کد خبر ۶۲۱۴۳ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۴

تجلیل از اهداکنندگان برتر خون در قم؛ تنها 4 درصد از اهداکنندگان استان خانم هستند

مدیرکل انتقال خون قم گفت: تنها 4 درصد از اهداکنندگان در ایران خانم هستند درحالی‌که در فرانسه این عدد به 50 درصد رسیده و نیازمند فرهنگ‌سازی در این حوزه هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، همایش" تجلیل از اهداکنندگان برتر خون" با حضور استاندار قم، مدیرکل انتقال خون قم، معاون فنی اداره‌کل انتقال خون قم و جمعی از اساتید دانشگاه در حالی در دانشگاه آزاد ‌قم برگزار شد که مرتضی نوریان از نیاز خونی بیماران خبر داد و اظهار داشت: باوجود اهدای خون اما آمارها از نیاز خونی بیماران خبر می‌دهد.

وی اهداکنندگان را سرمایه‌های اصلی در نجات انسان‌ها دانست و افزود: وجود 180 بیمار تالاسمی در استان قم در کنار بیماران سرطانی، هموفیلی و کسانی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند و همچنین تأمین سه فراورده خونی و داروهای خاص اهمیت این اهدای باارزش را نشان داده که باید سلامت خون نیز در آن در نظر گرفته شود.

مدیرکل انتقال خون قم اعلام کرد: تنها چهار درصد از اهداکنندگان در ایران خانم هستند درحالی‌که در فرانسه این عدد به 50 درصد رسیده و نیازمند فرهنگ‌سازی در این حوزه هستیم تا کسانی که دارای شاخصه‌های اهدا خون هستند بدون نگرانی از باورهای غلط به مراکز اهدای خون مراجعه کنند.

در ادامه معاون فنی اداره کل انتقال خون قم از ارسال 14 هزار واحد خون به شبکه خونرسانی کشور در سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: در سال گذشته 53 هزار واحد خون و فراورده‌های خونی نیز به مراکز درمانی قم ارسال و در سه ماه اول سال نیز 3 هزار و 500 واحد خون و فراورده‌های آن به شبکه خونرسانی کشور ارسال‌شده است.

وی 20 تا 25 درصد مراجعه‌کنندگان به مراکز انتقال خون را واجد شرایط اهدا خون ندانست و تصریح کرد: شاخص اهدای خون استان قم در سال گذشته 32 در هزار نفر بوده که نیاز به تغییر نگرش و فرهنگ‌سازی مناسب در استان را نشان می‌دهد و باید در تشویق مردم گام‌های عملی‌تری را برداریم.

علیرضا کبیری خاطرنشان کرد: اجرای طرح پلاکت فرزیس برای استفاده بهینه از فراورده‌های خونی و نجات بیماران مبتلابه سرطان، پیوند مغز استخوان و مجروحان همچنین کسانی که دارای اختلالات انعقادی خونی هستند لازم بوده و باید بتوانیم با جداسازی همه اجزا خون که شامل پلاسما، گلبول‌های سفید و قرمز و از همه حیاتی‌تر پلاکت‌ها است، از آن استفاده بهینه کنیم.

مصطفی مولای مدرس دانشگاه  نیز قبل از مراسم تجلیل از اهداکنندگان برتر استان قم اهدای خون را یکی از راهکارهای حمایت اجتماعی دانست و اظهار داشت: با توجه به نیت اهداکنندگان که نجات جان مردم است باید این افراد به‌عنوان الگوهای اجتماعی به مردم معرفی‌شده  و فرهنگ‌سازی برای اهدای خون از سنین کم آغاز شود.

در پایان این مراسم از 10 اهدا کنند برتر استان که بیش از 95 بار خون اهدا کرده‌اند با حضور مهدی صادقی  استاندار قم جلیل شد.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com