه های علمیه یا از سایر حوزه های علمیه خارج از کشور بوده است و بخش آثار غیر ایرانی افزایشی نداشته است.


وی بیان داشت: در مراسم پایانی همایش، 39 اثر کاندیدای برگزیده شدن است که از میان این تعداد، 13 اثر به عنوان اثر برگزیده، هشت اثر به عنوان آثار شایسته تقدیر و 18 اثر شایسته تحسین توسط شورای علمی کتاب سال حوزه معرفی می شود.


وی یادآور شد: در این دوره از همایش کتاب سال حوزه توانستیم همزمان با بررسی های علمی و محتوایی و ارزیابی های کتاب سال و بررسی ها در شورای علمی همایش، کار تحلیل و ارزیابی وضعیت تولید کتاب در رشته های مختلف دانش همزمان با انجام فرایند ارزیابی و نهایی سازی داوری ها را انجام دهیم.


دبیر همایش کتاب سال حوزه نیز در این نشست خبری گفت: سخنران ویژه همایش آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید است و امسال از مرحوم آیت الله محمد مهدی آصفی صاحب بیش از 200 اثر علمی در زمینه های فقه، اصول، تفسیر و کلام تجلیل خواهد شد.


حجت الاسلام مهدی حقی افزود: در کنار تجلیل از 39 اثر برگزیده برتر، از ناشران برتر نیز تجلیل می شود و این در حالی است که 800 ناشر در حوزه دین فعال هستند، از این رو یک ناشر برگزیده و سه ناشر شایسته تقدیر معرفی خواهند شد.


وی گفت: از ظرفیت 330 تن از داوران که از نخبگان حوزوی هستند در داوری ها استفاده می کنیم که قالب داوران حوزوی و تعداد محدودی از آن ها غیر حوزوی هستند.

 

منبع: ایرنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com