کد خبر ۴۰۸۶۱ انتشار : ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۵۳

برنامه های ریشه دار برای رسیدگی به حقوق کودکان ارائه شود/ 900 هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشور

قم – ایرنا - مشاور مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در ایران گفت: با همکاری نهادهای مربوطع برنامه های ریشه داری برای رسیدگی به حقوق کودکان از جمله وضعیت تحصیل، کار، حق مشارکت اجتماعی و نبود تبعیض بین آنان ارائه شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، منصور مقاره عابد روز سه شنبه در جلسه کارگروه زن و خانواده در استانداری قم گفت: باید برنامه هایی ارائه شود و بر اساس آن وضعیت کودکان پیگیری شود تا از این طریق این افراد به حقوق خویش و کرامت انسانی دست یابند.
وی افزود: طبق تعابیر آیات قرآن کودکان امانت های الهی هستند که حقوق این افراد باید در زندگی با والدین، آموزش، بهداشت و هویت رعایت شود چرا که کودکان قابلیت دفاع و تظالم خواهی ندارند.
وی با اشاره به کنوانسیون حقوق کودک گفت: این کنوانسون بر چند موضوع از جمله اهتمام به مصلحت عالی کودک، حق مشارک، حق حیات، نبود تبعیض و هویت به تاکید دارد که اگر این مباحث رعایت شود تاثیر آن را در جامعه خواهیم دید.
مشاور مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در ایران ادامه داد: مصلحت عالی کودک از جمله مسائل چالش‌ برانگیز کنوانسیون حقوق کودک است که در این زمینه دولت ‌ها باید فضایی بوجود آورند که کرامت انسانی و رشد همه کودکان در زمینه های مختلف از جمله تحصیل، زندگی سالم و امنیت برای آنان تضمین شود.
وی هویت را از دیگر مسائل مهم در حوزه کودک برشمرد و گفت: هویت با تابعیت متفاوت است که در این خصوص جلسه های مشترکی در وزارت کشور با نهادهای مربوطه از جمله ثبت احوال برگزار شده است تا هویت کودکان بی هویت را با همکاری نیروهای امنیتی و اطلاعاتی مورد شناسایی قرار گیرد تا بتوان بخشی از مشکلات این قشر را فراهم ساخت.
وی تاکید کرد: طبق تعریف کنوانسیون حقوق کودک، افراد زیر 18 سال کودک محسوب می شوند از این رو در صورت رخداد وقوع جرم نباید قبل از تشخیص هویت این افراد محاکمه شوند چرا که این موضوع از لحاظ امنیتی مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.
مقاره عابد با بیان این که 900 هزار کودک از تحصیل بازمانده اند گفت: بانک اطلاعاتی برای این کودکان تشکیل شده است تا با همکاری نهادها از جمله آموزش و پرورش، بهزیستی، کمیته امداد و سایر نهادها بتوانیم زمینه آموزش این افراد را فراهم سازیم.
وی ابراز داشت: تعدادی از این کودکان از اتباع خارجی هستند که طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی منع آموزشی برای این افراد وجود ندارد و زمینه تحصیل آنان در کشور فراهم شده است.
8138/ 6133/ خبرنگار: فرزانه پیری **انتشار- جعفرمسلمی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com