کد خبر ۳۷۲۸۱ انتشار : ۹ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۸
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی مطرح کرد

آداب معاشرت اجتماعی از دیدگاه قرآن و روایات

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آداب معاشرت اجتماعی از دیدگان قرآن و روایات ائمه معصومین(ع) گفت: علاوه بر تأکیدات منابع اسلامی بر صله رحم در برخی روایات مردم از ارتباط با نزدیکانی که فاسد هستند و امکان اثرگذاری بر افراد را دارند منع شده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم نا)،حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی ظهر امروز در جمع زائران حرم مطهر حضرت معصومه(س) در ادامه تفسیر آیات سوره نور، به آیه 61 این سوره اشاره کرد و گفت: در این آیه اهمیت رسیدگی به فامیل و ارتباط با آن‌ها و صله رحم مورد توجه قرار داده شده است.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم در خصوص اهمیت صله رحم و ارتباط با نزدیکان تصریح کرد: براساس این روایت در بهشت جایگاهی است که کسی به آن نمی‌رسد مگر سه گروه یکی امام عادلی که جامعه را براساس عدالت رهبری می‌کند، دوم کسانی که به صله رحم اهتمام دارند و سوم انسان خانواده داری که صبور است و این روایت اهمیت صله رحم و جایگاه ویژه آن را در اسلام نشان می‌دهد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه صله رحم منحصر بر فامیل‌های نسبی است، گفت: صله رحم تاکید بر ارتباط با فامیل نزدیک دارد البته ارتباط با نزدیکان سببی نیز ارزش بالایی دارد اما منظور صله رحم بیشتر بر فامیل‌های نسبی است.

وی با اشاره به اینکه ائمه برخی اوقات ارتباط با نزدیکان را منع کرده‌اند، تصریح کرد: پیامبر اسلام از عموی خود برائت جست چراکه کافر بود و به همین خاطر ایشان از وی دوری می‌کردند چرا که این ارتباط برای ایشان مفسده داشت.

رفیعی با اشاره به بررسی خیر و شر در ارتباط با نزدیکان گفت: برخی افراد اهل فساد و شراب هستند و قطعاً ارتباط با این افراد امکان آلودگی انسان را فراهم می‌کند و هرچند از نزدیکان باشند، باید از آن‌ها دوری کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه سلام کردن در اسلام اشاره کرد و گفت: سلام 70 حسنه دارد که 69 مورد آن برای کسی است که بر سلام کردن پیشی بگیرد و تنها یک حسنه برای کسی که پاسخ سلام را می‌دهد نوشته می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت سلام کردن و نهی از بی توجهی به آن خاطرنشان کرد: براساس حدیثی قدسی بخیل‌ترین انسان کسی است که جواب سلام را ندهد.

وی با بیان اینکه براساس یکی از روایات اگر کسی قبل از سلام کردن با شما صحبت کرد جواب او را ندهید، افزود: این امر اهمیت سلام کردن در ارتباط طرفین و جایگاه آن در اسلام را نمایان می‌سازد.

رفیعی با تاکید بر ضرورت ایجاد فرهنگ سلام کردن در جامعه تصریح کرد: اینقدر باید فرهنگ سلام کردن در جامعه شکل بگیرد که اگر وارد خانه ای شدید و کسی در خانه نبود هم سلام کنید تا این فرهنگ در جامعه جاری شود.

وی با اشاره به روایتی در خصوص اثرات سلام کردن گفت: سلام سه اثر دارد، اولاً سلام تحیت خداست و سپس برکت و پاکیزگی به زندگی می‌آورد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به نکات آیه 61 سوره نور، گفت: اهمیت آداب معاشرت در این آیه مورد تاکید قرار گرفته و بررسی این آیه جایگاه معاشرت صحیح، صله رحم و سلام کردن را در جامعه اسلامی نشان می‌دهد.

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com