کد خبر ۷۲۹۳۹ انتشار : ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۸
معاونت اجرایی تاکسی‌رانی قم در گفت‌و‌گو با خبرقم:

حذف مشکل پول خرد تاکسی‌ها با کدکیوآر (Qr cod)/فعلا مصوبه افزایش نرخ کرایه تاکسی اجرایی نشده است

به گفته تاکسی‌رانی درجهت رفع مشکل پول خرد، بنا است خودروهای تاکسی به سامانه کد کیوآر (QR code) مجهز شوند و مسافران زین پس می‌نوانند از طریق اپلیکیشن‌ های تلفن همراه، کرایه تاکسی خود را پرداخت کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم در نود و یکمین جلسه علنی شورای شهر قم که در تاریخ 27 فروردین ماه امسال برگزار شد؛ با اشاره به نرخ پیشنهادی کرایه انواع خودروهای فعال در حوزه حمل‌ونقل بار و مسافر درون‌شهری سال ۹۸ از افزایش ۲۵ درصدی نرخ تاکسی‌ها در سال جاری خبر داد.

مصوبه‌ای که ابلاغ نشده؛ تعداد از رانندگان تاکسی به پیشواز آن رفتند و نرخ کرایه‌ها را در برخی مسیرها به صورت خودسرانه افزایش دادند.

در همین زمینه، معاونت اجرایی تاکسی رانی قم در پاسخ به سوال پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، پیرامون زمان دقیق افزایش نرخ تاکسی‌های درون شهری، بیان کرد: " بر اساس قانون، پس از مصوب شدن یک طرح در شورای شهر، آن طرح به فرمانداری ابلاغ می‌شود و پس از تایید تنظیم بازار، قانون جدید به مدت 15 روز در روزنامه‌ها و رسانه‌ها به اطلاع عامه مردم می‌رسد و پس از این بازه زمانی، اجرایی می‌شود. در مورد زمان دقیق اجرایی شدن این قانون، هنوز بیانیه‌ای از سوی ستاد تنظیم بازار منتشر نشده است لذا اخذ کرایه تاکسی مازاد از مسافران غیرقانونی است."

گایینی همچنین در پاسخ به سوال دیگر «خبرقم» در مورد مشکل پول خرد با توجه افزایش 25 درصدی عنوان داشت: "بنا است خودروهای تاکسی به سامانه کد کیوآر (QR code) مجهز شوند و مسافران زین پس مینوانند از طریق اپلیکیشن‌های تلفن همراه، کرایه تاکسی خود را پرداخت کنند."

 گفتنی است رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قم 27 فروردین ماه امسال  در جهت حذف پول خرد، از عملیاتی شدن پرداخت کرایه با الکترونیک کارت شهروندی بر روی برخی از تاکسی ها خبر داده بود.

***

کد کیوآر QR Code چیست!؟

QR Code روشی است برای کدگذاری مطالب مختلفی مانند نام، ایمیل، آدرس سایت، کد محصول، توضیحات و... که حاصل آن یک تصویر است. این تصویر با استفاده از اکثر گوشی­های دوربین­دار قابل فهم است و همین امر باعث شده شرکت­ها و افراد زیادی از این کد بر روی محصولات و کارت­های ویزیت استفاده کنند.

 

کد QRاز مربع های کوچک سیاه و سفید درست شده است که بسته به نسخه (Version) آن دارای سایز متفاوتی هستند. به طور مثال نسخه 1 آن 21×21 و نسخه 2 آن 25×25 میباشد. البته شایان ذکر است که ترفندهایی برای اضافه کردن تصویر و رنگ به QR Code وجود دارد. یکی از این ترفندها استفاده از قدرت خطایابی QR Code هست.

در ابتدا QR Code برای ردیابی قطعات در تولید خودرو استفاده میشد ولی امروزه در بسیاری از موارد از جمله برای پیگیری اجناس در تجارت، پیگیری بسته­ها در خطوط پستی، استفاده در کارت­های ویزیت برای دسترسی سریع مخاطب به آدرس سایت، ایمیل شخص و... استفاده میشود.

امید است با ورود این سامانه به سیستم تاکسی‌رانی قم، دیگر شاهد مشکل پول خرد نباشیم.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com